Annons

Värt att kalibrera ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även jag utnyttjar tråden litegrann. Vilket kalibreringsverktyg rekommenderar ni? Läst igenom mängder med trådar utan att bli klokare. De jag främst funderat på är Pantone Huey och Spyder2 Express...

Det jag själv upplever är att mina bilder är färgglada och fina på skärmen, men blir betydligt dassigare i färgerna när jag framkallar via Proprint. Är inte heller helt nöjd med ljusheten. Använder givetvis deras egen profil.
 
marten_p skrev:
Vilket kalibreringsverktyg rekommenderar ni? De jag främst funderat på är Pantone Huey och Spyder2 Express...
Spyder III eller EyeOne Match. Numera är Monaco Optix nedlagd, vilken kanske var den bästa kalibratorn.

Stefan
 
Absolut!

Om du har en liiite dyrare skärm.
Jag har Monaco Optix, använd på HP-lap. och HP-dusinskärm till liten eller ingen nytta. Dessa kann jag kalibrera med kalib i AdobeGamma.
Men på min nya NEC MS 20GX2 är det ett hav av skillnad mellan AG, Std. monitorprofil och Monaco'n.

WYSIWYG!!!
/Erik J
 
Hade missat att Spyder3 släpps i dagarna. Blir till att hålla ut då och beställa en sån om de inte blir hutlöst dyra. :)
 
yabbah skrev:
Någon som har erfarenhet av en pantone huey pro?

http://www.dustinhome.se/pd_5010111515.aspx

Skulle vilja veta om dom fungerar bra, jag har dubbla skärmar så vill kunna kalibrera bägge.

Vill du få båda skärmarna att matcha varandra tror jag inte du blir nöjd med huey. Detta säger jag utan att ha testat den ordentligt, så jag är inte säker på att jag har rätt, men jag tror inte att det programmet stöder att du ställer in ljusstyrkan på skärmen.

Stefan
 
Hijackar tråden här lite...

Vad är bäst för mig av dessa två alternativ till å början med?

1) Skaffa en stationär skärm?
2) Skaffa en kalibrator å kalibrera min laptopskärm?

Har en Advent, men an vanlig 17 tumsskärm på. VIll få lite mer koll på utskrifterna.
 
Vad är bäst för mig av dessa två alternativ till å början med?

1) Skaffa en stationär skärm?
2) Skaffa en kalibrator å kalibrera min laptopskärm?

Pest eller kolera :)

En extern skärm löser inga problem så länge den är okalibrerad.

Å andra sidan är kalibrering av en laptop ingen garanti att resultatet blir lyckat eftersom det är flera användare som rapporterar om att skärmar på deras bärbara inte går att kalibrera med bra resultat.

Bland de två alternativen tycker jag att 2) är bättre att börja med. I bästa fall får du en välkalibrerad skärm. I sämsta fall har du en kalibrator som du kan använda till din nya externa skärm :)

Lycka till
//Ognjen - lycklig ägare till en Huey
 
Tittade lite på internet nu. Pantone Huey Pro. Är den en OK grej eller? Den kostar ju inte mer än 1200 riksdaler.
 
Saxdalen skrev:
Tittade lite på internet nu. Pantone Huey Pro. Är den en OK grej eller? Den kostar ju inte mer än 1200 riksdaler.

Jag har en Huey Pro och är kanonnöjd, har iofs inget att jämföra med. Men tycker den gör sitt jobb mycket bra. Lätt procedur att följa med bra hjälp om man behöver. Rekommenderas :)

MVH
Niklas
 
Har nu beställt en. Hoppas man blir lite nöjd.

Sedan får man väl skaffa sig en lite bättre skärm. Men en för ett par tusenlappar borde väl räcka långt mycket bättre än en bärbar dators skärm hoppas jag.
 
dsa1979 skrev:
Har vänner som säger likadant med deras "Canoner" och några av dom har kalibrerade skärmar.
Riktigt så lätt är det inte. Här är en länk till att kalibrera ACR för en generell 5D.
http://www.eos-images.com/colour-management/canon-5d-acr-calibration/
Som framgår är det mindre rött men högre mättnad, mindre grönt och lägre mättnad och lite mer blått men lägre mättnad.
Jag har inte själv kalibrerat min 5D men har fotograferat av Xrite Colorchecker och tycker det stämmer mycket bättre än standard.
Så vad jag får in är en neutral raw-fil men det betyder ju inte att t.ex vitbalansen är rätt.
Har jag då inte en kalibrerad skärm så hur i helsike skall jag veta vad som är rätt?
Dessutom är det ju ofta inte en neutral och verklighetstrogen bild man vill ha. Oftast har bilder både mer konstrast och färgmättnad än verkligheten. Jämför Velvia film som många gillade eller Kodachrome. De var heller inte neutrala.
Så om du börjar dra i spakarna så hur vet du hur andra med kalibrerade skärmar upplever ditt resultat?
 
Saxdalen skrev:
Sedan får man väl skaffa sig en lite bättre skärm. Men en för ett par tusenlappar borde väl räcka långt mycket bättre än en bärbar dators skärm hoppas jag.

Det är inte så självklart, tyvärr. Men det finns väldigt mycket skrivet om skärmar här på fotosidan så jag skulle rekommendera lite sökande och surfande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.