Annons

Värde på analoga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

MinnaCharlotte

Aktiv medlem
Som vi alla vet så har analoga kameror ett samlarvärde och ett försäkringsvärde. Jag har nu fått två nya kameror och hittar inte alls några sådana på blocket eller eBay, därav kan jag inte ens få ett hum på något av det. Jag är även intresserad av samlar- och försäkringsvärdet på mina andra kameror.

Var ska jag leta? Google & jag kommer inte alls överens.
Jag är inte så jätteintresserad av att berätta för er vilka kameror det gäller eftersom jag då måste uppdatera denna tråd vid varje nyinförskaffning :p
 
Om du nu ogillar google och inte ids berätta vad det rör sig om för kameror så kanske en kamerahandlare kan hjälpa dig med värderingen.
 
Om du nu ogillar google och inte ids berätta vad det rör sig om för kameror så kanske en kamerahandlare kan hjälpa dig med värderingen.

Jag har sökt på kamerorna på Google, men hittar ingen generell lista som gäller för fullt fungerande kameror (eller ens ofungerande kameror) och det var egentligen det jag eftersökte. Mitt letande slutade dock med att jag mailade lpfoto.se (men samma sak där - jag vill inte behöva göra det för varje nyförvärv)
 
Det finns ingen prislista för begagnade rakapparater heller. Det är ju liksom lite fel produkt att kunna ge listpris på, Marknaden är död förutom för samlare, och då får man se vad de går för på tex LP-fotos auktioner. Gäller ju alla samlarprylar.
 
Jag har sökt på kamerorna på Google, men hittar ingen generell lista som gäller för fullt fungerande kameror (eller ens ofungerande kameror) och det var egentligen det jag eftersökte. Mitt letande slutade dock med att jag mailade lpfoto.se (men samma sak där - jag vill inte behöva göra det för varje nyförvärv)

Det är med analoga kameror som med andra samlarsaker att det inte finns någon färdig prislista utan man får bekväma sig att lägga ner lite arbete på att söka deras värde. Men av ditt inlägg förstår jag att du föredrar att andra gör jobbet åt dig. Med den inställningen är det nog tyvärr inte så lätt att komma någon vart i livet.
 
Min erfarenhet säger att en vara är värd så mycket som kunden vill betala och det gäller med allt. En kan vilja betala 2000:- för en Nikon F90X medan en annan vill bara ge 500:- Så ligger det till!
 
Spontant skulle jag säga att de enda analoga kameror som det fortfarande finns något sug efter är Leica och gamla mekaniska Nikon (S/S2/S3/F/F2 etc), de sistnämnda i mycket bra eller nyskick, och då främst utomlands. Hasselblad har rasat i pris de sista 10 åren men verkar ha stabiliserats lite det senaste året.

Vanliga allemansmodeller från 60-70-80-talen betingar inte många kronor längre.
 
Typiskt!
Andra skall leta upp för trådskaparen, var informationen finns!
Ett besök hos en affär för gamla kameror, det får man göra helt själv, om intresse finns för en priskoll.

Samlarvärdet, det vi grabbar, varierar beroende på skicket, hur ovanlig en pryl är, samt hur stort intresse det finns för prylen.

En gammal Piaggio Vespa, från 60-talet, kan för många vara värd motsvarande en ny modell, andra åker hellre tunnelbana, således är Vespan inte värd då ett korvöre!
 
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_s...m's+Camera+Bluebook&PRODUCT_GROUP=B&x=25&y=11

LP fotos auktioner samt kataloger
Tradera

Tror inte att analoga kameror är någon guldgruva än på länge. förutom vissa modeller som redan idag räknas som klassiker ex. Nikon S,F, F2 samt ovanliga tillbehör till dessa. Gamla bälgkameror är i stort sett värdelösa.
Som pensionsförsäkring är nog detta fel nisch. Däremot kan väl samlandet ha en tjusning i sej.
 
Du får väl fråga din curlingmamma!

Som vi alla vet så har analoga kameror ett samlarvärde och ett försäkringsvärde. Jag har nu fått två nya kameror och hittar inte alls några sådana på blocket eller eBay, därav kan jag inte ens få ett hum på något av det. Jag är även intresserad av samlar- och försäkringsvärdet på mina andra kameror.

Var ska jag leta? Google & jag kommer inte alls överens.
Jag är inte så jätteintresserad av att berätta för er vilka kameror det gäller eftersom jag då måste uppdatera denna tråd vid varje nyinförskaffning :p
 
Amen förfan. Ni beter er för tusan som fjortonåringar. Jag frågar om det finns, för mig är det ganska logiskt att det skulle finnas något sådant - jag är då inte intresserad av att prata med min curlingmorsa som definitivt inte existerar, eller be andra göra jobbet åt mig. Jag frågar om någon känner till något sådant.

Lpfoto gav mig svaret "inte tillräckligt med information" när jag sagt att de fungerat och berättat vilka modeller det var. De berättade inte ens vilken information som saknades (vilket jag mailade tillbaka och frågade).

Jag tackar den av er som svarade med att det i princip endast är Leica som har ett andrahandsvärde (=försäkringsvärde?). Tänk om fler kunde ge ordentliga och relevanta, icke-idiotförklarande svar. Visst får man idiotförklara - men då får man säga nåt vettigt också. Skäms på er, vuxna människor som inte har nån forumsetikett.
 
Som pensionsförsäkring är nog detta fel nisch. Däremot kan väl samlandet ha en tjusning i sej.

Det var inte riktigt där jag hade tänkt lägga krutet, jag undrar av nyfikenhet och pga att jag måste veta hur jag ska försäkra dom rätt, jag har nämligen fått order om "normalt inköpspris" från mitt försäkringsbolag.
 
Typiskt!
Andra skall leta upp för trådskaparen, var informationen finns!
Ett besök hos en affär för gamla kameror, det får man göra helt själv, om intresse finns för en priskoll.

Som jag svarat ovan - jag hade letat men endast hittat eBay/blocket/tradera, vilket inte ger något annat än vad folk är beredda att betala - för mig är det logiskt att det skulle funnits någon slags "värdelista" på fungerande analoga kameror. Jag var uppenbarligen den enda som tänkte så.
 
Det är med analoga kameror som med andra samlarsaker att det inte finns någon färdig prislista utan man får bekväma sig att lägga ner lite arbete på att söka deras värde. Men av ditt inlägg förstår jag att du föredrar att andra gör jobbet åt dig. Med den inställningen är det nog tyvärr inte så lätt att komma någon vart i livet.

Jag skriver att Google inte är min vän, då jag inte hittade det jag letade efter: En värdelista. Jag letade, hittade inte, använde det forum är till för: fråga om hjälp.

Även om jag inte syns mycket på fotosidans forum (pga den ton som tydligen hålls här) så har jag mer forumsetikett än vad de flesta i tråden verkar ha. Jag frågar först när jag inte hittar det jag letar efter och verkligen försökt hitta det.

Jag efterfrågade inte vad ni trodde var värdet på kamerorna, jag efterfrågade om det fanns en "värdelista".
 
jag efterfrågade om det fanns en "värdelista".

Svar: Nej, inte vad jag hittat iaf

/Niklas

PS Det är sällan som det finns "värdelistor" till samlarprylar, som det skrevs i ett tidigare inlägg så beror priset på vad köparen är beredd att betala, detta ger att priset beror på vart objektet är till salu. DS
 
Senast ändrad:
Som jag svarat ovan - jag hade letat men endast hittat eBay/blocket/tradera, vilket inte ger något annat än vad folk är beredda att betala - för mig är det logiskt att det skulle funnits någon slags "värdelista" på fungerande analoga kameror. Jag var uppenbarligen den enda som tänkte så.

Hmm. Begagnade grejjor har väl det värde som folk är beredda att betala?
En lista som visar något annat än vad folk vill betala är ju felaktig.

Titta på ebay, tradera och blocket. Det kommer att ge dig ett rätt bra värde om du gör en medelvärdesberäkning på avslutade auktioner.

Det är ju givetvis ett ganska stort spann på värdet beroende på vem som är köpare och vilket skick grejjorna är i.
 
Hmm. Begagnade grejjor har väl det värde som folk är beredda att betala?
En lista som visar något annat än vad folk vill betala är ju felaktig.

Titta på ebay, tradera och blocket. Det kommer att ge dig ett rätt bra värde om du gör en medelvärdesberäkning på avslutade auktioner.

Det är ju givetvis ett ganska stort spann på värdet beroende på vem som är köpare och vilket skick grejjorna är i.

Jag anser att det, enligt mig, finns ett visst värde på grejerna i stil med A är mer värt än B, medan B är likvärdig med C om det inte skiljer massor i ålder. Typ nåt sånt. Sen är det klart att en vara är ju inte värd mer än kunden betalar, det är ju samma sak för nya saker, t.ex. D700. Vill en kund inte betala 24k för den, så är produkten inte värd 24k.
 
Det närmaste man kan komma en värdelista är nog boken jag länkade till.
Här finns ju en hel del priser
http://www.l-foto.se/
Tror nog dessa priser går att använda som referens för försäkring, i de fall du lyckas hitta rätt kameramodell.


Här på fotosidan finns ju annars en massa samlad kunskap ( även om de kan cykla iväg ibland) Så jag tror nog du kan få en ganska bra värdering här om du bestämmer dej för att fråga.

Det kan ju vara värt ett försök...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.