ANNONS
Annons

Värt att byta bort Nikon d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare på foto som har haft min nikon d70 i knappt en mån.
Jag är väldigt nöjd med den men nu funderar jag på om det är värt att byta till canon eos 20d?
Det jag är ute efter isåfall är att sekvenstagningen blir snabbare. Men jag vet inte om det är värt det, därför undrar jag om bildkvalitén blir mycket bättre?
Och finns det några andra för och nackdelar? (Mest intresserad om det finns några nackdelar).
Tacksam för hjälp.
/Robban

Man kan ju fråga sig om det är prylen i sig, eller fotograferingen med den som du är intresserad av...

Som nybörjare och ägare av en nikon d70 själv så ser jag inte var behovet finns av en ny kamera, jag har så många inställningar och möjligheter kvar att utforska på min kamera att jag har att göra länge till. Sekvenstagningen använder jag iofs inte, så du kanske har stött på en begränsning med D70:an där som jag inte har stött på. Frågan är väl om du anser att den lilla skillnaden som finns är värd de extra tusenlapparna, och den förlust av pengar som bytet kommer att innebära för dig.

det beror på hur djupt beroende av prylar du är..

15000 på ett kamerahus som nybörjare? objektiv som matchar det så är du snabbt uppe i 25-30000.

Är det värt det?

Har själv en D70, har hållit på och bytt kameror ofta men kommit fram till att det är inte kameran som avgör om bilden blir bra eller inte. Det är fotografen.

Lägg pengarna på en skarp o ljusstark glugg istället så får du "tekniskt" bättre bilder än nu kanske. Vad har du för minnes kort förresten?
Sätt i ett CF Ultra II kort så får du mer fart om du inte redan har ett sånt!

Lycka till! :)

Om du bodde i Stockholm skulle jag svarat "Sälj skräpet, du får 9000 kr av mig för D70n med kitgluggen", men eftersom jag vill inspektera varan innan köp och du bor långt kan jag lika gärna vara ärlig och säga att du nog borde behålla den ;)

Lär dig din kamera först, när den dagen kommer då du känner att kameran begränsar kvaliten på dina bilder kan du fundera på att byta. D70 tar bilder i proffs kvalite med rätt handhavande o bra objektiv, så ja ser inte varför en nybörjare skulle ha en bättre./mvh Tim

Ja tack för alla svar.
Ni verkar tycka att jag ska lägga pengarna på ett bättre objektiv istället.
Får se hur jag gör, man är ju trots allt pryltokig....

Klart du som prylgalning ska byta, köp 20d men gör dig inte av med nikonobjektiven för när Nikon släpper nästa modell kommer du uppenbarligen köpa det huset och då får du användning av de nikonobjektiv du har sparat.

Varför inte skaffa lite konica-minoltaoptik oxå...deras kommande D-SLR med AS verkar spännande.

Klart att du ska byta, nyaste prylarna är ju alltid dom bästa och roligaste. Men du får nog skynda dig så att du hinner byta innan Nikon kommer med efterföljaren till D100, för då är det bara att byta tillbaks till igen ...

Som jag ser det i denna tråd och i fler av de senare trådarna är det en väldig fokusering ;) på hus.

Även om husen har en större betydelse för den tekniska bildkvaliten i den digitala världen än i den analoga, så tror jag nog att man oftare, och speciellt i detta fallet, skulle fundera på att uppgradera sin optik. Även om det just släppts ett nytt hus på marknaden.

Robert tänk så här:
Vilka begränsningar ger D70-huset dig?
Vilka begränsningar ger din optik dig?

Han skrev att han var nybörjare!
Undrar om han kan svara på dom två frågorna?!?
Bästa är ju om man kan bestämma sig för märke och då sattsa på objektiv efter det!

Robert tänk så här:
Vilka begränsningar ger D70-huset dig?

Ja det är ju främst sekvenstagningen, men 5fps som 20d har kan bli lite ändå.

Vilka begränsningar ger din optik dig? [/B][/QUOTE]
Det har jag ingen aning om. Det jag har funkar bra.

Det låter ju maffigt, om man gillar att "hänga" på avtryckaren, att 20D kan ta 5 bilder/sek i en 23 bilder lång sekvens, men man ska tänka på att det bara gäller jpeg. I RAW-formatet är bufferten fylld efter 6 bilder. Sen sjunker farten.

Jag vet inte vad DPreview använde för att ta bilder. Men i deras ljudfil gick 20D 36 bilder i 5FPS innan den gick ner till 1.7FPS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar