Annons

Väska till F5, Tamron 28-75, Nikon 80-200 ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja få ner ovanstående i en väska eller ryggsäck. Jag vill att objektivet ska vara påkopplat på huset i väskan, så man slipper greja med det innan motivet försvunnit. En Nikon F5 är ju nästan 15 cm hög, så där finns ett litet problem.

Någon som har tips på väska eller ryggsäck??
 
"Väska/Rygga till"...

Jan!
Jag rekommenderar Tamrac Exp 3:an alternativt, Lowe-Pro Micro Trekker 2oo, där den senare är något större och snäppet ännu lite' bättre.
Oavsett vilken av dem så får Du(gott?)om plats för lite' mer ochså!
Mvh: L.C.Stefan Strandberg HFK
 
är det någon som har erfarenhet av tamrac velocity 5 väskan? har kållat lite på den och designen verkar rätt vettig.
 
Tack för svaren!
Jag har varit inne på Lowepro's Minitrekker AW, men avskräckts av den "bara" var 12,5 cm hög eftersom då huset är 15 cm högt...

Men det kanske kan funka ändå??
 
Kolla den här. säkert dyr men men. Jag har en tidigare modell. Helt suverän, du får plats m allt.F5 med 300-2.8 + 4-5 vanliga obj,+blixt-.Även sidofickor plus en övre del för kläder, mat , film mm. Riktigt rejäla vadderade bärremmar.
Du kan även spänna fast skidor el bräda. Tycker den slår det mesta i fotoväskväg. är mer som en vanlig hiking-ryggsäck= snyggare.

Antar att den här senare modellen inte är sämre.

http://www.burton.com/Burton/gear/products.asp?productID=298&shortMaterialNumber=B5832301
 
Hej!

Jag har ingen F5:a, men jag kan rekommendera Tamrac 767 eller 777. Jätte bra ryggsäckar ocg de har 15 cm´s djup! Problemet är att de säljs inte i Sverige och de är lite dyra... Jag tror i för sig att en Minitrekker skulle funkat. Det blir dock en uppbucktning och kanske inte samma stabbilitet, men prisskillnaden är rätt stor till Lowepros favör!

Lycka till!
 
Velocity 9 (Tamrac) funkar både som rygga och axelväska. Rymmer massor. Vrids runt på magen för åtkomst av prylar utan att hoppa jämfota som med rygga. Praktiskt även för att undvika ficktjuvar m.m.
 
Jag har inte heller nån F5a men jag köpte just en NatureTrekker AWII. Stabil rygga med innermått 20x15x42cm som enligt Lowepro rymmer en 400/2,8. En storlek större är Phototrekker, 30x15x48cm.

MiniTrekker tycker jag är alldeles för liten, jag har ingen möjlighet att använda midjebältet på den pga min längd (185cm) och väskans rygglängd (alldeles för liten).

Jag gav 1600 kr för min väska på Ebay inkl porto, moms och tull. Scandinavian Photo vill ha 2600kr...
 
Tack för så många svar och tips till!!!

Tamrac 767 är ju en modell som tilltalar mina behov..

Å andra sidan känns Velocity 9 (Tamrac) smidigare... och billigare.... Den är väl inte lika "regntålig" som 767??
 
Velocity 9 Och 7 som är aningen mindre är välgjorda och täcker utrustningen, så det ska nog regna ordentligt om det skall skada prylarna. Locket täckar bra med tre spännen. Ett dolt spänne finns att sätta runt magen vilket avlastar ryggen och man slipper att väskan fladdrar omkring om man springer, cyklar eller klättrar m.m.

Hur som helst bra om man vill komma år prylarna medans man rör på sig. Tyvärr inget fäste för stativ.

Köpte här... mycket bra och prisvärd säljare.
 
Velocity 9, går det att bära den som en vanlig axelväska?
Är den i så fall väldigt klumpig och otymplig att bära på axeln? Jag tänkte på att den ser ganska hög ut.

/Lennart
 
Jag bär den vanligast på ryggen(ur vägen) men på sidan eller fram går bra med. Om man har satt på extraprylar (MAS systemet) så blir den kanske lite otymplig, men det gäller nog alla ryggor/väskor.

Jag bytte till denna då MiniTrekkern var så bökig att ta av och komma åt utrustningen och inte så särdeles bekväm. Velocity svalde allt jag hade i den.

Visst kan man känna sig snedbelastad om Velocity är full, men har man magspännet fastsatt från början så tynger det inte axeln så mycket samt att det är riktigt skönt att vrida runt den till magen och belasta andra axeln vid behov.

Inte så hög heller. Lite högre än hus plus 70-200. Hmm svårt att beskriva.
 
Det lutar åt en Velcocity 9! Till att börja med i alla fall. Jag vill bara ha mina två af-objektiv med mig, när jag har min F5:a (plus övrig utrustning så klart) och enligt mina och era (och Tamracs) beräkningar går F5:an med monterat 80-200 ED ned!

Velocityn 9 verkar vara ganska stötskyddande också eller hur upplever du det Mats??
 
Jo, väl vaderat. Enda krångliga är om man har många objektiv i så kan man få gräva lite för att nå de understa. Jag har blixten liggande i samma fack som kameran så att objektiv och blixt ligger brevid varandra. Hmmm under objektivet....ur kamerans vinkel sett.
 
Ang. Velocity 9
När man bär den på axeln. Vilken rem är det man har på axeln, den som används när man använder den som ryggsäck?
Kan man verkligen ha den som en vanlig axelväska med remmen på samma sidas axel som man har väskan på?
Vill kolla att jag inte fattat fel innan ett köp.

/Lennart
 
Ang. Velocity 9

Det är bara en rem...man kan ändra längden på den. Vaderade delen som inte glider hamnar på axeln.

Den går att ha så. Jag gillar inte att ha nån väska så, men den ligger stadigt så enligt min uppfattning. Man kan liksom korta ner remmen och ha väskan liggande under arman....
 

Bilagor

  • velocity.jpg
    velocity.jpg
    28.7 KB · Visningar: 127
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.