Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja Nikon f65, f80 el canon EOS 30/33

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du ute efter ett kamerahus med många funktioner (utom spegelfällning) till bra pris? Titta på Minolta 800si.../Berth
 
Re: Är zoomobjektiv helt att förkasta?

roypeter skrev:
Jo men Jesper, OK, jag vet att den bästa skärpan får man med fasta objektiv.

Men finns det inget zoomobjektiv på marknaden som kan fungera som godtagbart substitut till de fasta.
Jovisst, men det kostar fläsk. Problemet är att det inte finns billiga OCH bra objektiv, i synnerhet då zoomar... Canons 50/1.8 är nog det enda undantaget.
Undvik helt de billigaste zoomarna för ett par tusingar.
Canons 28-105USM är lite dyrare och sägs ha hyfsad optisk kvalitet. Vill du ha ett bra zoom 100-200mm eller så ser det ganska mörkt ut. Dels blir de så ljussvaga att du riskerar rörelseoskärpa och dels är de dåliga optiskt i synnerhet med full bländare och i det övre zoomläget...
Undantagen är de sk. L-zoomarna som är riktigt bra (proffsoptik) men har ganska imponerande prislappar. Dock är zoomen 70-200/4L otroligt prisvärd (ur det perspektivet...) och går att beställa från Tyskland för SEK7500-8000.
 
Tack Mats...Jo det var så jag menade Peter.. Att ska du ha ett bra zoom så kostar det. Som t.ex. det som Mats nämde. Så visst finns det skarpa zoomobjektiv oxå..

Jodå visst finns det substitut till de fasta gluggarna...

EF 28-105/3.5-4.5 USM

Men jag sa ju just det att till nybörjaren så ger budgetzoomarna acceptabla bilder. Kanske även till den kritiska bildbetraktaren vid nedbländning.

Men man ska inte lägga alla gryna på ett Hus och sen inte ha några gryn över till glugg...

Jag har ett EOS 100 Hus från...1991? för 2000:- och ett nyligen inköpt Sigma 70-200/2.8 HSM för 7300:- (11000:- i Sverige) (Vid det här laget vet ALLA på fotosidan att jag har ett 70-200/2.8 :eek:)
 
4 bilder/sekund!

Jag köpte Canon EOS 30 för ett tag sedan. Valet stod just mellan Nikon F80 och EOS 30. Precis som dig hade jag enormt svårt att välja men jag hittade några fördelar med EOS 30. 4 bilder/sekund t ex, annars tror jag faktiskt det kvittar vilken du väljer. Va lite förvånad att Canon ändå tog med motivprogram på en sån pass dyr kamera, är det någon som använder det?

Kolla in den här länken som jämför ovanstående kameror plus några till. EOS 30 heter Elan 7e i USA.

http://www.steves-digicams.com/cameras_film.html

/Magnus
 
"Motivpogram någon som använder det?" Varför skulle man använda det? Varför ens äga en systemkamera med med det?
har man sån beslutsångest att välja olika bländare och slutare så kan mna ju lika gärna ha en sån befriande titta och tryck kompakt kamera ju...
Motivpogram..sicket gulligit lull lull
 
Jag håller verkligen med att de kan ta bort motivprogrammen.

De manuella inställningarna kallar Canon för "den kreativa zonen", hur häftigt är inte det? :D
 
xwave10 skrev:
Jag håller verkligen med att de kan ta bort motivprogrammen.

De manuella inställningarna kallar Canon för "den kreativa zonen", hur häftigt är inte det? :D

Jo "Den kreativa zonen" var klockren...poetisk och målande beskrivning av funktionen..låter mycket bättre än M som står på min programratt på f-80:n:)
 
Re: Re: Tack Tack, en fråga till.

RobGum skrev:



P.S Skulle du få upp ögonen för att fota infraröd film så går det bara på F80n av dom kamerorna du har nämnt. :)




i manualen till f80:n hävdas att det inte funkar att använda infraröd film eftersom kameran använder ir för att hålla reda på filmen när den laddas. men den saken mår nog bra av om man kollar upp den en gång till;)
 
Motivprogrammen är ju inget annat än fördefinerade P-Program, hur kameran ska uppföra sig...För att Svensson ska få "bättre" bilder..

Porträtt: Stor bländare för minsta skärpedjup, konternuerlig frammatning, one shot AF, Blixt
Landskap: Mindre bländare för största skärpedjup, en bilds frammatning, one shot AF
Närbild: Centrumvägd mätning, blixt, en bilds frammatning, one shot AF
Sportprogram: Snabb slutartid, konternuerlig frammatning, konternuerlig AF
Nattbild: Blixtsync på andra ridån och lång slutartid.

Sådär nånting...bra för den som vill ha en systemkamera men inte lära sig vad som egentligen händer.
 
Jeppe skrev:
USM == Ultrasonic Motor == Autofokusen drivs med ultraljud som skapar vibrationer för att driva motorn. Detta gör att objektivet dels blir tystare men framförallt snabbare.

Um?!

Enligt din förklaring skulle alltså kameran först ha en luftblåsare som blåser igång mekaniken och att den därför är så tyst.

Det låter som ett väldigt komplicerat sätt att driva en motor på. Speciellt eftersom ultraljud har sådan liten frekvens att den knappast klarar av att driva igång någon sorts mekanik. Ultraljud förflyttar inte ens en fjäder med sin fjuttiga kraft.

Hur vibrerar en motor igång? Låter som om fel ord har kommit på fel plats i detta svar..

Fattar inte alls!
 
USM = Ultra Sonic Motor

Klippt från Canons Broschyr:

"Användningen av ultraljudsmotorer i Canon EF objektiv är en av Canons pionjärinsatser för utvecklingen av fotografisk utrustning. Med denna helt nya teknik används högfrekvent energi för att skapa vibrationer och därmed rörelse i motorns få rörliga delar. Ultraljudsmotorn har idealiska egenskaper för en autofokusmotor. Den har högt vridmoment och startar och stannar snabbt......"

Läs gärna mer på:

http://www.usa.canon.com/eflenses/technology/ultrasonic.html

vet inte var du hittar att jag skrivit luftblåsare någonstans? Det enda jag skrev var att ultraljudet skapar vibrationer...Sen kan väl inte jag rå för att canon har valt, enligt dig "ett väldigt komplicerat sätt att driva en motor på."

Så är det i varje fall...

Mvh Jeppe
 
Re: Re: Re: Tack Tack, en fråga till.

smudo skrev:


i manualen till f80:n hävdas att det inte funkar att använda infraröd film eftersom kameran använder ir för att hålla reda på filmen när den laddas. men den saken mår nog bra av om man kollar upp den en gång till;)

Jo det stämmer F-80 har en svag infraröd sensor som håller reda på filmens läge i kameran när den laddas och matar fram...så om man skulle köra ir-film så blir den till en viss mån exponerad av denne i nederkantren..hur mycket det påverkar vet jag inte..hr inte testat...
 
Hej!

Angående ditt val av kamer så stod jag inför samma förra veckan. Jag hade kollat på samtliga kameror som du räknat upp och jag kom fram till att EOS30 passar mig bäst. Ögonstyrningen kanske är onödig men det kostar så lite extra.
Jag jämförde väldigt mycket innan jag bestämde mig och det som avgjorde var snabbare filmmatning, avtryckare på batteripacket, låsbar spegel, ögonstyrningen och att den kändes lättare att handha.

Men detta är ju vad jag tycker, du måste bilda dig en egen uppfattning.

Förresten kolla www.photozone.de där finns alla Canon och Nikon modeller specade med teknisk data mm.

///Mats
 
Re: Re: Re: Re: Tack Tack, en fråga till.

Mr P skrev:


Jo det stämmer F-80 har en svag infraröd sensor som håller reda på filmens läge i kameran när den laddas och matar fram...så om man skulle köra ir-film så blir den till en viss mån exponerad av denne i nederkantren..hur mycket det påverkar vet jag inte..hr inte testat...

Den har en IR-sensor men den fångas däremot inte märkbart (jag kunde inte se något iaf) upp av filmen. När jag fotar IR använder jag Kodak HIE. HIE är så vitt jag vet den känsligaste svartvita IR-filmen som finns.

Jag har förstorat upp kopior av hela negativ utan att se någon slags "dimeffekt".

Canon kamerorna (EOS 300/30/33) skapar däremot en dimma i nederkanten. Ganska kraftig sådan av vad jag har sett på nätet. Anledningen att det inte går med Nikon F65 är att Kodak HIE inte är DX-kodad. :)
 
Funderade på F80 för ett tag sedan. Hade redan förkastat tanken på F65 pga motivprgr, plastig inget ISOtal och annat som sagts här. Men F80 blixtsynk är på 1/180, vilket är för långt för många dagsljussituationer när man kan tänkar vilja lätta upp. Försök få minst 1/250 är mitt tips. (F90X är bäst!)
 
miang skrev:
Funderade på F80 för ett tag sedan. Hade redan förkastat tanken på F65 pga motivprgr, plastig inget ISOtal och annat som sagts här. Men F80 blixtsynk är på 1/180, vilket är för långt för många dagsljussituationer när man kan tänkar vilja lätta upp. Försök få minst 1/250 är mitt tips. (F90X är bäst!)

F90X är också en väldigt fin kamera. Som jag ser det finns det dock en stor nackdel med den. Nikons nya optik är inte fullt kompatibel med F90X (objektiv av G-typ)...

Var det den billigare 70-300 gluggen som var tänkt som komplement så finns den bara i G-version...
 
Hej!
Valde själv mellan F80 och EOS30. Efter att ha känt på kamerorna var valet lätt. Canon lätt...
För mig kändes F80:s reglage klumpigt placerade. Funkar kanske om man har riktigt små händer.
Jag skulle tro att du får likvärdiga exponeringar på båda kamerorna. EOS30 saknar spot, men exponerar MYCKET bra på evaluerande mätaren. Jag fick just min första diarull och endast en bild var överexponerad 1/2 steg och den var tagen i direkt motljus! Klart bättre än vår gamla EOS500.
Apropå reglage så måste jag säga att det var ett klart lyft med 2 inmatningsrattar. Mycket enklare att ställa exponering och kompensation. På EOS30 slipper man dessutom släppa avtrycket vilket inte jag kunde på F80.
USM betyder väl Ultra Sonic Motor. Kanontyst autofocus.
Jag har flera vänner som kör med EOS300 som är nya versionen av vår EOS500. Bra kamera till bra pris. Du kanske ändå vill ha 2 kameror på sikt...
Ögonstyrningen på EOS30 är kul och bra om du ska foto snabba barn!
 
EF 22-55 mm/4-5.6 USM

Är det förresten något som vet något om detta canonobjektiv. Prisklassen är ju i alla fall rimlig...:cool:
 
Glöm inte bort alternativen!

Vill varmt rekommendera nya Minolta Dynax 5 - en kamera som prismässigt ligger i samma klass som Canon EOS 300 och Nikon F65, men funktions- och prestandamässigt mycket väl tål att jämföras med t ex Nikon F80! Letar man efter en liten, lätt, smidig och lättmanövererad kamera med alla nödvändiga funktioner (och några till) finns i dagsläget enligt min mening inget bättre alternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.