Annons

Värt att kalibrera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

yabbah

Aktiv medlem
Hej på er, jag ville bara kolla vad ni tror. Är det någon mening att skaffa ett kalibreringsverktyg när man har 2 st 22" wide-skrämar i 3000-kronors-klassen?

MVH
Niklas
 
njaa

Halloj

jag upplever samma sak
delvis så kör jag med mac
och tycker att det går att kalibrera
bra ändå men på ett sätt blir jag osäker
när jag skrivit ut någon bild och tycker att
färgerna stämmer inte riktigt ...

det blir problem

men känner ändå att någon polare
som jag i media svängen
lånar ut en kalibrerings verktyg..

hmm vart du klokare??

danny
 
Re: njaa

reach_danny skrev:
Halloj

jag upplever samma sak
delvis så kör jag med mac
och tycker att det går att kalibrera
bra ändå men på ett sätt blir jag osäker
när jag skrivit ut någon bild och tycker att
färgerna stämmer inte riktigt ...

det blir problem

men känner ändå att någon polare
som jag i media svängen
lånar ut en kalibrerings verktyg..

hmm vart du klokare??

danny

Ska jag vara helt ärligt? Så, nej. Förstår ingenting. :)
 
yabbah skrev:
Hej på er, jag ville bara kolla vad ni tror. Är det någon mening att skaffa ett kalibreringsverktyg när man har 2 st 22" wide-skrämar i 3000-kronors-klassen?

MVH
Niklas
Själklart ska Du skaffa det - antingen köpa, eller låna av fotoklubben. Det är skillnad som natt och dag, och Du slipper en massa pill med bilderna - det blir rätt fråm början.
 
Om man som i mitt fall nästan uteslutande lägger ut bilder på nätet (främst då på min egna hemsida) så finner jag inte alls nödvändigt att kalibrera skärmen.

Dessutom upplever jag att min Canon 5D drar åt rött, varför det känns nödvändigt att sänka den röda nyansen och öka den blå något i ACR.

Detta problem försvinner ju inte för att jag kalibrerar min skärm? Ett annat problem är att de som kollar på mina bilder sitter med okalibrerade skärmar. Sedan så är det ju till slut ens egna uppfattningar om färger som styr det mesta, jag menar vissa tycker att en färg är rosa och en annan lila, vem har rätt?

/Daniel
 
dsa1979 skrev:
Dessutom upplever jag att min Canon 5D drar åt rött, varför det känns nödvändigt att sänka den röda nyansen och öka den blå något i ACR.
/Daniel

Hur vet du det om du inte tittar på bilderna i en kalibrerad utrustning?

Har man väl skaffat en kalibrator så går det inte att vara utan den sedan. Det är hart när hopplöst att kalibrera rätt med bara mjukvara.
 
dsa1979 skrev:
...
Dessutom upplever jag att min Canon 5D drar åt rött, varför det känns nödvändigt att sänka den röda nyansen och öka den blå något i ACR.
...
Ska inte hela kedjan kalibreras? In-, betraktnings- och utenheter? Så har jag fattat det. Jag har betat av min skärm och skrivare, skannerna kommer härnäst och sedan mins kameror.
 
BugEyes skrev:
Hur vet du det om du inte tittar på bilderna i en kalibrerad utrustning?

Har man väl skaffat en kalibrator så går det inte att vara utan den sedan. Det är hart när hopplöst att kalibrera rätt med bara mjukvara.

Har vänner som säger likadant med deras "Canoner" och några av dom har kalibrerade skärmar.
 
Trodde hela tiden att jag lyckades kalibrera bra med Adobe Gamma, ända tills jag skaffade en Spyder 2... Fan vad fel jag har haft hela tiden, nu ser man liksom att färgerna är korrekta och man ser hur fel man sett förut.

Köp!
 
Även om man bara tar fram bilder för publicering på webben, tycker jag det finns anledning att ha en kalibrerad skärm - då har man helt enkelt de bästa förutsättningarna att få fram en bild som ser bra ut för så många som möjligt. Med en dåligt/felaktig kalibrerad skärm riskerar man att göra en bild som ser kass ut på andra skärmar än ens egna.
 
AFE skrev:
Även om man bara tar fram bilder för publicering på webben, tycker jag det finns anledning att ha en kalibrerad skärm - då har man helt enkelt de bästa förutsättningarna att få fram en bild som ser bra ut för så många som möjligt. Med en dåligt/felaktig kalibrerad skärm riskerar man att göra en bild som ser kass ut på andra skärmar än ens egna.


Iofs helt rätt men det riskerar man ju ändå om inte de som tittar har kalibrerade skärmar oxå :) Det är liksom det som gör det hela till ett "Moment 22"...

/Jonas
 
zebulon skrev:
Iofs helt rätt men det riskerar man ju ändå om inte de som tittar har kalibrerade skärmar oxå :) Det är liksom det som gör det hela till ett "Moment 22"...

De som har totalt felinställda skärmar ser förstås en bild gjord på en kalibrerad skärm fel, men det måste väl ändå vara att föredra än tvärtom. Något moment 22 tycker jag inte det är.
 
javisst...

Du har så rätt så, naturligtvis bättre än tvärtom--men vad jag försöker få fram är att du är långt ifrån säker på att andra ser din bild som du skulle vilja iaf!

/J
 
Det är enligt min mening inget bra argument.

Om vi bestämmer oss för att inte bry oss, kommer _ingen_ att kunna se bilden korrekt, men om vi bestämmer oss för att bry oss, så har vi i alla fall skapat förutsättningar för att åtminstone _några_ ska kunna se den korrekt. Eftersom några är fler än ingen, tycker jag att det är mödan värt.
 
Klart att man skall köpa en kalibrator, det är att snåla på fel ställe annars.
Att editera bilder annars är att jobba i blindo.

Men man skall veta att det inte gör någon natt och dag skillnad, bara den skillnaden att man vågar lita lite på det man ser.
Men allt blir inte lika efter det, menade att utskrifter blir exakt som på ens skärm, man måste lära sig dom ställen man skriver ut på i alla fall (bara att det går lättare och fortare).

Men som ett exempel, ställer du fem olika skärmar sidan om varandra och kalibrerar alla med samma kalibrator så kommer du ändå att ha fem olika versioner av hur bilden ser ut.
Det blir inte samma på någon av skärmarna trots kalibrering.

/Magnus
 
Duk

Hej!

Tänkte skaffa utrustning för färgkalibrering av:

Bildskärm (för fotoredigering)
Bläckstråleskrivare.
TV
Projektor

Jag har sett att det finns Spyder som klarar det mesta av ovanstående, dock står det inget om projektorer.

Är det någon som känner till någon utrustning som även klarar projektor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.