ANNONS
Annons

välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Noraaa

Aktiv medlem
Hallå!
Nu kör jag med d300s + 50mm/1,8 , men vill ha ett mer allround (eller två)
Har kollat på :

* Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G ED VRII , ett bra allroundobjektiv tänkte jag..

eller tjänar jag på att köpa ett 70-300 eller 55-200/4-5,6 ED VR? så snurrig :)
blir ju inte exakt samma omfång, men jag tänkte på bildkvalitetsmässigt..

samt undrar jag om ni har ngt bra förslag på ett grymt makro (gärna för så bra pris som möjligt)
jag har så svårt att bestämma mig, har inte heller testat de andra objektiven, så kom med förslag ! / nora

Jag har en D300s, hade en D200 innan. Till den har jag en Tamron 17-50/2,8 och en Nikon 70-300/4,5-5,6 VR och är riktigt nöjd med båda!

Båda Tamron, Sigma och Tokina har 17-50/2,8 som har fått bra betyg, jag vet inte vilken som är bäst men kan rekommendera Tamron som är riktigt skarp! Nikon har också ett, men det kostar dubbelt så mycket som de andra...

När det kommer till 70-300 ska du nog köpa Nikons. Tamrons och Sigmas har inte lika bra rykte. Nikons är riktigt skarpt upp till 200-250 mm men blir lite oskarpt över det, men på bländare 8-11 fungerar det bra där också. VR är en stor fördel.

55-200 har jag aldrig testat, men vill du ha ett lätt kompakt objektiv och inte behöver så lång brännvidd är det säkert inte fel!

18-200 har väl inte bästa ryktet vad gäller bildkvalté, men som sagt universal är det :)

Köp dig ett 18-200 Nora, jag garanterar att du inte kommer att klaga på skärpan. Bry dig inte i tester där man möjligen kan finna dittan eller dattan, du får ett objektiv som du kan komponera bilden i som du vill. Du har ju redan en 50/1,8 för de gånger som du behöver ljusstyrkan. För praktisk fotografi kan ingenting ersätta detta objektiv om du är ute efter att ta bilder. 18-200 är det perfekta rese/allround objektivet som finns.
JB

okej, tack allihop, ska kolla prisskillnader osv på dem.Och som det är nu behöver jag inte ha BÄSTA som finns, men vill fortfarande vara nöjd och kunna framkalla affischer utan problem iaf..

Känner mig jättebegränsad nu med mitt 50mm och känner att jag behöver fixa ett nytt snabbt.. Någon idé att köpa på blocket, eller helt klart köpa nytt ?

får väl passa på att fråga er också om mitt 50mm jag har nu, skulle bara ta enkla bilder på katten ute på gården, men han rör sig hela tiden och bilderna blir oskarpa, även om jag hade snabb slutartid, har aldrig haft de problemen när jag hade mitt orginal 18-55 förut ? ;S

/Nora :)

får väl passa på att fråga er också om mitt 50mm jag har nu, skulle bara ta enkla bilder på katten ute på gården, men han rör sig hela tiden och bilderna blir oskarpa, även om jag hade snabb slutartid, har aldrig haft de problemen när jag hade mitt orginal 18-55 förut ? ;S

Det borde du haft! Din 50:a är ju flera steg snabbare än 18-55 på 50mm! Är det säkert att inte katten blivit kvickare, bara? :)

Per.

ja haha :p
ne men jag vet inte, har för mig att jag hade låst fokus osv, då borde ju fokus va kvar på kissen där jag ställde in den? även om han förflyttar sig? eller tänker jag helt galet

ja haha :p
ne men jag vet inte, har för mig att jag hade låst fokus osv, då borde ju fokus va kvar på kissen där jag ställde in den? även om han förflyttar sig? eller tänker jag helt galet

Vet inte vad du har för inställningar du kan göra på kameran, men det brukar vara AF-S eller AF-C. Du ska använda AF-C förutom en snabb slutartid (1/500 s eller snabbare). Ibland brukar man komma åt switchen av misstag, t.ex. när man lägger ner kameran i väskan.

ja precis, ska inte köpa nytt 50 heller.. :p det jag är ute efter är en zoom, som jag skrivit tidigare

Det borde du haft! Din 50:a är ju flera steg snabbare än 18-55 på 50mm! Är det säkert att inte katten blivit kvickare, bara? :)

Per.

Skärpedjupet är ju också mycket kortare på stor bländare typ f/1.8 så katten behöver inte röra på sig så mycket för att hamna ur fokus. Därför kanske det var lättare med kitobjektivet att få godkänd skärpa - det är helt enkelt mer förlåtande bara det finns tillräckligt med ljus. Kort slutartid, AF-C samt att man följer med motivet med en fokuspunkt borde ge hyfsat bra resultat.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.