Advertisement

Annons

Värde på analoga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det närmaste man kan komma en värdelista är nog boken jag länkade till.
Här finns ju en hel del priser
http://www.l-foto.se/
Tror nog dessa priser går att använda som referens för försäkring, i de fall du lyckas hitta rätt kameramodell.


Här på fotosidan finns ju annars en massa samlad kunskap ( även om de kan cykla iväg ibland) Så jag tror nog du kan få en ganska bra värdering här om du bestämmer dej för att fråga.

Det kan ju vara värt ett försök...

Ska kolla in sidan senare ikväll, verkar helt klart vettig. Efter att ha blivit påhoppad här på forumet är jag osäker på om jag någonsin kommer använda fotosidan igen. Finns mycket trevligare fotoforum (på sajter som inte ens är inriktade på foto egentligen) *surar lite grann på vissa*
 
Minna, jag kan hålla med om att några av svaren här har varit något beska men när man inleder tråden med att säga "jag orkar inte berätta vad det är för kameror" så får man nog tåla det. Om du inte sysslar med det affärsmässigt har jag svårt att tro att det är sådana groteska mängder konstiga kameror att du inte orkar posta då och då?

LP-fotos svar får åtminstone mig att tro att det är ganska vanliga grejer, hade det varit något exceptionellt hade de troligen kunnat värdera det utan extremt detaljerad information. Skickade du med några bilder till LP? Det hade troligen underlättat för dem. Det är ett ytterst fåtal kameror som betingar något större värde idag. Det är som jag tidigare nämnt främst Leica och gamla Nikon, då gärna specialupplagor som t.ex. grön- eller svartlackade Leica M2/M3. Vardagligare modeller är inte speciellt eftersökta/dyra ens i nyskick.

Även om det inte finns på nätet så för Handelskammaren i ditt län listor över auktoriserade värderingsmän inom olika områden. Ditt försäkringsbolag borde också kunna anvisa lämpliga värderingsmän. Det är naturligtvis inte lika lätt som en färdig lista på nätet men sånt är livet, allt finns inte på webben (än).

Du kanske kunde starta en sådan sida?
 
Som jag svarat ovan - jag hade letat men endast hittat eBay/blocket/tradera, vilket inte ger något annat än vad folk är beredda att betala - för mig är det logiskt att det skulle funnits någon slags "värdelista" på fungerande analoga kameror. Jag var uppenbarligen den enda som tänkte så.
Det är ju du som frågar, som en fjortonåring!
Hur skall någon person, på FS Forum kunna ge dig ett pris på en speciell kamera eller tipsa om någon prislista för beg. analoga kameror?
Priset är aldrig något fast pris, ganska självklart, en prislista kan bara ge dig ett ungefärligt pris/värde, då mycket spelar in, - skick. historiskt intressant eller allmänt populär!

Värdet är en färskvara!
Vad kostar en VW 1200 årsmodell 1962?
 
Hos denna fotohandlare från USA kan du få dina prylar värderade.Har kollat mina egna gamla kameror ock optiker,stämmer ganska bra faktiskt.
För mig alltså.

Tror det är svårt att sätta en fast prislista på begagnade kameror mm.
Skicket varierar så otroligt mycket både till utseende ock funktion.

Kolla den här sidan.

http://www.keh.com/SellYourGear/sellyourgear-1.aspx
 
Det är tråkigt att behöva se vissa svar som är på så väldigt låg nivå.
Har man inte pysslat så mycket med gamla kameror tidigare är det inte så lätt att veta var man skall börja leta. Blocket och Tradera ger inte alltid svar, men det kan finnas andra sajter. Självklart varierar värdet beroende på vem som är köpare och vad som är föremålet, men man kan få indikationer. Ett spann. Det handlade inte om att låta andra göra jobbet åt Minna, utan bara en vänlig fråga om hjälp med tips på fler ställen att leta. Hjälp till självhjälp.
Varför du inte vill berätta vad det gäller för kameror vet jag inte, men det spelar inte mig någon roll.

Vissa har försökt ge konstruktiva svar, medan andra hellre borde hållit tyst.
Före den här tråden har jag, vad jag minns, bara sett konstruktiva svar.

Hoppas du fortsätter fråga, Minna. :)

/Olle, Retrokamerapoolen
 
testa att kolla vad de säljer liknande saker för hos KEH.com, de har en hel del inne och brukar ta "normala" priser.. det kanske ger en uppskattning.
 
Amen förfan.... Skäms på er, vuxna människor som inte har nån forumsetikett.

Du inser väl att några kommentarer och tips inte gärna kan komma NÄR DU INTE ENS SÄGER VILKEN/VILKA KAMEROR DET HANDLAR OM?

Det finns en del manuella, klassiska kameror som fortfarande kostar en aning mer, men då handlar det om klassiska tyska kameror i mycket gott skick, alternativt japanska kameror ur första exportsvängen.

Exempel är Leica och Rolleiflex av de flesta modeller. Asiatiska kameror: Nikon och Canon av tidiga modeller, till exempel mätsökarmodellerna.

Sedan finns Nasas Nikonmodeller och annat sådant, en del märkliga Leicavarianter, kameror med säker proviniens och sådant - här finns en stor marknad i USA och Japan. Christer Strömholms egen ägandes Leica M4 kan vara en godbit - det finns många motsvarande objekt som inte går att värdera för annat än de mest fanatiska samlarna.

Vanliga "konsumentkameror" kostar alldeles för litet för att vara intressanta försäljningsobjekt. Att köpa på sig modeller man är intresserad av innan det blir försent kan ju vara en god ide. Själv skulle jag kunna tänka mig att i så fall försöka hitta en fin Praktika FX (den med ljusschakt och spegeln som bara är halvautomatisk och en Werra med Tessaroptik, den med framdragningen runt objektivet. Men det är av nostalgiska skäl, ungefär som min SR1 som står på hyllan.
 
Du inser väl att några kommentarer och tips inte gärna kan komma NÄR DU INTE ENS SÄGER VILKEN/VILKA KAMEROR DET HANDLAR OM?

Det handlar om att jag vill ha en värdelista, rättesnöre när jag ska uppdatera inventarielistan till försäkringsbolaget, när jag ska köpa intressanta/fina analoga kameror. Det handlar inte om priser över 5000, det vet jag.
 
Du inser att du antagligen får betydligt bättre svar när man berättar vad det handlar om?

Försäkringsbolag bukar värdera saker och ting antingen efter en avskrivningsprincip eller efter vad föremålet är värt i den allmänna handeln då den förlorades (eller däromkring, jag har aldrig hört att de varit petiga med tidpunkten på det sättet).

Har man då "vardagskameror" så bör "värdet i allmän handel" vara rimligt som värde. Då gäller det att hitta en affär som är beredd att sälja, och det är ju i ditt intresse att visa så högt pris som möjligt (så du får spelrum vid en eventuell återanskaffning). Det som är "bra" med den principen är att du inte på något sätt förutsätts leta själv på Tradera eller köpa på loppmarknader - även om det i sig kan vara kul när man samlar på sig. Du skall alltså kunna köpa varan i allmän handel, dvs om den finns i en fotoaffär. Att den är svår att få tag på, OK, men det är vad den brukar kosta då den finns som räknas.

Annonser från olika fotofirmors begagnatutbud duger bra, och det kan ju vara all ide att spara de listutdrag man hittar. De är ju bara till för att styrka handelsvärdet - de säger inget om marknadsvärdet då du säljer (det blir alltid lägre). Finns inte just din modell, ta nästa högre i listorna. Finns inte ditt märke, jämför med en likvärdig.

Du gillar inte att googla (eller ids inte), men så skall man inte tänka i dessa moderna dagar. Att LP-foto skall värdera din samling (som nog inte är intressant ur photographica-synpunkt) kan du väl inte gärna räkna med?

Tips:

L-foto ( http://www.l-foto.se/
http://www.secondhandphoto.se/
http://www.schonherrsfoto.se/begagnat.html
 
Som vi alla vet så har analoga kameror ett samlarvärde och ett försäkringsvärde. Jag har nu fått två nya kameror [...]
Jag är inte så jätteintresserad av att berätta för er vilka kameror det gäller eftersom jag då måste uppdatera denna tråd vid varje nyinförskaffning :p

Jag får många frågor i huvudet när jag läser detta.

Får du kameror ofta, alltså? Helt gratis? Behöver du verkligen försäkra dem, då? Vad ska du annars ha dess listpris till?

Per.
 
Du inser att du antagligen får betydligt bättre svar när man berättar vad det handlar om?

Försäkringsbolag bukar värdera saker och ting antingen efter en avskrivningsprincip eller efter vad föremålet är värt i den allmänna handeln då den förlorades (eller däromkring, jag har aldrig hört att de varit petiga med tidpunkten på det sättet).

Har man då "vardagskameror" så bör "värdet i allmän handel" vara rimligt som värde. Då gäller det att hitta en affär som är beredd att sälja, och det är ju i ditt intresse att visa så högt pris som möjligt (så du får spelrum vid en eventuell återanskaffning). Det som är "bra" med den principen är att du inte på något sätt förutsätts leta själv på Tradera eller köpa på loppmarknader - även om det i sig kan vara kul när man samlar på sig. Du skall alltså kunna köpa varan i allmän handel, dvs om den finns i en fotoaffär. Att den är svår att få tag på, OK, men det är vad den brukar kosta då den finns som räknas.

Annonser från olika fotofirmors begagnatutbud duger bra, och det kan ju vara all ide att spara de listutdrag man hittar. De är ju bara till för att styrka handelsvärdet - de säger inget om marknadsvärdet då du säljer (det blir alltid lägre). Finns inte just din modell, ta nästa högre i listorna. Finns inte ditt märke, jämför med en likvärdig.

Du gillar inte att googla (eller ids inte), men så skall man inte tänka i dessa moderna dagar. Att LP-foto skall värdera din samling (som nog inte är intressant ur photographica-synpunkt) kan du väl inte gärna räkna med?

Tips:

L-foto ( http://www.l-foto.se/
http://www.secondhandphoto.se/
http://www.schonherrsfoto.se/begagnat.html

Jag ogillar inte att googla, det är bara det att jag inte visste vad jag skulle söka efter i det här fallet. Förmodligen missade jag nåt uppenbart när jag försökte leta. Jag ids ju mycket hellre googla och få svar direkt än skriva i ett forum, bli hånad och få vänta på bra svar, vilka jag fått några stycken nu.

Jag _räknar_ inte med någonting, men jag griper efter de trådar som finns, är det så märkligt?

Om jag berättar att det handlar om
Nikon FM2, Pentax Asahi s1a samt Konica FS-1. Hur hjälper detta mig vid nästa nyförvärv av kamera?
 
Det finns ingen prislista för begagnade rakapparater heller. Det är ju liksom lite fel produkt att kunna ge listpris på, Marknaden är död förutom för samlare, och då får man se vad de går för på tex LP-fotos auktioner. Gäller ju alla samlarprylar.

"Marknaden är död förutom för samlare"..... ;)

Allt beror på vilken utsiktspunkt man står på! ;)
Vad gäller kameror alltså.. :)
 
Av de tre är det nog bara FM2:an som kan inbringa några pengar att tala om, säg ~1500kr, kanske 2000kr om du har tur. De andra två har inte gått för mer än några hundralappar på ebay den senaste tiden.

Det kanske inte hjälper dig inför nästa köp, mer än att du ser vilken nivå dessa kameror ligger på. Du kan inte utifrån dessa tre värdera en Canon A1 eller en Olympus OM1 men du ser i alla fall i vilken storleksordning det ligger.
 
Om jag berättar att det handlar om Nikon FM2, Pentax Asahi s1a samt Konica FS-1. Hur hjälper detta mig vid nästa nyförvärv av kamera?
Vet man vilken kameramodell det rör sig om är det ju lätt att söka på t ex avslutade auktioner hos Tradera eller liknande (Ebay m fl). På några sekunder ser man då att t ex Pentax S1a är värd ungefär 400 kr.
 
Men hallå! Nu vet vi ju att det är gamla entusiastkameror, inte proffs eller "samlar"-kameror, och vi vet att det handlar om försäkringsvärde, inte ett oklart realiseringsvärde. Försäkringsvärdet (en del av riskvärderingen och till stor del premiegrundande) är priset i allmän handel, något helt annat än vad man kan räkna med att få vid en realisering av samlingen eller vad EBAY-priserna landar på. Då handlar det ju om privatköp utan garanti och med en avsevärd riskpremium för okända fel - det är inte handelspriset. Hur skulle det se ut om kamerasamlingen blir stulen och försäkringsbolaget säger att "du får 20 spänn, för det gick en likadan för på Tradera"?

Sedan kan man nog dra rimliga slutsatser om priset på en Nikon FM2 (som är vanlig, eftertraktad och fortfarande intressant) medan en Pentax S1a får jämföras med sina systermodeller om man nu inte kan hitta en rakt av. Jag hittade för övrigt direkt två referenser på Google ("Pentax s1a for sale"), en erbjöds för 100 dollar, en (två) kamerahus uppgavs ha kostat 15 dollar på Ebay. (Det är 100-dollarexeplaret som man skall redovisa för försäkringsbolaget - det är i bådas intresse)

Sedan (detta är bara ett exempel) kan man lätt hitta intressanta sidor där man kan botanisera runt olika modellbeteckningar, ex: http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?AsahiPentaxS1a.html~mainFrame
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.