Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värmeslinga för Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Pzyber

Aktiv medlem
Har tänkt göra film/sekvenstagning från solnedgången till uppgången och har ett problem som måste lösas. Front linsen på objektivet vill antingen imma igen eller så bildas det frost.

Finns det några bra värmeslingor att ha runt objektivet för att värma frontlinsen? Finns några risker med det?

Senast ändrad:
Tror inte du behöver någon värme, någon form av tak räcker, kolla på bilar som står parkerade under en carport, det blir ingen frost på rutorna. Jag kan inte förklara det, jag bara vet eftersom jag själv har haft min bil parkerad så under många år.

Annars om du inte tror mig så finns ju sådana där sätesvärmare som pluggas i cigarett-tändaruttaget, alltså kan drivas från ett 12v batteri. Det är väldigt lite värme som behövs för att hålla imma eller frost borta, det behöver inte ens bli plusgrader.

Senast ändrad:
Tak har jag inte tillgång till när jag är ute och far på landet men sätvärmare ska jag kolla upp,

När det varit 10-15 minus går det rätt snabbt innan hela kameran och objektivet är igenfrostade utvändigt. Linsen klarar sig ett tag men inte en natt.

Edit: Kan nämna att jag har tillgång till både 12V och 230V då jag har batteri och grejer med mig.

Senast ändrad:
Finns en kupevärmare för 12v på biltema. tror den är på 200w så de borde räcka gott o väl. Men de kansek är lite overkill. En annan variant skulle kanske kunna vara o köpa en värmekudde/filt med lämplig effekt.

Finns en kupevärmare för 12v på biltema. tror den är på 200w så de borde räcka gott o väl. Men de kansek är lite overkill. En annan variant skulle kanske kunna vara o köpa en värmekudde/filt med lämplig effekt.

Klarar driva 300w men inte under en hel natt. Men går ju köpa kraftigare grejer, ska dock kunna bära med mig det. Brukar vara en bit att gå oftast i mörkret.

Värmekudde/filt borde ju gå, det får jag kolla upp.

aha! Ja kom just på de bästa! De finns ju så kallade handvärmare eller fotvärmare som besstår av påsar fyllda med lite skojiga mineraler som salt o järnpulver som börjar rosta vid kontakt med syre och avger värme i upp till 8 timmar. De krävs visseligen att man rör på dem någolunda för att de ska funka men de finns ju även handvärmare som man bryter i så avger värme som dessutom går att återanvända. Coolstuff.se eller om de är .com har haft...

aha! Ja kom just på de bästa! De finns ju så kallade handvärmare eller fotvärmare som besstår av påsar fyllda med lite skojiga mineraler som salt o järnpulver som börjar rosta vid kontakt med syre och avger värme i upp till 8 timmar. De krävs visseligen att man rör på dem någolunda för att de ska funka men de finns ju även handvärmare som man bryter i så avger värme som dessutom går att återanvända. Coolstuff.se eller om de är .com har haft...

Jo de har jag sett tidigare. Kan ju gå att ha under objektivet. Riktigt bra idé.

En lite mer sofitikerad lösning kunde vara en värmefilm för backspeglar. Stoppa in den under ett neoprenskydd och du har avisning till en låg strömförbrukning ockå.

...

Finns det några bra värmeslingor att ha runt objektivet för att värma frontlinsen? Finns några risker med det?

Kendrick gör eluppvärmda im- och frostskydd för teleskop och objektiv. De lär vara effektiva, men jag har inte haft tillfälle att prova själv.
http://www.kendrickastro.com/astro/index.html

Svensk representant är Teleskop-Service
http://www.teleskop-service.se/

Gå in på Produkter, Kendrick. Jag har som sagt inte köpt några Kendrickprylar från TS, men väl andra saker. TS är bra att ha att göra med. Enklast är det att ringa (numret står nog på hemsidan), för man får alltid vettiga tips.

/Per

Tänker kylklampar som man värmer... tänker stenblock man värmer och en filt runt... tänker gravljus som brinner 24h och en plåt ovanför som kameran står på... något mycket mindre sofistikerade metoder... :)

Ett tak som Marie nämner, behöver ju i detta fall inte vara mer än ett paraply. Ett tak över en bil ger ju en dramatisk effekt!

Med en kamera som fått tid på sig att anta utetemerpaturen skulle jag tro att nedisningen blir mindre. dvs lägg ut kameran i en plastpåse tills den är kall först.

de
Roy

Tänk också på batterikapaciteten. De tappar snabbt kraft i kyla och eftersom den ska stå i ett antal timmar kanske det blir kritiskt. Kanske en enkel låda, isolerad med liggunderlag och ett litet "fönster". Sätter man in en liten glödlampa på kanske 15 watt avger den det mesta i värme, alternativt, som tidigare föreslagits, en värmefilt

En lite mer sofitikerad lösning kunde vara en värmefilm för backspeglar. Stoppa in den under ett neoprenskydd och du har avisning till en låg strömförbrukning ockå.

Jo det kanske skulle gå.

Kendrick gör eluppvärmda im- och frostskydd för teleskop och objektiv. De lär vara effektiva, men jag har inte haft tillfälle att prova själv.
http://www.kendrickastro.com/astro/index.html

Svensk representant är Teleskop-Service
http://www.teleskop-service.se/

Gå in på Produkter, Kendrick. Jag har som sagt inte köpt några Kendrickprylar från TS, men väl andra saker. TS är bra att ha att göra med. Enklast är det att ringa (numret står nog på hemsidan), för man får alltid vettiga tips.

/Per

Är själv "storkund" hos TS och de är ju super att ha att göra med. Kan nog bli någon sådan. De kostade inte så mycket heller. När det gäller teleskop så brukar mitt problem vara okularen som immar igen :p Brukar gå att lösa genom att värma med handen.

Tänker kylklampar som man värmer... tänker stenblock man värmer och en filt runt... tänker gravljus som brinner 24h och en plåt ovanför som kameran står på... något mycket mindre sofistikerade metoder... :)

Jo det finns säkert många metoder som fungerar :), tacksam för alla tips. helst ska det ju inte påverka atmosfären framför objektivet.

Ett tak som Marie nämner, behöver ju i detta fall inte vara mer än ett paraply. Ett tak över en bil ger ju en dramatisk effekt!

Med en kamera som fått tid på sig att anta utetemerpaturen skulle jag tro att nedisningen blir mindre. dvs lägg ut kameran i en plastpåse tills den är kall först.

de
Roy

Brukar ha sakerna ute ett tag innan använding. Enda effekten av det jag märker är att jag tycker det blir skarpare bilder när objektiven eller teleskop blir kalla. Imma och frost blir det tyvärr ändå efter ett tag. Värsta gången hittils var en gång när jag var nere vid sjön, ca -10c. Då var det flera mm tjock frost kring sakerna när jag begav mig hemmåt. Hade ingen kamera med den gången dock.

...tänker ...en sån där kylbox av frigolit man bär till badstranden fylld med uppvärmda kylklampar, kameran i och ett hål utkarvat och tätat där frontlinsen sticker ut, å så nåt bort med imma-medel på frontlinsen. :)

Du behöver inte linda in kameran i sätesvärmaren, det räcker med att lägga ut den och låta kameran stå på den. Den lilla värmen sänker den relativa fuktigheten kring kameran mer än väl. Är det 10 minus så räcker det gott och väl om du kan åstadkoma 5 minus kring kameran, förutsatt att den var torr till att börja med.

Men jag har mycket svårt att förstå hur din kamera kan isa igen. När jag varit i fjällen har kameran kunnat vara ute hela dagar utan tillstymmelse till frost, att få batterierna att hålla har varit det stora problemet. Befinner du dig nära öppet hav där det är fuktigt? Frostproblem blir det snarare när man kommer in i värmen med en kamera som är rejält nedkyld.

Tänk tex. på en person med glsögon, de fryser inte när personen går ut i kylan och sedan vistas ute. Problemet kommer när personen går åt andra hållet, från kyla till värme. Glasögonexemplet visar också hur lite värme som behövs för att hålla frost borta, det lilla som strålar från ansiktet räcker mer än väl, men det som händer när man kommer in i värmen visar samtidigt att glasögen faktiskt är nedkylda till minusgrader, det blir is på dem när de kommer in i varmare luft som har högre luftfuktighet.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto