Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdet->1D nu och om 2 år?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Sitter här med en fundering,,,

Jag leker med tanken på en dslr,,, För mig så passar en 1D helt perfekt, behöver inte på långa vägar dubbla pixelantalet mm. Disskuterar inte mer om varför under denna tråd.-)....

--I vilken prisklass ligger en beg 1D i normalt skick just nu?

--Hur "mycket lägre" kommer det att vara om ca 2 år när vi ser både markII och kanske 3D som etablerade kameror både på ny och beg-markanden?

Hoppas på era tankar!

Kanske har ämnet varit uppe under mången tråd :-/

Mvh Niclas, som finner Eos 1D helt perfekt:)!

Senast ändrad:
Idag ligger en ur-1D på 20 000 - 25 000. Om två år ligger säkert också en mark II där.

Med den prestanda som Eos 1D mark II har kommer den säkert ha ett längre liv än många av de äldre digitala systemkamerorna.

Många tidningar har valt att inte uppgradera till 1D mark II eftersom deras 1D inte på långa väger är utslitna eller otillräckliga.

Vi börjar alltså så en mer mogen digital marknad där utvecklingen inte längre skenar iväg och där kamerorna lever allt längre.

Att en mark II faller till halva eller nästa halva värdet på två år oroar mig inte alls. Det känns helt OK, särskilt med tanke på hur mycket pengar den spar in under tiden jämfört med film.

froderberg skrev:
Idag ligger en ur-1D på 20 000 - 25 000. Om två år ligger säkert också en mark II där.

Många tidningar har valt att inte uppgradera till 1D mark II eftersom deras 1D inte på långa väger är utslitna eller otillräckliga.

**

Det är just detta som gör ämnet intressant, klart att dem nyare är bättre,, men för mig idag så hade en 1D passat utmärkt och jag kommer fortfarande att vänta ytterligare en tid innan investeringen pga av måånga orskaker,,

Det lustiga är ju att ens behov har en tydlig tendens att följa utvecklingen så kanske är mina referenser och glasklara behov helt andra den aktuella dagen:)

Kanske når vi precis i dessa tider en "peak" i tiden för pixlarnas boom, andra faktorer spelar säkert en allt större roll...

Att många tidningar nöjer sig med 1d förvånar mig inte heller, eos1d,an var nog ett mkt bra val som håller länge än för normala tryck,,

Ja, det blir spännande att se vem som säljer sin fina eos1d till mig om två år för ca 10000,-sek,,,:) Eller blir det kanske blir det din beg markII när du uppgraderar till 1ds II:))

Tack för nyttiga synpunkter!
Mvh Niclas.

För mig är mark II den första digitalkameran som verkligen passar min typ av fotografering. Eos 1Ds var för långsam och 1D hade för dålig upplösning. Jag har klarat mig länge med mina Eos 1V men nu kräver kunderna digitalt.

Men jag tror att jag kommer att vara nöjd med min mark II länge. Jag vet väl vad jag behöver och mark II uppfyller de behovet. Jag suktar inte efter en 1Ds mark II.

froderberg skrev:

Men jag tror att jag kommer att vara nöjd med min mark II länge. Jag vet väl vad jag behöver och mark II uppfyller de behovet. Jag suktar inte efter en 1Ds mark II.

Klart att du vet vad du behöver. Jag vet också vad jag behöver, menar jag i alla fall:).. Jag menar att 1d till fullo fyller mina behov, som jag ser det just nu i alla fall:)

Mark II hade också uppfyllt mitt behov, men den högre upplösningen lockar inte mig just nu.

"Mina kunder är mig själv" och dem behöver inga stora filer. Ett tryck upp till A4,bredd med 4MP skall ju inte vara ngt problem (?) och mer behöver jag nog aldrig....

Men hur det ser ut den dagen det blir aktuellt med dslr för min del och vad jag då väljer är som sagt naturligt nog svårt att säga:)!
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto