Annons

Välja kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

hitanditan

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet mellan en Canon 60D och en Nikon D5100 skillnaden verkar hårfin. Jag vill ha en kamera med vikbar skärm som ger skarpa bilder och bra färgåtergivning. Jag har tittat på youtube men blir bara förvirrad. Det här blir min första systemkamera, just nu har jag en Panasonic DMC FZ38. Tacksam för bra tips. Jag fotar dagligen, mest djur och vyer mycket natur och macro.
Hitanditan

Båda kamerorna är mycket bra kameror. Valet mellan Canon och Nikon handlar nog mer om vad man gillar att använda mest. Själv kör jag Canon för jag tycker inte att Nikons kameror ligger bra i handen och jag är inte överens med deras knappar och vred på samma sätt som med canons. Bästa tipset är att åka till en butik där bägge kamerorna finns och klämma och känna på dom i verkligheten. Prestandamässigt är skillnaden så liten mellan Canon och Nikon så det är handhavandet som avgör valet imho.
//Håkan

Båda kamerorna är mycket bra kameror. Valet mellan Canon och Nikon handlar nog mer om vad man gillar att använda mest. Själv kör jag Canon för jag tycker inte att Nikons kameror ligger bra i handen och jag är inte överens med deras knappar och vred på samma sätt som med canons. Bästa tipset är att åka till en butik där bägge kamerorna finns och klämma och känna på dom i verkligheten. Prestandamässigt är skillnaden så liten mellan Canon och Nikon så det är handhavandet som avgör valet imho.
//Håkan

Tack för ditt snabba svar. Jag är nog inne på det du skrev att känna efter hur de känns, som sagt de är väldigt lika . Jag har läst inlägg alldeles nyligen om kameraköp på en annan blogg och ser att känslan är viktigast:)
hitanditan

Prismässigt så ligger väl D7000 närmare 60D om jag inte minns fel. Nu är jag Sonyanvändare så jag kan inte säga att jag har stenkoll men borde inte jämförbara modeller vara

D7000 - 60D
D5100 - 600D

Jag tror man blir nöjd med vilken man än väljer. Visserligen håller jag med om att det är viktigt att känna på modellerna så de känns rät men jag tror att oavsett vilken model man väljer så kommer man vänja sig vid den. Jag har ju kört på Sony ett tag och varje gång jag tar i ett annat fabrikat så känner jag mig vilsen.

Ja ser man till AF och sökare samt byggmaterial så ligger D7000 1/2 steg över 60D som är 1/2 steg över D5100.

60D har glasprisma och D5100 har pentaspegel vilket innebär en ljusare sökare i 60D. 60D har samma AF system som 40D & 50D med flera korsformade sensorer och jag har för mig att 5100D har en enklare AF. Sensorn i D5100 är lite bättre i hög kontrast (soligt väder - bättre DR) och har kanske aningen mindre brus.

Som kamera betraktat är alltså Canon 60D lite vassare än D5100. Nikon D7000 slår dock 60D på de flesta punkter.

Det viktigaste är ju alltid hur kameran känns och för många objektivutbudet.

I detta fall så är det fördel Canon.

Jämför du med 600D så kan det diskuteras, men i det fallet så är nog 5100 bättre om man "kollar på siffrirna".

60D har sina två rattar och är på så sätt mer lättskött, speciellt med kameran ställd i M-läge.

2 helt olika kameror som lirar i olika prisklasser, Fördelen som d5100 har över 60d är egentligen bara den utmärkta sensorn som sitter i bland annat D7000, Pentax k5, sony a580 mfl. Eos 60d är mer kamera med sina dubbla rattar, topdisplay, robustare hus och lite snabbare bps, Jag har själv en d5100 och blir förvånad över hur bra bilderna blir varje gång pga den underbara sensorn, filmläget är också väldigt bra på den, men filmläget på 60d är lite bättre ändå. Summa summarum, d5100 bättre sensor, du får bättre bildkvalité, fast plåtar du sportfoto får du troligtvis bättre resultat med eos 60d pga lite snabbare af och snabbare bps. Den här kampen vinner eos 60d! Det tror jag att dom flesta håller med om. Fast å andra sidan om du kan tänka dig att spendera så mycket som i 60d:s prisklass så hamnar du i samma prisklass som nikon d7000. Men där har du en kamera som slår eos 60d på fingrarna i allra flesta punkter. Mvh

I detta fall så är det fördel Canon.

Jämför du med 600D så kan det diskuteras, men i det fallet så är nog 5100 bättre om man "kollar på siffrirna".

60D har sina två rattar och är på så sätt mer lättskött, speciellt med kameran ställd i M-läge.

Nu har jag börjat titta på Sony också och de har ju bra kameror också. Jag har små händer så kanske en Sony Alpha Slt- A65 kan vara något? Men hur är det med utrustning, är det dyrare eller billigare? Hur är kvaliten?
Tack för svar Hitanditan

Jag tycker absolut du ska titta på Sony.

Sony får ibland kritiken att det inte finns tillräckligt med objektiv. För en normal användare så skulle jag inte säga att det är något problem. Dessutom kan man ta in alla objekiv från Sigma och Tamron och då är inte objektivutbudet så pjåkigt.

Siktar man på att skrapa ihop sin utrustning begagnat så är inte utbudet lika stort som för Canon och Nikon men det finns ändå ganska mycket objekt på blocket och tradera. Tittar man dessutom på ebay så finns det hur mycket som helst. Jag har köpt all min utrustning begagnat på blocket och tradera. En fördel är dessutom att bildstabiliseringen sitter i huset, jämfört med Canon och Nikon som har det i objektiven, så man kan alltså slänga på gluggar från 80-talet och ändå få bildstabilisering.

Sony har ju börjat med halvgenomskinliga speglar så mycket handlar ju om man är villig att ge sig på det. Skillnaden är att spegeln inte åker upp och ner utan istället sitter fast och släpper ljus både till till sensorn och autofokustjofräset. Nackdelen är att man tappar ungefär ett halvt exponeringssteg samt att man måste ha en elektronisk sökare istället för en optisk. Fördelen är att du kan skjuta många bilder per sekund samt at det är möjligt att ha autofokus under filmning.

Nu finns i och för sig fortfarande alpha 580 som är en traditionell dslr med flippfloppspegel. Den ligger nog i paritet med D5100 och 600D. Men man kanske ska ha i huvudet att om man vill byta kamera i framtiden men inte alla utrustning så kommer det bli en med halvgenomskinlig spegel.

A65 och A77 kom ju precis ut på marknaden så prisläget ligger ganska högt. Om man väntar ett tag så kommmer de antagligen sjunka.

Om Mats Lillnor hittar den här tråden kan han säkert fylla ut det här svaret.

Nu har jag börjat titta på Sony också och de har ju bra kameror också. Jag har små händer så kanske en Sony Alpha Slt- A65 kan vara något? Men hur är det med utrustning, är det dyrare eller billigare? Hur är kvaliten?
Tack för svar Hitanditan

Sony A65 är alldeles ny och med elektronisk sökare,
Sony A580 är billigare och en bra kamera
(en optisk sökare är fortfarande bäst).

Om jag skulle börja från 0 idag, så skulle jag titta på dom
spegellösa oxå. Som Sony Nex, Panasonic, Olympus
och Samsung. Pentax har kommit med en riktigt liten nu (Q)
och Nikon kommer snart med en liten oxå.
Dom har visserligen bara elektronisk bild, men dom blir bättre
med tiden och dom ger fler möjligheter. Dessutom väljer du nu
system som du antagligen kommer att fortsätta med (olika fattningar
på objektiven och blixtar).

Själv har jag Pentax och rekommenderar förstås K5 eller K-r...

Tack för svar Hitanditan

Det finns inga dåliga systemkameror idag - alla är bra, vissa system är bra på vissa saker och andra bra på annat. Man behöver inte vara fast i sitt system, nybörjarkameran och första billigare objektiven bör inte låsa en. Bestämmer du t ex att du fastnar för just sportfoto kanske det är Nikon eller Canon du skall byta till. Lockar video med AF - kanske Sony, lockar fågelfoto - Canon, vildmarksfoto kanske Pentax o s v. Så länge man har öppet sinne då man skall investera i ett 10.000:- objektiv så kan man köpa vad man vill nu. Ta det som känns bäst.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto