Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Värför är vi så märkestrogna?
- Trådstartare RG
- Start datum
Tre Ess
Aktiv medlem
Hahaha .... en friströvare. ;-)Kjell Arvedson
Hrmmm...
Jag har för min del löst ert problem med att hålla mig till Pentax i 20 år...
Själv har jag både Canon och Nikon. Är jag klok, diplomatisk eller bara vankelmodig då?
Edit: Och använder både Mac och PC.
IgoHugo
Aktiv medlem
Kort lektion marknadsföring: Det kostar 10ggr mer att få över en märkestrogen Nikonist till Canon (i marknadsföringskostnader) än att behålla en redan invigd. Alltså en faktor 10 att få in nya kunder i canon sortimentet. Därför läggs mycket av marknadsföringen till redan frälsta. Det behövs liten insats för att behålla kunder, detta gör man ju genom att försöka erbjuda tillbehör, kringutrustning programvara mm.... som gör det jobbigt/dyrt att byta. Så det är inte bara vi som fotografer som väljer, tillverkarna styr och följer detta noggrant kan jag lova. En stor kundgrupp är naturligtvis de som står i begrepp att välja sin första kamera, där är det mer lotteri och tillfälligheter som styr. nästa gång du köper nytt objektiv så tänk på att det ligger en hel del marknadsföringspengar bakom ditt val, i form av pr-byråer som förser journalister med info och en och annan gratismiddag
Nej jag är inte paranoid! så här funkar det, bara man är medveten om det så struntar jag i det, en bra kamera är en bra kamera.
Nej jag är inte paranoid! så här funkar det, bara man är medveten om det så struntar jag i det, en bra kamera är en bra kamera.
Enicar
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Vad är det som får oss canonister att hata nikon och vice versa. Hur kan vi vara sådana Märkesb***r.
Vad är det som får unga människor att använda uttrycket hata så mycket.
Har de stackars liven blivit helt digitala?
Antingen 1 eller 0. Inga nyanser
fredrikt
Aktiv medlem
Nikon!
Så blev det bara, började med nikon och har nu fastnat för det. jag gillar nikon men jag vet att canon och även andra kameramärken gör likvärdiga kameror.. spelar det nån större roll? man använder den kamera man tycker att är bra och funktionell, det är ju trots allt bara ett verktyg till bra bilder(upp till fotografen att fixa det)..
Just nu verkar nikon ligga före(känns bra) men det är ju bara en tidsfråga innan konkurrenterna hinner i kapp!
//Fredrik Törnroos
Så blev det bara, började med nikon och har nu fastnat för det. jag gillar nikon men jag vet att canon och även andra kameramärken gör likvärdiga kameror.. spelar det nån större roll? man använder den kamera man tycker att är bra och funktionell, det är ju trots allt bara ett verktyg till bra bilder(upp till fotografen att fixa det)..
Just nu verkar nikon ligga före(känns bra) men det är ju bara en tidsfråga innan konkurrenterna hinner i kapp!
//Fredrik Törnroos
Chras
Avslutat medlemskap
Märkestrogen?
Det blev Nikon för många år sedan. Inga problem och allt har fungerat klandefritt. Samma effekt då det gäller bil Har haft Citroen i 35 år. Bra kvakitet och jättebra service från verkstaden. Tittar inte snett på andra som valt annorlunda.
Smaken liksom baken är som bekant delad eller....
Det blev Nikon för många år sedan. Inga problem och allt har fungerat klandefritt. Samma effekt då det gäller bil Har haft Citroen i 35 år. Bra kvakitet och jättebra service från verkstaden. Tittar inte snett på andra som valt annorlunda.
Smaken liksom baken är som bekant delad eller....
Arne S
Aktiv medlem
Re: Nikon!
Nyfiket: Vad är det som gör att det känns bra att Nikon är före?
fredrikt skrev:
//Fredrik Törnroos
Sonnaren
Aktiv medlem
Re: Det finns ju fler märken...
Och då skulle jag alltså gått omkring och hatat.....HATAT???..... andra kameror.
Sicket djävla trams om jag nu får citera Carl Lidbom.
Givetvis icke. Jag har inte skänkt de andra kamerorna en endaste liten tanke och varit koncentrerad endast på den jag hade i nävarna, en i taget.
Nästa vecka åker jag till Barcelona med en.....ja, det skall ni nog få gissa när jag kommer hem, Den är sliten, få av er har sett en sådan, ännu färre hållit i en. Nej, den är inte så värst dyr idag. Bra bildkvalitet? Jaaa, den skåpar nog ut det mesta av det ni har. Lättjobbad? Näe, verkligen inte, saknar bl. a sökare.
Vi får se om jag lägger upp ett album med bilder från detta tillfäle.
Us
Jag fotograferade med Canon långt innan de flesta i detta forum var påtänkta (1957) Men har jag blivit "trogen"?? Nää, inte mycket. Har haft förhållanden med Linhof, Hasselblad (många modeller), Kowa, Bronica, Zeiss, Leica, Pentax 6x7, Mamiya RB (det här börjar likna Katalogarian i Don Giovanni, Don Juan om ni föredrar det), Nikon, Canon igen, mera Nikon, Fuji. m.fl, m.fl.bilybianca skrev:
Hrmmm...
Jag har för min del löst ert problem med att hålla mig till Pentax i 20 år...
Och då skulle jag alltså gått omkring och hatat.....HATAT???..... andra kameror.
Sicket djävla trams om jag nu får citera Carl Lidbom.
Givetvis icke. Jag har inte skänkt de andra kamerorna en endaste liten tanke och varit koncentrerad endast på den jag hade i nävarna, en i taget.
Nästa vecka åker jag till Barcelona med en.....ja, det skall ni nog få gissa när jag kommer hem, Den är sliten, få av er har sett en sådan, ännu färre hållit i en. Nej, den är inte så värst dyr idag. Bra bildkvalitet? Jaaa, den skåpar nog ut det mesta av det ni har. Lättjobbad? Näe, verkligen inte, saknar bl. a sökare.
Vi får se om jag lägger upp ett album med bilder från detta tillfäle.
Us
Maverick
Aktiv medlem
Jag räknar mig inte som särskilt märkestrogen. Jag har haft Canon, Minolta och Nikon.
Men i många fall tror jag det handlar om att folk vill bekräfta sina egna val. Har man inte möjlighet att prova alla eller kanske båda i det här fallet och dessutom tvekade innan man gjorde sitt val. Så måste man bekräfta sitt val för sig själv hela tiden för det mest hemska skulle ju vara att man valt fel.
Och det bästa sättet att bekräfta sitt val är ju att övertala nån annan att skaffa samma pryl för då är vi ju en till som gjort samma val och då kan det ju inte vara så fel...
Mvh
Maverick
Men i många fall tror jag det handlar om att folk vill bekräfta sina egna val. Har man inte möjlighet att prova alla eller kanske båda i det här fallet och dessutom tvekade innan man gjorde sitt val. Så måste man bekräfta sitt val för sig själv hela tiden för det mest hemska skulle ju vara att man valt fel.
Och det bästa sättet att bekräfta sitt val är ju att övertala nån annan att skaffa samma pryl för då är vi ju en till som gjort samma val och då kan det ju inte vara så fel...
Mvh
Maverick
Photocon
Aktiv medlem
Tänk om bara...
...det skett en standardisering så att endast EN kamerafattning fanns. Hade varit bra för jag tycker att många Nikonhus resp objektiv är att föredra i vissa situationer framför Canons. Och vice versa.
Men då hade vi å andra sidan inte kunnat retas med varandra. För det är väl det som det handlar om till stor del. Den som skrev "hat" menade nog mer "kärleksgnabb".
Sedan ligger det naturligtvis mycket i åsikterna som framförts här: Att rättfärdiga det egna valet.
Jag skulle förresten vilja be om hjälp. Är det någon som vet var jag kan köpa en adapter så mina Canonhus kan ta Nikonoptiker. Jag har nämligen 3 Nikkor jag gärna skulle vilja använda.
Och vad kostar en adapter ungefär?
Bor i en by utanför en småstad så sortimentet här är inte precis jättestort.
Lennart
...det skett en standardisering så att endast EN kamerafattning fanns. Hade varit bra för jag tycker att många Nikonhus resp objektiv är att föredra i vissa situationer framför Canons. Och vice versa.
Men då hade vi å andra sidan inte kunnat retas med varandra. För det är väl det som det handlar om till stor del. Den som skrev "hat" menade nog mer "kärleksgnabb".
Sedan ligger det naturligtvis mycket i åsikterna som framförts här: Att rättfärdiga det egna valet.
Jag skulle förresten vilja be om hjälp. Är det någon som vet var jag kan köpa en adapter så mina Canonhus kan ta Nikonoptiker. Jag har nämligen 3 Nikkor jag gärna skulle vilja använda.
Och vad kostar en adapter ungefär?
Bor i en by utanför en småstad så sortimentet här är inte precis jättestort.
Lennart
sarnor
Avslutat medlemskap
Re: Tänk om bara...
Det finns två modeller på adapterringar, smidigast är modellen med elektronik som ger fokuskonfirmering men det finns också helmekaniska adaptrar som är billigare (ta då bort "af" ur sökningen).
Tänk på att Nikonobjektiven måste ha bländarring för full funktion, annars är bländaren på Nikonobjektiv låst fullt nedbländad.
/Daniel
Enklast är att köpa via e-bay, sök efter "nikon to eos adapter af". Adaptrarna brukar kosta runt 400 kr inklusive frakt.Photocon skrev:
[BJag skulle förresten vilja be om hjälp. Är det någon som vet var jag kan köpa en adapter så mina Canonhus kan ta Nikonoptiker. Jag har nämligen 3 Nikkor jag gärna skulle vilja använda.
Och vad kostar en adapter ungefär?[/B]
Det finns två modeller på adapterringar, smidigast är modellen med elektronik som ger fokuskonfirmering men det finns också helmekaniska adaptrar som är billigare (ta då bort "af" ur sökningen).
Tänk på att Nikonobjektiven måste ha bländarring för full funktion, annars är bländaren på Nikonobjektiv låst fullt nedbländad.
/Daniel
Eeros
Aktiv medlem
Jag har haft såväl, Nikon, Konica, Canon och något annat märke som jag inte kommer ihåg. Jag känner ingen som helst lojalitet för något märke, enligt min filosofi borde det vara tillverkarna som borde sträva efter lojalitet gentemot oss konsumenter.
Just nu har jag Canon och det blir förmodligen så en lång tid framöver, då jag har en uppsjö av objektiv av just Canon (och andra märken med Canon-fattning). Objektiven är av det märket enkom för att jag blev mer seriöst intresserad av fotografering igen när jag köpte min analoga EOS 30. Det var aldrig tal om att köpa Nikon-objektiv, när kameran var av märket Canon. Inte heller bidde det en Nikonkamera när jag köpte nya hus senare, inte roligt att byta ett helt system. I synnerhet inte då de är likvärdiga.
Så något hat, eller ens misslynne eller ens dåliga vibbar har jag aldrig haft eller känt gentemot Nikonister. Men det är kul att retas ibland, allrahelst om man stöter på någon som verkligen är märkesfanatiker. Precis som någon redan här gjorde en jämförelse om stövare; man naggar på varandra för skojs skull. Den som hetsar upp sig av sådant tal brukar snabbt förlora creds i gänget.
Det går igen i val av operativsystem, datorer (mac vs PC) och i mycket annat. Vissa blir märkesfanatiker men det är lika där, är du en mac-fanatiker som går i ett ständigt korståg mot PC (eller vice verca), så förlorar du i trovärdighet och creds. Sådana personer kan inte förstå hur jag klarar av att hantera en så pass komplicerad situation som att jag dagligen kör både mac och PC. Utan att vare sig bli tokig eller få hårväxt på mina handflator. Obegripligt för vissa. (Fast iofs, jag har ju hårväxt på en mass udda ställen, exempelvis på mina tår och fingrar. Kanske är det straffet för att jag vänsterprasslar mellan olika märken?)
Just nu har jag Canon och det blir förmodligen så en lång tid framöver, då jag har en uppsjö av objektiv av just Canon (och andra märken med Canon-fattning). Objektiven är av det märket enkom för att jag blev mer seriöst intresserad av fotografering igen när jag köpte min analoga EOS 30. Det var aldrig tal om att köpa Nikon-objektiv, när kameran var av märket Canon. Inte heller bidde det en Nikonkamera när jag köpte nya hus senare, inte roligt att byta ett helt system. I synnerhet inte då de är likvärdiga.
Så något hat, eller ens misslynne eller ens dåliga vibbar har jag aldrig haft eller känt gentemot Nikonister. Men det är kul att retas ibland, allrahelst om man stöter på någon som verkligen är märkesfanatiker. Precis som någon redan här gjorde en jämförelse om stövare; man naggar på varandra för skojs skull. Den som hetsar upp sig av sådant tal brukar snabbt förlora creds i gänget.
Det går igen i val av operativsystem, datorer (mac vs PC) och i mycket annat. Vissa blir märkesfanatiker men det är lika där, är du en mac-fanatiker som går i ett ständigt korståg mot PC (eller vice verca), så förlorar du i trovärdighet och creds. Sådana personer kan inte förstå hur jag klarar av att hantera en så pass komplicerad situation som att jag dagligen kör både mac och PC. Utan att vare sig bli tokig eller få hårväxt på mina handflator. Obegripligt för vissa. (Fast iofs, jag har ju hårväxt på en mass udda ställen, exempelvis på mina tår och fingrar. Kanske är det straffet för att jag vänsterprasslar mellan olika märken?)
Photocon
Aktiv medlem
Re: Re: Tänk om bara...
Tack Daniel! Blir nog bäst att skaffa med af-verifiering. Har Nikkoroptik med med bländarring på alla. Det är främst de fasta vidvinklarna jag vill kunna köra på en FF-kamera (1DsMkII).
Ska genast kolla på e-bay
Bästa Hälsningar/Lennart
dano skrev:
Enklast är att köpa via e-bay, sök efter "nikon to eos adapter af". Adaptrarna brukar kosta runt 400 kr inklusive frakt.
/Daniel
Tack Daniel! Blir nog bäst att skaffa med af-verifiering. Har Nikkoroptik med med bländarring på alla. Det är främst de fasta vidvinklarna jag vill kunna köra på en FF-kamera (1DsMkII).
Ska genast kolla på e-bay
Bästa Hälsningar/Lennart
pial
Aktiv medlem
Det verkar vara så att de verkliga märkesfanatikerna är de som är mer intresserade av tekniknörderi än av foto. Och vad som får dessa figurer att bete sig som de gör... ja, inte vet jag. Ångest över hur mycket kosing de lagt ner på utrustning de inte vet hur de ska utnyttja, kanske? ;-)Robin Gyllander skrev:
Vad är det som får oss canonister att hata nikon och vice versa. Hur kan vi vara sådana Märkesb***r.
Makten
Aktiv medlem
Det handlar om grupptillhörighet. Människan är trots allt bara en apa utan hår (inte så mycket i alla fall). Det är samma sak som att vi (inte jag då) hejar på ett visst lag i fotboll oavsett om de är bäst eller inte, och blir besvikna när de inte vinner trots att vi själva inte är med och spelar. En annan parallell är religion. Man behöver antagligen något som förenar en, i lagom stora grupper där man kan söka stöd och dela erfarenheter. Jag tror inte ett dugg på att det skulle vara så enkelt att det är för dyrt att byta system. Har man en gång valt ett märke så stannar man troligtvis där även om man har tillräckligt gott om pengar för att inte behöva bry sig om kostnaden för ett byte. Man hoppas på att det egna märket "kommer igen" när konkurrenterna går förbi, vilket också troligen sker förr eller senare.
Det här är helt naturligt och torde vara grundläggande för människans natur. Personligen försöker jag motarbeta alla dylika tendenser för att jag tycker att de är löjliga, även om jag inte lyckas alltid. Men jag tycker att det är lika löjligt att heja på AIK när man inte själv spelar som att heja på Nikon eller Canon när man själv inte varit med och utvecklat deras produkter. För att inte tala om att tycka att SAAB är bättre än Volvo eller vice versa.
Det finns viktigare saker att använda huvudet till än att engagera sig i saker man inte rår över.
Det här är helt naturligt och torde vara grundläggande för människans natur. Personligen försöker jag motarbeta alla dylika tendenser för att jag tycker att de är löjliga, även om jag inte lyckas alltid. Men jag tycker att det är lika löjligt att heja på AIK när man inte själv spelar som att heja på Nikon eller Canon när man själv inte varit med och utvecklat deras produkter. För att inte tala om att tycka att SAAB är bättre än Volvo eller vice versa.
Det finns viktigare saker att använda huvudet till än att engagera sig i saker man inte rår över.
fredrikt
Aktiv medlem
Re: Re: Nikon!
det känns bra efersom jag har nikon kameror helt enkelt=) men situationen är säkert annorlunda om ett år typ, då kanske canon eller nått annat märke är före
Arne S skrev:
det känns bra efersom jag har nikon kameror helt enkelt=) men situationen är säkert annorlunda om ett år typ, då kanske canon eller nått annat märke är före
Graylingman
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nikon!
Vad innebär det att vara "före"? Före för vem? Ateljefotografen? Sportfotografen? Naturfotografen?
Fler finesser? Snabbare seriebildtagning? Fler pixlar? Nejvisst nej.... pixelracet är det ju bara amatörer som dras med i...
fredrikt skrev:
Vad innebär det att vara "före"? Före för vem? Ateljefotografen? Sportfotografen? Naturfotografen?
Fler finesser? Snabbare seriebildtagning? Fler pixlar? Nejvisst nej.... pixelracet är det ju bara amatörer som dras med i...
Vandraren
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Det är väl dessutom bara mellan Nikon/Canon denna idioti pågår.
Har aldrig hört talas om Pentax vs. Olympus, Hasselblad vs. Mamiya t.ex.