Annons

välja objektiv canons 17-85is 17-40L sigma 18-50 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Walle-

Medlem
Jag har fundering på att införskaffa ett
zoomobjektiv i vidvinkelläget och har haft funderingar på ett antal olika objektiv som jag gärna ser att ni ger mig era synvinklar på.

jag är student så nå dyrare objektiv kommer inte på frågan för tillfället. Men optiskt vassa objektiv i lägre prisklasser är av intresse.

canons EF-S 17-85/4-5,6 IS USM ca 6500kr

.......EF 17-40/4L USM ca7000-7500kr -900

Sigma EX 18-50/2,8 DC for Canon för ca 5000kr


Jag önskar att kunna få några synvinklar innan jag införskaffar någon av dessa eller motsvarande objektiv.

----------------------------------------

Jag äger sedan tidigare en fast 50/1,8

Jag fotograferar lite av varje.
Blandar porträttbilder med landskapsbilder.
jag plåtar både i strålande solsken och i dunklare miljöer.


mvh/walle
 
Är man darrhänt är det IS-objektivet jag skulle föredra för framför de andra. Jag märker att det är lättare att ta skarpa bilder med IS därför att; jag dels är darrhänt och då räcker inte ljuset till för den slutartid som krävs och för att motivet håller sig stilla i sökaren när autofokusen ställer in fokus. Nacldelen är ökad energikonsumtion.
 
RolandM skrev:
Är man darrhänt är det IS-objektivet jag skulle föredra för framför de andra.
Med f/2.8 får man lika stor effekt som med f/5.6+IS handhållet, så det går på ett ut ur den synvinkeln.

Jag skulle helt klart föredra ljusstyrka framför IS, det ger inte bara möjlighet till snabba slutartider utan oxå möjlighet till kortare skärpedjup.

+ trevliga saker som snabbare AF (inte helt säkert dock, då det även är beroende på AF-motorn) och ljusare sökare.
 
sagan skrev:
Med f/2.8 får man lika stor effekt som med f/5.6+IS handhållet, så det går på ett ut ur den synvinkeln.

Jag skulle helt klart föredra ljusstyrka framför IS, det ger inte bara möjlighet till snabba slutartider utan oxå möjlighet till kortare skärpedjup.