Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt köp ? EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för det snabba svaret. Normalförsiktig är man ju. Klart minus fem grader är ju inte så mycket, eller lite? Sak samma, gissar att den drar mer ström när batteriet är kallt, det brukar ju vara så med elektronik. Men det dröjer nog tyvärr till hösten innan jag hitter testa någon digital systemkamera i kyla. Bara att spara vidare och hoppas på nya billigare modeller här i vår.
 
sagan skrev:
Sökaren: sökaren på 10D är betydligt ljusare och har rejäla AF-punkter (fyrkanter) till skillnad mot 300D:s små prickar.

Inte för att göra detta till ännu en uttråkande och meningslös 300D vs. 10D - diskussion,

men sökaren på 300D har väl inte "små prickar" ? Inte på min 300D iallafall, jag har 7 st. fyrkanter med skillnaden att de har prickar i varje fyrkants centrum..

Och detta med ljuset i sökaren ? Är inte det beroende på minsta möjliga bländare på objektivet man använder ?

Beträffande hållbarheten, jag har haft 300D'n ute i -15 grader utan problem.. har även varit ute i fuktig väderlek utan att märka några problem efteråt. Sen saknar förstås kameran de fina tätningar som finns på proffsmodellerna, men med vanlig försiktighet kommer man långt tror jag.

Själv skulle jag nog ändå ha köpt en 10D med facit i hand, men jag orkar inte byta nu, den tar trots allt grymt fina bilder, väntar på att se vad Canon kommer med för nya modeller under året istället.

// F
 
Tawi skrev:
Tack för det snabba svaret. Normalförsiktig är man ju. Klart minus fem grader är ju inte så mycket, eller lite? Sak samma, gissar att den drar mer ström när batteriet är kallt, det brukar ju vara så med elektronik. Men det dröjer nog tyvärr till hösten innan jag hitter testa någon digital systemkamera i kyla. Bara att spara vidare och hoppas på nya billigare modeller här i vår.

Problem är ju att batteriena fungerar sämre om de blir kalla, inte att kameran dra mer ström.

Så man får se till att hålla extrabaterier varma innanför tröjan.
 
ebbhead skrev:
men sökaren på 300D har väl inte "små prickar" ? Inte på min 300D iallafall, jag har 7 st. fyrkanter med skillnaden att de har prickar i varje fyrkants centrum..
AF-punkterna skrev jag..de är de små prickarna i mitten av rutan som lyser upp när 300D har hittat fokus, på 10D lyser hela rutan upp vilket gör det mycket tydligare.

ebbhead skrev:

Och detta med ljuset i sökaren ? Är inte det beroende på minsta möjliga bländare på objektivet man använder ?

Klart det är, men även om du använder samma objektiv på båda så kommer den vara mörkare i 300D:s sökare eftersom den har en enklare typ av sökare.
 
sagan skrev:
AF-punkterna skrev jag..de är de små prickarna i mitten av rutan som lyser upp när 300D har hittat fokus, på 10D lyser hela rutan upp vilket gör det mycket tydligare.

Ah.. my bad ! (Däremot vet jag inte vilket jag gillar bäst, måste få prova båda först)

sagan skrev:
Klart det är, men även om du använder samma objektiv på båda så kommer den vara mörkare i 300D:s sökare eftersom den har en enklare typ av sökare.

Okej, så den enklare konstruktionen av sökaren gör så stor skillnad. Det måste jag jämföra vid tillfälle.
 
ebbhead skrev:
Okej, så den enklare konstruktionen av sökaren gör så stor skillnad. Det måste jag jämföra vid tillfälle.

Det är ju inget man störs av så länge det är bra ljus..men vid nattfotografering och inomhus är det klart störande.
 
Jag valde att köpa en 300D just nu och satsa de extra slantarna på 2 lite dyrare objektiv. Den välkända Tamron 28-75/2.8 samt ett Sigma EX 20/1.8. Man får ju inte glömma att det till stor del är objektiven som ger bra bilder.
Då kan jag ju välja att byta kamerahus om 1-2 år och få mer pixlar men behålla objektiven.

Jag håller med Kim om att Autofocuspunkterna är ganska otydliga på 300D, jag brukar missa vilken som blinkar till ibland. Sen så är det ju stor skillnad på byggkvaliten och känslan mellan 10D samt 300D. En kompis har en 10D och de är ju rejält mycket kraftigare men 300D ligger bra i handen den också. Får bara vara lite försiktig så man inte drämmer in den i nån sten.

Om 1-2 år så kanske Canon har en 10 Megapixelsensor i ett 10D hus till en vettig kostnad, då ligger det nog nära till hands att köpa sig en sådan. Man kan ju alltid hoppas.....
 
Tror inte nån av dom håller/går sönder om du "drämmer" dom i en sten.. Kameran består ju av mycket mer än höljet.. "Plasthöljet" på 300D'n är ganska så segt.

Själv tycker jag att jag e nöjd med 300D'n.. för att när jag köpte den (när den kom i butik) hade jag inte så mycket koll på andra modeller men om jag idag skulle spara till en 300D så hade jag sparat en extra månad och tagit 10D'n istället.
 
Nä, det var inte 300D det skulle diskuteras här..
Läste lite längre upp att det skulle vara skillnad på 300 och 300V förutom att V har datumbakstycke så sa någon att AF var betydligt snabbare på V modellen? Stämmer verkligen det? Är det bara datum (och isåfall hastigheten på AF) som skiljer dom åt?
 
Jo..det är nog 300D (och andra D-SLR) tråden handlar om faktiskt :)

Han som starta tråden trodde ju att det (EOS 300) var en D-SLR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.