Advertisement

Annons

Värde på analoga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag berättar att det handlar om
Nikon FM2, Pentax Asahi s1a samt Konica FS-1. Hur hjälper detta mig vid nästa nyförvärv av kamera?

På flera sätt: Då ser man vad du är intresserad av, att det inte hqndlar om "samlarkameror", och om de här kamerorna är representativa för dina intressen, var du kan hitta marknader (affärer, prislistor) att hämta priser från.

En del av dina kommentarer lockar heller inte fram hjälpsamhet, det kan jag berätta i förtroende.
 
Hur skulle det se ut om kamerasamlingen blir stulen och försäkringsbolaget säger att "du får 20 spänn, för det gick en likadan för på Tradera"?
Tyvärr är det nog precis vad försäkringsbolaget skulle säga. Fast inte 20 kr utan 300-400 kr när det gäller Pentax S1a, eftersom det är de priser några hus sålts för på Tradera de senaste månaderna.
 
Tyvärr är det nog precis vad försäkringsbolaget skulle säga. Fast inte 20 kr utan 300-400 kr när det gäller Pentax S1a, eftersom det är de priser några hus sålts för på Tradera de senaste månaderna.

Ingalunda acceptabelt. De kamerorna har ingen som helst bäring på en deklarerad och försäkrad samlarkamera. Hela poängen med att ta reda på ett handelsvärde på kameran är att ha ett överenskommet värde på det försäkrade godset, som är så realistiskt att man a) kan köpa en ersättningskamera och b) betala en rimlig (för båda parter) premie. Sedan kan försäkringsbolaget naturligtvis försöjka hjälpa till att återskapa samlingen eller ersätta en enstaka förlorad kamera om de vill, men varför skulle de de bry sig, om priset är realistiskt, men på säkra sidan för försäkringstagaren?
Förutseende av båda parter, skulle jag säga.

Jag håller med dig om att försäkringsvärderare inte är tappade bakom en vagn. Förlorar man en S1a i en stöld får man förstås inte en fantasisumma i ersättning, utan värdet landar ju inågot rimligt. Du har dessutom rätt; om man föredrar en kontant ersättning får man nog Tradera-argumentet i örat, medan man sannolikt bara får besked om att be kameraaffären skicka fakturan om man hänvisar till L-foto eller Schönherr eller någon. (Vi talar ju som regel om en självrisk väl över värdet, om man nu inte förlorat en kamera med något alldeles extra i fråga om optik.
 
Hej MinnaCharlotte!
Jag har läst den tråden tänkte att när du nu skriver vilka kameror det gäller så slår jag på eBay. Och detta var vad jag idag,söndag fick upp:
- Nikon FM2 FM2N Top OVP - near MINT ,just nu auktion pris 110 Euro, alltså 1.173,05 SEK enligt valutakurs just nu.
- Konika FS-1 och objektiv:
Konica Macro-HEXANON AR 55mm F3.5 Lens made in Japan 7915131 23,45 Euro alltså 250,07 SEK enligt valutakurs just nu.
Då skall sägas att auktionen på dessa två inte är avslutad.
Vad gäller Pentax Asahi s1a så finns det ingen sådan ute idag.
Som några redan har skrivit så är det ju alltid skicket på en kamera som avgör Jag har några äldre analoga kameror. Självklart måste antalet tillverkade ex av en kamera påverka andrahanspriset liksom även nypriset.Jag vet att det finns samlare som betalar mer om orginal kartong och bruksanvisning finns.
Min uppfattning är att försäkringbolag inte alltid kan något om analoga samlarkameror och det möjligen kan vara svårt att få dom att godkänna ett värde om "olycka" är framme.

Så, något annat- det skulle var trevligt om "tonen" på Fotosidan inte var så hård.Jag tvivlar på att dom som har denna hårda ton skulle uppträda på det sättet om man möts "öga mot öga".
 
Hej Så, något annat- det skulle var trevligt om "tonen" på Fotosidan inte var så hård.Jag tvivlar på att dom som har denna hårda ton skulle uppträda på det sättet om man möts "öga mot öga".

Tvivlar oxo på att man skulle ställa en fråga så nonchalant öga mot öga. Som redan många påpekat så blir man bemött efter hur man själv beter sig.
 
Tvivlar oxo på att man skulle ställa en fråga så nonchalant öga mot öga. Som redan många påpekat så blir man bemött efter hur man själv beter sig.

Hej Kjell!
Vad jag skrev var nog inte så mycket kring just denna tråd utan den ton som allt för ofta tyvärr finns på Fotosida i stort.Jag har ett förslag: Om man tycker att en trådskapare är "ute och svävar" och man inte tycker om det den skriver -avstå. Varför kollidera när man inte behöver.
Nu var det ju inte detta som denna tråd handlade om.Kanske det vore bättre att skriva om detta i en tråd med inriktig på detta: "tonen mellan alla på Fotosidan.se ".Jag har tyvärr inte så mycket tid över för att starta en sådan tråd.För min del tar fotouppdrag m.m min tid.
Ha en bra dag.
 
Hej Kjell!
Vad jag skrev var nog inte så mycket kring just denna tråd utan den ton som allt för ofta tyvärr finns på Fotosida i stort.Jag har ett förslag: Om man tycker att en trådskapare är "ute och svävar" och man inte tycker om det den skriver -avstå. Varför kollidera när man inte behöver.
Nu var det ju inte detta som denna tråd handlade om.Kanske det vore bättre att skriva om detta i en tråd med inriktig på detta: "tonen mellan alla på Fotosidan.se ".Jag har tyvärr inte så mycket tid över för att starta en sådan tråd.För min del tar fotouppdrag m.m min tid.
Ha en bra dag.

Sant, man behöver inte bry sig i allt. Det mesta här i världen ignorerar man ju så varför inte en tråd på FS.
 
Preisführer

Tyska Preisführer Photographica World har priser på i princip alla begagnade kameror. Där hittar du säkert det du söker, bara att gå in i listorna. Tycker dock personligen ett de ligger något högt, men kanske stämmer det när det gäller felfria och fungerande exemplar?
 
Tyska Preisführer Photographica World har priser på i princip alla begagnade kameror. Där hittar du säkert det du söker, bara att gå in i listorna. Tycker dock personligen ett de ligger något högt, men kanske stämmer det när det gäller felfria och fungerande exemplar?

€900-1000 för Nikon F100
€1000-1200 för en Nikon F4s
€1500-1750 för en Nikon F5

Den listan ger jag inte mycket för, priserna är ju helt knäppa. Inte ens ny i kartong får man dessa priser.
 
Ett felfritt/perfekt exemplar av en kamera är alltid högre värderat än ett normalt begagnat. Och i Sverige ligger priserna i regel lägre på dessa tingestar. Här är den analoga marknaden rätt liten, och det som sätter priserna är därför nästan enbart samlarna, inte brukarna. I en del andra länder har de här kamerorna även ett bruksvärde och då kan de ibland ligga rätt högt. Men jag håller med om att Photographica World ligger väl högt. Tittar man på vad svenska begagnathandlare tar för sina alster i perfekt skick är priserna kanske ändå inte så orealistiska? Snubben som driver Photographica World har ett grunderbjudande av 70% av det pris han satt i sina listor när han köper in kameror och fotoprylar. Så har du en pryl som han är intresserad av så får du alltså 70% av priset i hans listor.
 
Ett felfritt/perfekt exemplar av en kamera är alltid högre värderat än ett normalt begagnat. Och i Sverige ligger priserna i regel lägre på dessa tingestar. Här är den analoga marknaden rätt liten, och det som sätter priserna är därför nästan enbart samlarna, inte brukarna. I en del andra länder har de här kamerorna även ett bruksvärde och då kan de ibland ligga rätt högt. Men jag håller med om att Photographica World ligger väl högt. Tittar man på vad svenska begagnathandlare tar för sina alster i perfekt skick är priserna kanske ändå inte så orealistiska? Snubben som driver Photographica World har ett grunderbjudande av 70% av det pris han satt i sina listor när han köper in kameror och fotoprylar. Så har du en pryl som han är intresserad av så får du alltså 70% av priset i hans listor.

Dax att börja köpa på blocket och kränga till honom. Det kan man ju leva på ;-)
 
Jo i Sverige kan man få tag på förstklassiga analoga prylar till rena fyndpriser. Har själv gjort ett par sådana köp, som i utlandet skulle rendera det flerdubbla.

Skillnaden mellan Sverige och övriga världen verkar vara rätt stor på kamera-prylar. Grejjor faller i värde fortare här i svedala.

Jag måste säga att jag har viss förståelse för prislistan OM man talar om grejjor som inte använts. Rena samlarobjekt som är mkt svåra att få tag i.
Det är inte så många som köper en Nikon F4 och lägger den direkt på hyllan utan att öppna lådan.

Finns väl en del som kör husen något/några kort i kvartalet för att de inte ska bäcka ihop men inte använder dem över huvud taget.

Läste om en Nikon F2AS som behandlats på detta sätt sedan 70-talet, då talar vi om samlande på tokig nivå :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.