Annons

Värt att laga ett canon 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenricWahren

Ny medlem
Hej,

Jag har problem med mitt canon 50/1,4. Det vill inte fokusera närmare än ca 80 cm på AF. I MF läge fungerar det men fokusringen känns ganska trög. Jag har vid något tidigare tillfälle tappat objektivet och det är väl troligen då som problemet har uppstått men jag har inte upptäckt det tidigare.

Jag är inte så bra kompis med brännvidden och använder inte 50:an speciellt mycket. Det skulle nog passa mig bättre att skaffa ett 35mm eller ännu kortare.

Jag har köpt objektivet begagnat för länge sedan och har inget orginalkvitto så att göra det till ett försäkringsärende är nog inte någon vidare bra lösning. Jag gissar att självrisken blir ungefär samma som kostnaden att köpa ett begagnat (som jag ju ändå inte är säker på att jag vill ha)

Så .... nu till min fråga.

Är det någon som har någon uppfattning om ungefärlig kostnad för att laga enklare objektiv som fått lite för mycket stryk? Brukar det vara värt pengarna eller är kostnaden i närheten av begagnatpriset? Brukar man få betala för ett kostnadsförslag för lagning?
 
Ja, man får betala för kostnadsförslag, men det brukar räknas av mot reparationskostnaden om man bestämmer sig för att reparera.
Jag vet inte vad det kan kosta att reparera ett objektiv, men timpenningen gör nog att det inte lönar sig för ett objektiv som kostar under 3000:- nytt.
Det brukar gå för runt 2000:- begagnat här på Fotosidan.

Just 50/1.4 är känt för att vara känsligt för stötar mot fronten som då påverkar fokuseringen.
 
Kanske inte kört?

Hej,

Jag har problem med mitt canon 50/1,4. Det vill inte fokusera närmare än ca 80 cm på AF. I MF läge fungerar det men fokusringen känns ganska trög. Jag har vid något tidigare tillfälle tappat objektivet och det är väl troligen då som problemet har uppstått men jag har inte upptäckt det tidigare.

Jag är inte så bra kompis med brännvidden och använder inte 50:an speciellt mycket. Det skulle nog passa mig bättre att skaffa ett 35mm eller ännu kortare.

Jag har köpt objektivet begagnat för länge sedan och har inget orginalkvitto så att göra det till ett försäkringsärende är nog inte någon vidare bra lösning. Jag gissar att självrisken blir ungefär samma som kostnaden att köpa ett begagnat (som jag ju ändå inte är säker på att jag vill ha)

Så .... nu till min fråga.

Är det någon som har någon uppfattning om ungefärlig kostnad för att laga enklare objektiv som fått lite för mycket stryk? Brukar det vara värt pengarna eller är kostnaden i närheten av begagnatpriset? Brukar man få betala för ett kostnadsförslag för lagning?

Jag skulle ringa till verkstaden och höra mig för.
Det kanske (med lite tur) går att justera fokusmekanismen utan att det kostar skjortan.

Alternativet är väl att sälja gluggen som defekt, vilket kanske är lämpligt om du inte är bekväm med brännvidden utan vill ha något annat.
 
Jag lämnade in ett sånt objektiv för några år sen. AF gick långsamt och MF kärvade. I mitt fall använde jag det väldigt mycket så jag tyckte det var värt att lämna in det.

Felsökningen kostade runt 500 och reparationen runt 1000 om jag minns rätt. Så för mig blev det billigare än att köpa ett "nytt" begagnat ex, men det är ju en chansning. Hade det varit ett mer allvarligt fel så hade jag troligen inte reparerat det och då hade de 500 varit bortkastade.
 
Fixat!

Med ovanstående instruktion, några bra skruvmejslar och lite tålamod gick det att rädda. Hela operationen tog ungefär 40 minuter och var lite lagom småpillig. När väl objektivet var isärskruvat var det ganska enkelt att se var man behövde knacka lätt med en liten hammare och ett lagom mellanlägg för att få aluminiumspåret rakt igen. Jag passade på att göra rent och lägga på lite silikon på glidytorna. Nu fungerar allt lika bra som från fabrik :)

/ Henric
 
Snyggt! Kör med ett motljusskydd på objektivet i fortsättningen så hoppas vi att det klarar sig länge :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.