Annons

Värden på objektiv, (Varning för tok-amatörfråga)

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy Hill

Medlem
Tjena.

Detta objektiv följer med kameran jag tänkt köpa, 28-80/3,5-5,6 G.

Vad betyder värdena efter snedstrecket? Jag vill hemst gärna ha länkar till bilder som visar skillnaden om det är möjligt.

/Billy

Ja du, det är ljusstyrkan på gluggen.
Vid 28 mm-läget kan du inte ha en större bländare (lägre tal) än 3,5. Sedan försämras bländaren så mycket som du zoomar. Vid 80 mm-läget kan du inte ha en större bländare än 5.6. Är det halvmörkt och man har en 200 ISO film får man med andra ord inga vidare bilder utan blixt.

Gluggen du beskriver är en normalzoom med halvtaskiga värden. På proffesionella gluggar kan du istället jömföra 3,5-5,6 med 2,8 över hela området.

Exempel på de olika skärpredjupen (vid olika bländare) hittar du i vilken gammal fotobok som helst. Bara att leta, annars lär väl bibblan ha en.

Billy Hill skrev:
Tjena.

Detta objektiv följer med kameran jag tänkt köpa, 28-80/3,5-5,6 G.

Vad betyder värdena efter snedstrecket? Jag vill hemst gärna ha länkar till bilder som visar skillnaden om det är möjligt.

/Billy

Hej!

G:t efter sifrorna innebär att Objektivet saknar bländarring dvs att du endast kan använda objektivet på nyare modeller ( Typ F65, 80, 100 )
Vad är det för bilder du vill ha?

Niklas

Hej

låter som en Nikkor G series glugg. Denna glugg avses för instegs modeller och har ingen bländarring om jag inte tar fel. Ger antagligen helt ok bilder, särskilt papperskopior men bör nog inte användas för dia eller större förstoringar. Om du kan så satsa på något dyrare gluggar - med gluggar så är det så att pris o kvalitet går hand i hand.

Med vänlig hälsning
Johan

en glugg som rekommenderas är Nikkor 24-85/2.8-8 med 1.5 macro avbildning. Ger bra bilder med skärpa ut i hörnen.

ex på bild...

www.motljus.com/photos/jp/mot5028_g.jpg

Jag kommer mest att ta "turist-bilder" och fota familj och liknande men jag har precis blivit intresserad av foto så man vet aldrig.

Är det ett bra förstaobjektiv ändå eller?

Vad betyder macro?

Jag tror att du ganska lugnt kan köpa den. Du kommer att få höra både det ena och det andra här.

Du behöver nåt att komma igång med och detta objektiv duger alldeles utmärkt. Grabbarna som "varit med ett tag" kan ofta låta nedlåtande beträffande "nybörjar grejor", men när du senare ställer högre krav kan du faktist byta upp dig...

Kör själv med G-objektivet 70-300 som jag tänker byte ut vid ett senare tillfälle. Har inga problem med det.

Ha det!

Jag har haft föregångaren, med samma optik men med bländarring. Hyggligt skarpa bilder, inga problem där. Lite jobbig distorsion i 28-läget, raka linjer blir böjda, men det är inget man kommer ifrån i den lägre prisklassen. Mekaniskt var det under all kritik, men om man är snäll mot det så håller det nog ihop. Köp det och var glad! Det kostar en tusing, så bestämmer du dig senare för att byta upp dig så har du inte förlorat mycket.

"Macro" i det här fallet betyder att du kan komma lite närmare motivet. Skulle tro att du kan fylla upp rutan med en cd-skiva ungefär.

ANNONS