Annons

Värt att kalibrera ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag rekommenderar Spyder 2. Min kostade runt 2000kr. Jag kunde inte se någon skillnad på mina bilder på en proffskärm för över 10.000 kalibrerad med en kalibrator för över 10.000.. och då har jag ändå en gammal dålig plattskärm.. Så lägg inte mer pengar än nödvändigt, köp Spyder! :)

Och ja, det är väl värt dom 2000 till 3000 som en Spyder kostar.

Annars så redigerar du bilderna i blindo. Totalt meningslöst.
 
Värdelösa Vista...!!!!
Är det nån som kör kalibrering på Vista??
Har en Spyder express som jag kalibrerar skärmskrälle med. Färgerna ser jättebra ut och stämmer bra mot framkallningar.
MEN....efter ca 5-10 minuter så växlar vista om färgerna till nå blekt blåaktigt färgelände.

Hur stänger man av vistas egna färghantering och tvingar vista att använda min express profil???

Har fipplat i alla inställningar jag hittar för att sätta den som standard och jag hittar inga fler inställningar.

HJÄLP, annars åker vista ut å XP in igen.
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Värdelösa Vista...!!!!
Är det nån som kör kalibrering på Vista??
Har en Spyder express som jag kalibrerar skärmskrälle med. Färgerna ser jättebra ut och stämmer bra mot framkallningar.
MEN....efter ca 5-10 minuter så växlar vista om färgerna till nå blekt blåaktigt färgelände.

Hur stänger man av vistas egna färghantering och tvingar vista att använda min express profil???

Har fipplat i alla inställningar jag hittar för att sätta den som standard och jag hittar inga fler inställningar.

HJÄLP, annars åker vista ut å XP in igen.
/Jonas
Har inte Vista själv.
Men jag vet att problemet är vanligt.

Ska dock gå att lösa genom att ange profilen som "standardprofil för den här enheten".
Kan inte detaljerna exakt.

Men jag har sett lösningar på det här i forumet någonstand.
(Björn Sorkin vet mer exakt hur).

Sedan förekommer det en del diskussioner om huruvida LUT-tabellen sparas korrekt i grafik-kortet eller inte.

Ovanpå detta så finns det andra problem med färghantering och Vista.

Se mer här:
http://www.outbackphoto.com/tforum/viewtopic.php?TopicID=2518

Så har du möjlighet att använda XP kan det mycket väl vara det bästa valet.

/D.
/D.
 
danielsfrilansfoto skrev:

Se mer här:
http://www.outbackphoto.com/tforum/viewtopic.php?TopicID=2518

Så har du möjlighet att använda XP kan det mycket väl vara det bästa valet.

/D.
/D.
Artikeln är en bra översikt över för- och nackdelar med Vistas färghantering. Skärmkalibreringsproblemet är väl det största. Jag har jagat info om det är löst i uppdateringar, men har inte hittat någon bekräftelse på det.

Problemet är alltså att när en varning visas på skärmen dämpas allting annat omkring till en mörkgrå ton. När skärmen sedan återgår blir inte rätt LUT-tabell laddad. Genom att återigen ladda in kurvan med ett program som brukar heta något som Gamma Loader (exakt namn beror på vilket profileringsprogram som man använder) kan man återställa rätt profil. Det är ju struligt att inte veta med säkerhet att man har rätt profil aktiv.

Stefan
 
Får väl slå ett slag för Spyder 3 Studio. Har sedan tidigare Spyder 2 Pro men saknade helheten, dvs flödet från skärm till utskrift. Har nu kalibrerat skärm och skrivare med hjälp av skärmkalibratorn Spyder 3 samt spektrometerna som följde med i studio-paketet. Resultatet är fantastiskt. Efter att tidigare har kämpat för att få samma resultat på skrivare som skärm så är det nu lika enkelt som att trycka på print-knappen.

Detta spar definitivt bläck och papper. Nu kan man koncentrera sig på efterarbetet - mycket praktiskt.

Jag har inga värstingprylar i övrigt. Sitter på en TN-panel i form av en Dellskärm som medföljde en hem-pc samt en Canon IP5200R - så jag har andra svaga länkar men Spyder 3 Studio lappar ihop detta på ett förträffligt sätt.

// Johan Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.