Annons

"Världens dyraste kamera!"

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gör dessa kameror så dyra? Är det materialet silverkrom och kalvskinn så får det vara för min del ;)

Känns typiskt som något i stil med "De här skohornet kostade 600 tusen! Jaha? de ser ut som den ja köpte på ikea för 6kr. Ja de kanske den gör! Men den här är i silver, har ett rem i äkta ödlehud och är handtillverkad av kinesiska hantverkare som flytt undan tyranin för att leva i eskilstuna. Sen säljs de bara 200 ex av just detta skohorn! Jaha...men ja ser ingen skillnad mellan din o min? Jodå här ser du! De är en stämpel här som säger Fluff o de betyder att den är dyr."

En kamera för 69tusen som man inte köper för kvalliten på bilderna utan för kvalliten på bilderna som andra tar på en när man bär sin stiliga kamera. Känns som ett sätt att göra av med pengar bara för att göra av med pengar o låta andra se att man gjort av med pengar.

Om man nu ska vara petig så stod det inte "världens dyraste" utan "världens mest exklusiva" kamera. Dvs den kamera som exkluderar flest. Eftersom man antagligen kommer sälja hela utgåvan på 200st kameror så hävdar alltså aftonbladet att ingen annan kamera har sålt i färre än 200 exemplar, då den skulle vara mer exklusiv.

Vill man nu hitta världens dyraste, mest exklusiva och som sålts i minst antal skulle jag föreslå Hasselbladarna NASA köpte. Eller finns det kanske ännu värre? :)

Om man nu ska vara petig så stod det inte "världens dyraste" utan "världens mest exklusiva" kamera. Dvs den kamera som exkluderar flest. Eftersom man antagligen kommer sälja hela utgåvan på 200st kameror så hävdar alltså aftonbladet att ingen annan kamera har sålt i färre än 200 exemplar, då den skulle vara mer exklusiv.
Läser man texten under rubriken så skriver de är världens dyraste kamera.

"Sugen på en ny kamera?
I december släpper Leica och franska modehuset Hermés världens dyraste kamera.
För 96 000 kronor kan den bli din."

"Sugen på en ny kamera?

Tack för att du fattade vad jag menade med tråden! Trodde jag var den enda som insåg det roliga/sorgliga med artikeln. "Världens dyraste"... [skakar sakta på mitt sänkta huvud]

Vill du hitta något att skaka på huvudet över så hade det väl räckt att bara skriva "Aftonbladet".

Tack för att du fattade vad jag menade med tråden! Trodde jag var den enda som insåg det roliga/sorgliga med artikeln. "Världens dyraste"... [skakar sakta på mitt sänkta huvud]

Ibland funderar ja över om aftonbladet har en specifik person som sitter o drömmer ihop rubriker o en annan som skriver den fetstilta o en tredje som skriver resten. Ofta är rubriken en lögn eller en allvarlig överdrift, och sen skrivs de en sanning med modifikation i de fetstilta för att sen skriva "sanningen" i texten.

Här har de lyckats skriva sanningen i rubriken, skrivit en lögn i de fetstilta och sen fortsatt att förklara utan att driva vidare på lögnen i texten. Fast, de är klart om man tolkar "dyraste" som "icke prisvärt/överpris" så är de ju "sant"!

Jag tror faktiskt det är precis så det fungerar; en skriver texten, en annan skriver rubriken, och en tredje bildtexten.

"Sugen på en ny kamera?

Världens dyraste småbildskamera, kanske? Serietillverkad, dessutom, så det rör sig inte om något udda specialbygge. (Det finns ju en del märkliga konstruktioner på universiteten som används för att fotografera fysikaliska förlopp.)

Anders

Kunde bara inte låta bli att göra ett inlägg (mitt första) i detta forum.

OBS varning för ironi och överdrift!

Om man nu skall spinna vidare på temat "världens dyraste kamera".
Vad sägs då om ATLAS, som används som detektor till Large Hadron Collider detektorn i Cern?

http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/the_large_hadron_collider.html
http://www.lhc-closer.es/pages/det_0.html

Silverkrom och kalvskinn i all ära, men detta borde väl ändå ta priset.
Visst, man kan debattera om detta verkligen går att definiera som en kamera, men i en utav bildtexterna nämns faktiskt pixeldetektor.
En magnet används dessutom som "lins"

Storformat på 6x7 tum? Nää. knappast, här pratar vi om 6x7 meter för en utav sensorerna.
Bärbar? 7000 ton borde vara MYCKET tveksamt, men man får iallafall 100 megapixel...
Tillverkad i endast ett exemplar. Det borde vara något för en samlare.
Användningsområdet torde knappast vara något för semesterfotografen.

Användarvänlig? Det ingår troligtvis en teknikerstyrka på några tusen personer.
Digitalkameratekniken har ju dessutom gjort det möjligt att bara knäppa på och slippa tänka på framkallningskostnad för film.
Denna detektors elförbrukning för en endast en bild vill jag inte ens spekulera i.

Men jag ser med spänning fram emot en ny bildpol för Higgsbosoner

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto