Annons

Värt att köpa en kompakt? Canon G15/16

Produkter
(logga in för att koppla)
Har tittat på canon g15 eller g16 och funderat på att köpa en. Mest för enklare bilder till t.ex instagram men ändå bättre än iphone kameran. Har just nu ingen lättare kamera som är digital, bara två stora fullformat som jag inte alltid orkar bära på.
Men är osäker-- hur skarp är den? Det är viktigt för mig. Har googlat bilder tagna med den men hittar inga snygga som är övertygande. Jag menar att de bilder jag hittat är mest tagna sådär fort av någon som inte tar fotografering seriöst.

Vad tycker ni? Och vad rekommenderar ni för mindre kameror?

Jag har själv ingen erfarenhet av just den modellen. Men en av mina fotokompisar lade sina systemkameror med en massa objektiv och prylar på hyllan (sålde av) för några år sedan. Han hade tröttnat på att släpa omkring på allt efter många års aktivt fotograferande.

Istället har han sedan dess enbart kört med Canons Gxx-modeller och han är mycket nöjd.

Vad tycker ni? Och vad rekommenderar ni för mindre kameror?

Kika på tex några av dessa:

Kompakter: Sony Rx-100 III (eller Canon G7X mk II)

Små systemkameror: Fuji XT-10 eller din riktigt lilla Panasonic GM1 eller GM5 (med sökare)

Kvalitetskompakter med fast brännvid: Fuji XT-100T eller Ricoh GR

Har inte testat den själv men eftersom du nämner iphone så kanske DxO one vara något?

Själv ägde jag en G10 för några år sedan. Visst kan kameror vara mer kompakta och ha större sensor osv, men jag gillade verkligen gränssnitt/handhavande med rattar för direktåtkomst till ex exponeringskompensation, tidval, osv. Dessutom är Canon bra på fina jpegs direkt ur kameran, och nyare modeller i serien lär ju inte vara sämre än G10. Däremot säger jag vare sig ja eller nej till frågan om du ska köpa.

Jag kan bara hålla med! Jag har en GM1 som jag är väldigt nöjd med. Speciellt tillsammans med Panasonic 20/1,7

Denna kombination klara lätt en semester både på badort och i storstad. Enda jag saknar på den är ett uv-hus men då får min gamla Canon S95 träda in istället! Och jag får väl erkänna att ibland har jag ett 35-100/3,5-5,6 i fickan men det är förvånansvärt sällan det kommer fram. Och vidvinkel klarar man genom panorama, ta ett par bilder med 20% överlapp och sätt ihop Lightroom.

Jag har en G12a och är inte imponerad av sökare och optik. RAW och kompensation samt närläge är ok.
D5 är vida tyngre och roligare.

Och jag får väl erkänna att ibland har jag ett 35-100/3,5-5,6 i fickan men det är förvånansvärt sällan det kommer fram.

Jag har både en GM1:a och 5:a - på femman sitter det utmärkta 12-32 som standardlösning och på ettan just 35-10. Båda alldeles utmärka objektiv som tillsammans ger ett omfång på 24-200 i kompakt format......

Hej!

Jag har en G15, en Samsung NX10 med platta objektiv och jag väljer G15 när jag ska filma eller är i behov av zoom annars anser jag G15 vara helt chanslös mot en spegellös systemkamera av kompaktare format eller alternativt en kompakt med större sensor, jag gillade inte heller Sony rx100III heller utan sålde den. Ett problem jag anser är att Canon blåser högdagrarna i jpg så även rx100 vilket inte NX10 gör i samma utsträckning visserligen går det att rädda bilderna i RAW men det blir mkt jobb hela tiden. Det är svårt att bedöma bilderna på skärmen på G15 vilket är en paradgren på NX10 vilket gör just den kameran sympatisk och lättanvänd, dock besitter den sina nackdelar men det är inget som stör mig så värst. Jag betraktar min spegellösa som ett alternativ till Fuji X100 annars hade jag köpt en Fuji X100, Nikon Coolpix A absolut inte en kompaktkamera med en sensor mindre än 1" som enda alternativ till min Nikon systemkamera. Jag hade en gång en gammal G9 och den gav finare färger än den nyare G15 men med mer brus förstås men det gjorde inte så mkt.

Hans

G15 eller 16

av dom två du själv nämner tycker jag ingen av dom utan Canon G1x med större sensor men sedan beror det på vad du fotar hur du använder den. Utseendemässigt är de rätt lika.
G16 har bättre macrogräns med sina 1 cm ( g1x 20 cm) och lite nyare eller man säger väl uppdaterad version
stog själv i det valet för 1 år sedan.. det blev just den jag nämner pga att jag vill fota kväll i svagt ljus och jag gillar den fast den är lite "stor" i handen och 4kantig. Den har det man vill

Kör på G15/G16, jag har haft en G1X men tyckte inte om färgerna utan kör med en G15. Visserligen brusar G1X lite mindre men gillade som sagt var inte färgerna/optiken riktigt, G1X MK II ska vara mycket bättre på optiksidan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto