Annons

Världens billigaste priser!

Produkter
(logga in för att koppla)

zolle

Aktiv medlem
Det diskuteras från tid till annan kring vart man kan hitta den billigaste fotoutrustningen. Gör man en enkel efterforskning så kan man konstatera att kamerahus samt objektiv är väsentligt billigare i USA jämfört med Sverige. Jag undrar om det finns någon som vet hur priserna är Asien (Hongkong, Taiwan, China, Singapore) i förhållande till de Svenska?
 
Senast ändrad:
Hej.
Jag köpte nikons ny 70-200afs vr 2,8d ed g, (långt namn eller...) från USA.
Jag betalade ca 13000 kr och med dagen billiga dollar så skulle det väll bli ännu billigare.
Tänk bara på att dom lägger på den svenska momsen
i efterhand så fyra veckor efter linsen hade kommit så fick jag betala 3500kr till.
Fortfarande så är det mycket billigare dock, samma lins här går väll på 22000kr
 
Man får betala både tull och moms på varor över 700 kr om det ska användas för privatbruk. Jag är lite osäker på om det var prick 700 kr men kan kolla upp det där hemma om det är viktigt.
 
Moms tillkommer, på hela beloppet, inklusive frakt... men INGEN tull på digitalkameror. Kolla på tullverket.se, eller sök på fotosidan, saken har diskuterats många gånger. Optik ska jag låta vara osagt. Det faller säkert under nån annan varukod.
 
Privatbruk

Snapphaneledaren skrev:
Man får betala både tull och moms på varor över 700 kr om det ska användas för privatbruk. Jag är lite osäker på om det var prick 700 kr men kan kolla upp det där hemma om det är viktigt.

Menar du att man slipper moms och tull avgift på kamerautrustning om man köper det för ett företag?
 
Kathmandu, ½ pris

Var i Kathmandu i somras. Hittade en gata som heter "New Road". Där ligger fotoaffär efter fotoaffär. Mest nya prylar. Det skojiga är att man fortfarande kan, parallellt med dom nyaste modellerna, få helt nya prylar från modeller som försvann från hyllorna i Sverige för 5-10 år sedan. Priserna ligger på 1/3 till dryga 1/2 mot här uppe i Norden.

Har man tur kan man hitta fynd som miraklet Minolta X-700 till en spottstyver. Och tro det eller ej... Både som NY och begagnad.
 
Någon som vet en bra fotobutik i bangkok, funtade på att antingen beställa ett 28-135 IS USM till min canon att ha på resan, men jag åker genom thailand på vägen, så är det bra pris så kan jag lika gärna handla det där.
 
tjena, om du väl är i Bangkok så kan du väl ta tåget till singapore, tar väl en tre dagar å kostar ca max en femhundring enkel tripp. i Singapore är det billigt. men det gäller å pruta som ... själv var jag där för 3års sen å köpte en minolta glugg för halvapriset. fast det var då de.
annars kan jag rekomendera Ebay. köpte en Canon Ef 100 glugg f2.0 för 165$ inkl frakt :). ca 1300kr. fast man vet ju aldrigom man blivit blåst, visar sig om ett par veckor... håller tummarna..
 
En omväg....

...men jag köpte ett canonobjektiv (70-200/2,8 L USM) för 7500 sek i Saigon i Vietnam. Stod och valde melan det och ett 35-350/3,5-5,6 L USM som skulle kosta 10.000 sek. Båda var helt nya i orginalförpackningarna. Förklaringen på min fråga om hur de kunde hålla så låga priser var att allt var stulet i Japan. Det stjäls där och skeppas över till Vietnam för att säljas. För ett ögonblick tog samvetet ledigt.
 
Re: Kathmandu, ½ pris

Aramis skrev:
Har man tur kan man hitta fynd som miraklet Minolta X-700 till en spottstyver. Och tro det eller ej... Både som NY och begagnad.
Jag fick överta mina föräldrars X-700 i somras... Inte bra, filmkostnaden blev högre på den sommaren än den varit totalt i mitt (ganska korta iofs) fotointresserade liv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.