Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde på beg bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Funderar på att eventuellt senare i höst köpa en beg bärbar dator inkl Windows XP Professional. En HP Compaq nx9010 med Intel Celeron 2,6 GHz och 40 GB hårddisk. Vad kan ett rimligt pris på en sån burk tänkas vara? Är 1500 kr ett fynd eller en blåsning?

Trodde väl i och för sig att priset var åtminstone okej. Vad som får mig att ändå tveka lite är att den verkar bli väldigt varm... Fläkten går i princip oavbrutet, och så ska det väl ändå inte vara? Vad kan det bero på, finns det något man kan göra åt det och vilka kan konsekvenserna bli om man inte gör nåt?

Nåt monster har jag inte förväntat mig heller. Den ska inte användas i första hand till bildbehandling. Jag känner väl datorn i fråga, det är min jobbdator som jag har första tjing på att köpa loss när jag senare i höst ska få en ny.

Hur kollar man hur mycket RAM-minne som finns i datorn? Antar att det går att plocka in mera om man vill.

WFS) (Graylingman skrev:
Vad som får mig att ändå tveka lite är att den verkar bli väldigt varm... Fläkten går i princip oavbrutet, och så ska det väl ändå inte vara?

Hur kollar man hur mycket RAM-minne som finns i datorn? Antar att det går att plocka in mera om man vill.

Du kollar RAM genom att högerklicka på "Den här datorn" och sedan välja "egenskaper"

Att fläkten går hela tiden är väl inte ovanligt på den typen av dator. Man bör ju se till att lufttillförseln är god, kanske en omgång med dammsugaren kan vara något? Annars brukar jag lägga en bok eller något under i bakkant så att datorn får bra ventilation. Det brukar funka.

Priset verkar väl rimligt.

För att kolla mängden minne i XP är det väl bara att högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet och välja "Egenskaper" (skriver fritt ur minnet)?

Dessutom behöver du skruva upp minnesluckan som sitter fäst med två skruvar på undersidan av datorn. Det finns två minnesplatser där, och om båda är upptagna så tvingas du "kasta bort" minne för att kunna uppgradera. Tyvärr brukar väl nx9010 levereras med ett kort á 256 MB minne från fabrik, så det blir lätt så att man måste byta ut det mot ett 512 MB-kort om man vill ha mer än 256+512=768 MB minne.

Högerklicket gav informationen 512 MB

Får se hur jag gör med köpet. Nu vet jag i alla fall att priset är okej.

Tack!

WFS) (Graylingman skrev:
Högerklicket gav informationen 512 MB

Får se hur jag gör med köpet. Nu vet jag i alla fall att priset är okej.
Med lite flyt så sitter det ett 512 MB-kort i datorn, men tyvärr är nog risken stor att det istället är två stycken á 256 MB, vilka blockerar båda minnesplatserna.

Men datorn verkar högst prisvärd i alla fall, och eftersom du jobbat med den så bör du ju inte råka ut för några obehagliga överraskningar.

1500 inkl moms antar jag? Anledningen till värme är väl att det är en "vanlig" P4 i den, som säkert kräver sin ständiga kyla?

http://www.tradera.com/HP_Compaq_nx9010-auktion-48577101

Högsta bud 2225 visserligen med 1GB RAM även om beskrivningen verkar lite luddig, som referens.

Ska själv ansvara för utförsäljning av ett par bärbara på jobbet i form av Dell Latitude D800 Pentium M 1,7 Ghz, 1 GB ram, 40GB HD och ett GeForce FX Go 5650 128 RAM grafik inkl WXP Pro. Hade tänkt att börja vid 1000 kr i "budgivningen". Kanske är för billigt?

Vapo skrev:
http://www.tradera.com/HP_Compaq_nx9010-auktion-48577101

Högsta bud 2225 visserligen med 1GB RAM även om beskrivningen verkar lite luddig, som referens.
Datorn du länkat till är ju trasig! Säljaren tror att det är hårddisken som är paj, men det kan ju lika gärna vara moderkortet som haft rejvparty. Anders har ju vad jag förstått varit bekant med datorn han är spekulant på en längre tid. Att då betala 725 kr mindre för en väl fungerande dator än vad man får ge för en trasig dito ut på öppna marknaden, tycker jag verkar helt OK. Jag tror dessutom att säljaren på Tradera omedvetet luras lite. Datorn har möjlighet att härbärgera 1 GB minne, men i själva verket finns där bara 512 MB, varav 64 MB äts upp av grafikkortet, och detta anger säljaren som 448 MB RAM. Datorerna är med andra ord rätt likvärdiga, förutom att den på Tradera är en hel del dyrare och dessutom paj.

Ska själv ansvara för utförsäljning av ett par bärbara på jobbet i form av Dell Latitude D800 Pentium M 1,7 Ghz, 1 GB ram, 40GB HD och ett GeForce FX Go 5650 128 RAM grafik inkl WXP Pro. Hade tänkt att börja vid 1000 kr i "budgivningen". Kanske är för billigt?
1000 kr låter riktigt billigt, och det bör nog inte vara några problem att bli av med dem snabbt. Vad gäller priset på begagnade laptoppar borde skicket på batteriet ha ganska avgörande inverkan på priset. Det är ju inte precis helt gratis att skaffa ett nytt batteri till vissa modeller.

Hehe...skummade bara igenom specarna lite och såg inte att den var trasig, stackarn som då köpte den...kan bli riktigt dyrt att laga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar