Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att byta från Nikon D60 till.....?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik1990

Aktiv medlem
Hej där. Köpte en Nikon D60 med 18/105 objektiv i början av året och så köpte jag till ett 55/200 nu i augusti och är hel nöjd förutom vissa saker så som:
*Fler fokus punkter
*Inbyggd AF-motor
*Bildstabilisering.
Så undrar nu om det är värt att byta från Nikon D60 till D80 eller D300/d5000. Endast huset nu då. Äger ju som sagt redan ett 18/105 och ett 55/200 objektiv så vill kunna köra på dom också.

Tacksam för svar.
/Fredrik

Om du vill ha bildstabilisering så måste du tyvärr köpa nåt annat objektiv. För nikon har inte det i huset - utan bara i objektiven.

Som Fredrik sa så har inte nikon bildstabilisering i något av sina hus. Det har du redan i ditt 18-105 och 55-200 går att skaffa med VR.

Varken d3000 eller D5000 har AF i huset så enda alternativet du har kvar är D80. D80 har både fler fokuspunkter och inbyggd autofokus.

Varför är det nödvändigt med AF motor i huset?
Idag har finns det ju motor i nästan alla objektiv som kan tänkas användas på Nikons instegskameror. Möjligtvis kan det vara lättare att hitta begagande objektiv till kameror med motor i huset, men samtidigt finns det flera fördelar att ha motorn i objektivet.

Jag skulle nästan vilja säga att svaret är nej med de skäl du nämner.

Bildstabilisering får du med objektiven.

D3000 och D5000 har samma begränsning angående att de kräver objektiv med autofokus för att få autofokus, D80 har dock inte denna begränsing. Men jag tycker att detta är ett problem främst om man ska köpa begaganade äldre objektiv.

Så länge man inte jobbar med korta skärpedjup/stora bländare tycker jag att antalet autofokuspunkter inte är så jätteintressant eftersom man kan fokusera med mittpunkten och sedan komponera om bilden. Vid korta skärpedjup kan detta skapa problem, men inte med de objektiv du har. Det är vad jag tycker i alla fall.

Hej! Tack för snabba och bra svar. Men självklart menade jag ju inbyggd bildstabilisering, jag vet att jag redan har det i objektiven. Men det värkar som ni förstod ändå. Ska jag vara ärlig så är störa anledningen till att jag vill byta upp mig är att D60 endast har 3 st fokus-punkter. Men efter erat uttalande så har jag nog faktiskt övervägt att hålla mig kvar vid min D60 ett tag till.

Tack
/Fredrik

D80 är åtminstone ingen större uppgradering, några fler knappar, autofokusmotor... ja det är väl enda skillnaden. En D300 är ett rejält steg uppåt, men då snackar vi dels mycket pengar och dels en helt annan sorts kamera, mer en entusiastkamera som kräver lite mer av användaren.

Så nej, med dina skäl tror jag inte att du tjänar något på att uppgradera. Köp ett 55-200 eller 70-300 med VR istället, båda har inbyggd motor, och är hyfsade telen för pengarna.

Varför inte D90? Den har fler fokuspunkter och fokusmotor i huset. Dessutom har den bättre sensor och även större sökare om jag kommer rätt ihåg. Det är mitt förstahandsval när jag uppgraderar från min D60, såtillvida jag inte hittar en begagnad D300 till attraktivt pris.

D80 är åtminstone ingen större uppgradering, några fler knappar, autofokusmotor... ja det är väl enda skillnaden. En D300 är ett rejält steg uppåt, men då snackar vi dels mycket pengar och dels en helt annan sorts kamera, mer en entusiastkamera som kräver lite mer av användaren.

Så nej, med dina skäl tror jag inte att du tjänar något på att uppgradera. Köp ett 55-200 eller 70-300 med VR istället, båda har inbyggd motor, och är hyfsade telen för pengarna.
Har redan ett 55/200 ;)

Varför inte D90? Den har fler fokuspunkter och fokusmotor i huset. Dessutom har den bättre sensor och även större sökare om jag kommer rätt ihåg. Det är mitt förstahandsval när jag uppgraderar från min D60, såtillvida jag inte hittar en begagnad D300 till attraktivt pris.

Har hur som helst har jag bestämt mig för att behålla den tills jag hittar något riktigt attraktivt =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto