ANNONS
Annons

Värdeminskning på L optik??

Produkter
(logga in för att koppla)

fålen

Aktiv medlem
Funderar på att köpa 2st L objektiv beg, hur är det med värdeminskningen på tex Canon EF 400/5,6 L USM och Canon EF 70-200/4,0 L USM?? hur många år håller dom samma pris..
Hoppas nån kan svara.
//Johan

Medelnivån på L-objektiv kan sägas ligga runt 70% av nypriset. Mycket mer än så faller de inte. I priser innebär detta:

EF 400/5.6L Nypris: 12000:- Begpris: 8500:-
EF 70-200/4L Nypris: 7000:- Begpris: 5000:-

Naturligtvis finns det variationer beroende på skick. Jag räknar ovan med ett objektiv i använt, men välvårdat skick. Sedan finns det naturligtvis en gräns när objektiven inte blir billigare. Ta t.ex. EF 300/4L (utan IS). Ett sådant exemplar får du inte för under 6000:- idag, oavsett ålder.

Tack för ditt svar, låter väldigt bra. lättare att övertala sig själv till ett köp om man vet lite om hur mycket pengar man "tappar" på köpet. som student är det rätt skönt att man kan sälja av objektiven om pengarna skulle ta slut(mer än vanligt) utan att förlora nån större summa.

Så då skall jag bara hitta ett 400 i bra skick då =)

//Johan

Det kan tilläggas att vissa L-objektiv faller så lite att man kan ifrågasätta om det är värt att köpa dem begagnade utan garanti. Jag bevakade en tid 135/2.0 som låg mellan 8500 - 9000:- i annonserna, medan jag nu såg att Hegethorns under en period säljer dem nya för 8990:-. Behöver man få fokus justerad på verkstad har man ju ofta tappat hela skillnaden, så köper du begagnat är det nog bra att testa igenom grejerna ordentligt först om priset inte ger marginal för en reparation, men ofta är säkert begagnat ett utmärkt köp.

Hmm, ja jag hitta ett 70-200 i mycket fint skick, men 400 verkar riktigt svår. Dyker upp nån på ebay då och då men jag vågar nog inte köpa det begagnat över nätet. Det lutar åt ett nytt nu faktiskt.

Tack för era svar
//Johan

Jag måste nog säga att ett beggat 400 mm för 8500 kr blir väldigt svårt att hitta ,tror snarare du hmnar på 10 000 kr

4/300 L är eftertraktat.
Objektivet har ett grundmurat gott rykte och jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med detta objektiv.

Det har varit ur produktion ganska länge nu till skillnad mot IS-varianten som fortfarande finns kvar.

Värdet på beg. 4/300 L har ökat ganska markant om man studerar begärt pris på annonsmarknaden.

5,6/400 L har ett högt andrahandsvärde och är svårt att hitta begagnat. Nypriset är tillräckligt lågt för att man ska välja ett nytt i stället för begagnat.

4/70-200 är på väg ned just nu när nya IS-varianten börjar säljas. Dags att fynda kanske?

Jag bor ju i samma stad och jobbar 1 km från dom så jag beställer och hämtar och sparar frakten .Och jag har aldrig haft några problem ,ring och prata med Anders så får du klara besked om leveranser och annat du vill veta.Han brukar alltid han snabba leveranser ,garanti och sådant har jag aldrig behövt prova men jag har hört att det aldrig brukar vara något problem....prova honom

Det blev Hegethorns istället.. 100:- mer, men dom hade filter och lite annat smått och gott jag behövde. Ringde på måndagen igår fick jag det till posten. Det kallar jag snabb leverans =)
Tack alla för eran hjälp.
//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar