ANNONS
Annons

Välja mellan 30- och 50-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Boccob

Medlem
Skall införskaffa ett ljusstarkt objektiv, skall bland annat användas vid ett bröllop och har därför en anledning att spendera lite pengar.

Då kommer man till den utsökta frågan om man skall ha ett 30 eller ett 50 objektiv, när man läser runt lite på forumet så verkar det vara ett bra tips att skaffa ett 50 objektiv, men eftersom det är en större förstoringsgrad på 4/3 fattningen så undrar jag om det är bättre med ett 30?

Mvh Tommy

Om du har en zoom som täcker 30 och 50 mm så kan du lätt testa vilken brännvidd som passar dig bäst. Om du har någon erfarenhet brännvidderna på 135-film så ger 60 och 100 mmm motsvarande bildvinklar där.

Misstänker att du har något objektiv du kan zooma lite med.

Ställ in på 30 och 50 så ser du skillnaden och kan få en uppfattning om vad du vill ha.

Edit: Såg att jag skrev lite långsamt så svar kom under tiden...iof var det samma svar.

Skall införskaffa ett ljusstarkt objektiv, skall bland annat användas vid ett bröllop och har därför en anledning att spendera lite pengar.

Då kommer man till den utsökta frågan om man skall ha ett 30 eller ett 50 objektiv, när man läser runt lite på forumet så verkar det vara ett bra tips att skaffa ett 50 objektiv, men eftersom det är en större förstoringsgrad på 4/3 fattningen så undrar jag om det är bättre med ett 30?

Mvh Tommy

Ta 30! Jag köpte ett 50 mm i höstas och det är verkligen ett bra objektiv, men jag upplever det inte som så lätt att fota med ändå, på grund av telet. Särskilt inte inomhus där jag hela tiden backar in i väggar. Med 30 mm, där jag testade ett Sigma, blir det hela smidigare. Men som de andra säger - klart du ska testa. Men jag önskar att jag hade ett 30 mm också ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar