Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja kamera speciellt för närbildsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har en god vän (som inte är särskilt fotovan, har bara en billig kompaktkamera), och som nu behöver köpa sig en kamera som är MYCKET BRA för närbildsfotografering.
Han ska fotografera teknisk apparatur, där det är viktigt att små detaljer blir tydliga. Apparaterna är ca 10x10x5 cm, och det är viktigt att exempelvis 0,2 mm tjock metalltråd kan urskiljas på bilderna. Han är beredd att köpa en kamera som uteslutande kommer att användas för att ta närbilder av apparaterna.

Jag har inte alls kunskaper om vad för kamera eller fotoutrustning som skulle passa hans syften. Han bor i Stockholm, så jag föreslog att han kunde att gå till Scandinavian Photo på Kungsholmen och presentera sitt problem för deras personal, de bör i alla fall kunna ge bättre råd än en stormarknad, typ OnOff eller Elgiganten...

Jag tycker det vore intressant om någon fotokunnig kunde svara på detta inlägg!
Kanske finns det någon som har bra tips eller kan ge synpunkter som varken jag eller min vän har tänkt på?
 
Det finns ju mycket att välja på, men utan lite mer info, som hur han tänkt fotografera och hur mycket pengar det får kosta så blir det lite svårt att välja. Det kan ju också behövas lite tillbehör som stativ, belysning eller blixtar, lite bakgrunder eller produktfototält m.m, beroende på hur proffsigt och hur mycket det ska fotas.
 
Du har redan gett honom det råd ha behöver. Gå till Scandinavian Photo så får han hjälp. De är skyhögt kunnigare än Elgiganten, Mediamarkt m fl allgodskedjor.
Det finns många kameror som klarar hans "problem". Första frågan är vilken presentation har planerar? Dvs hur stor bild skall produceras´? A4, A3, A2, A1 eller större?
Alla stora tillverkare har kameror och objektiv (viktigast) för makrofotografering även om hans krav inte är direkt makro. Markoobjektiv är optimerade för att fota på nära håll och vanligen justerade optiskt för att hindra distortion (förvrängning av räta linjer).
Vilken budget har han räknat med?
 
Det som jag först kommer att tänka på är att han bör välja en kamera med Liveview funktion, den använder jag mig alltid av vid makrofotografering.
Makroobjektiv är redan angett samt nödvändigt ljus likaså.
Men det bästa rådet står du nog själv för - en kompetent butik!
 
Har inte så mycket med kameran att göra när det gäller närbildsfoto, utan snarare att man främst behöver ett makro-objektiv. Dock så kan ju som Björn säger Live view vara bra vid makro-fotografering.
 
Jag skulle rekommendera ett retro stativ med dubbelbelysning så objektet belyses från 2 håll. Sedan tycker inte jag det behövs någon dyr kamera, men en med live view samt macroobjektiv för att kunna komma närma objektet. Men risken är stor att kommer du för nära för att uppnå skala 1:1 såskymmer du och objektets får skuggor. Så macro objektivet bör nog vara på minst 100 mm eller mer. Och då krar kostnaden iväg. Men med en ringblixt så kan du ljussäta utan problem.

Kommer du inte tillräcligt nära med den utrustingen du valt så kan du delförstora Cropa bilden.

Det viktigaste är ett stabilt retro stativ fjärrutlösare och bra belysning.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Sen är just kompakter med påbyggt macroobejktiv ofta ruggigt bra och man skall upp i stora pengar för att få till samma med en systemare.
Skall se om jag kan ta en bild i morrn på något som kan funka för TS's väns ambitioner.

/Kent
 
En sånhär:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX130silver

med en sånhär:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172

och kanske en sånhär kombo:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683106
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700410

Sedan är det frågan om det behövs saker för ljussättning åxå. Beror ju på vad det är för bilder och vad de ska användas till.

Att köpa en systemkamera med makroobjektiv tror jag inte man vinner så jättemycket på i detta fallet. Det blir bara svårare att få till bra skärpedjup, tex.

Edit:
Insåg just att det inte längre finns filtergänga på SX130IS, så då blir det problematiskt med närbildslinsen såklart...
Det finns däremot adapter till SX30IS och till Panasnoic FZ45 åxå, för den delen.
 
Minimalistiskt med nya Olympus XZ-1

Jag provade supermakro-läget på den nya kompaktkameran XZ-1 och den ger imponerande resultat redan med dess fulla bländaröppning ƒ/1.8. Är objektet i samma plan, behövs kanske inte objektivet bländas ned så mycket för att få acceptabelt skärpedjup, vilket medför att du kan använda relativt korta tider och klara det hela handhållet. Eventuellt bidrar den inbyggda stabilisatorn till de skarpa bilderna, men jag har inte kopplat ur den och provat ännu.

Kanske räcker makroegenskaperna till med en kamera med en liten större P&S sensor, som du hittar i t.ex. Olympus XZ-1, S95 eller LX5?

Kolla på en sådan tagen makrobild här: Fotosidans Olympusforum

P.S.
Att Olympus haft makro- och närbildsfoto i åtanke illustreras av deras nya tillbehör som passar i och drivs från tillbehörsskon:

Macro arm light MAL-1
 

Bilagor

  • MAL-1__M.jpg
    MAL-1__M.jpg
    5.4 KB · Visningar: 1,331
Senast ändrad:
Han ska fotografera teknisk apparatur, där det är viktigt att små detaljer blir tydliga. Apparaterna är ca 10x10x5 cm, och det är viktigt att exempelvis 0,2 mm tjock metalltråd kan urskiljas på bilderna.

Så vi talar inte om makro i bemärkelsen att vi behöver gå ner till skala 1:1 istället är det intressant att se på storleken på objektet som upplösning och skärpedjup i förhållande till avbildningsskala. Vill vi ha hela apparaten skarp och räknar med att vi då måst fånga längsta diagonal så ska vi ha ett skärpdjup på ca 15cm.

Upplösning:
På en sträcka av 150mm ska vi teckna 0,2 m bra säg att vi behöver 10 pixlar för det då ska en pixel texkna 0.02 mm vilket ger 6000 pixlar på längden. Nu kanske vi inte behöver 10px för att teckna en ledning men å andra sidan kan vi behöva lite luft runt objektet. Om vi räknar på 2:3 format så blir det totalt 24mp. Då har vi redan reducerat kortsidan till 4000 px.

Låt se vad marknaden har att erbjuda...
Canon 5D mk 2 eller 1Ds mk 3 båda har 21 mp - 19,5 kkr resp. 64 kkr
Nikon D3x med 24 mp - 64 kkr
Sony A850 eller A900 med 24mp - 21 kkr resp. 30kkr

Alla är sk FF kameror dvs har en sensor som motsvarar 24x36mm som gamla småbilds filmen.

Skärpedjup
Med lite räknande kommer vi fram till en formel som ger följande:
Avstånd mellan kamera och objekt är a=brännvidd*motivets storlek/sensor sträcka
motiv storlek = 150 mm
Sensor kortsida = 24 mm
Brännvidd = 100, 150, 180mm
a100 = 625, a150=940, a180=1100 (Här ser vi att 100mm torde räcka...)

In med värdena i en DoF räknare ger med f/11 följande skärpedjup:
100mm -> 22,3 mm
150mm -> 22,4 mm
180mm -> 21,2 mm
dvs ungefär 20 mm oavsett brännvidd (vilket stämmer då avbildningsskalan är den samma)

Detta räcker ju inte riktigt då skärpedjupet behöver vara upp mot 150mm. Det gör att man behöver ta ca 10 exponeringar och flytta kameran ca 20mm mellan exponeringarna och sen sätta ihop bilderna i efterbehandlingen.

Utrustning:
- Sony A850/900 (vet inte vilken som är bäst av dessa)
- Objektiv Tamron 180mm Makro, Anledningen till att välja så lång brännvidd är att skilnaden i arbetsavstånd när man flyttar kamera/objektiv blir mindre procentuellt och att perspektivet bibehålls)
- Stadigt stativ, med bra stativ huvud (växellänks huvud?), makrofokus skena så att man kan skjuta kamera objektiv) Eller det kanske finns färdiga lösningar för detta...
- Sigma ringblixt EM-140DG
 
Vad tror ni om att använda ett tilt-objektiv så slipper man i bästa fall ta flera bilder?
Både Canon och Nikon (PC-E 85) har egna eller också köpa t.ex. Zörk MFS (http://www.zoerk.com/).
Detta för att ställa in skärpeplanet så att förhoppningsvis hela apparaten är skarp i samma bild.
Dyra objektiv och eftersom jag aldrig använt ett själv vet jag inte hur svårjobbat det är. Däremot slipper man då 9 extra exponeringar samt efterbehandling.
 
TS/PC objektiv ger ju möjligheten att välja hur skärpeplanet ska ligga i bilden. Djupet på planet kommer dock fortfarande att vara ca 20mm. Men om man kan leva med oskärpa på vissa delar så skulle det fungera. Just den typen av objektiv används ju flitigt vid produkt fotografering.

Utrustningen blir lite dyrare.
Vid fotograferingen så klarar du dig med 1 exponering i bästa fall (men troligen kommer du att behöva lite provexponeringar för att sätta exponering rätt, ljusmätningen funkar dåligt vid tilt.)
Inställningen av tilt7shift tar en sund och det kan vara svårt att se exakt hur skärpeplanet ligger så räkna med några alternativ exponeringar.

Att ta flera bilder och förskjuta hela kamera/objektiv paketet på en släde tar inte så lång tid och programmen som stackar bilderna är ganska automatiserade. Stackningsfunktionen finns ju även i PS även om specialprogrammen kanske är stråt vassare...

Länk till ett lysande exempel på riktig makro/mikro fotografering med stackning för skärpedjup:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2197005.htm
 
Senast ändrad:
Ni tar då i ordentligt både med extrem utrustning och extrem teknik innan ni vet budget, krav på resulat, fotografens kunskapsnivå m.m. ... ;-)

Det är kanske inte är nödvändigt att dom finaste detaljerna ska vara synliga på översiktsbilder, man kan ju komplettera med detaljbilder? Och att ha hela produkten skarp från topp till botten är kanske heller inte ett krav, normalt kan det räcka att dom detaljer man vill betona i en bild är skarpa. Om man backar lite på dom värsta kraven så kan en mycket enklare och billigare utrustning räcka väldigt långt. En kompaktkamera med makromöjlighet är sannolikt ett mer realistiskt val än en super-duper systemkamera som drar med sig problemet med mycket dyra tillbehör och faktiskt svårare att få ett bra resultat på grund av kortare skärpedjup.
 
Fotografera makro med systemkameror är en riktig materialsport, frågan är om inte en riktigt bra kompaktkamera passar din vän bättre. Föreslå att han tittar på Canon G12 (4 800 kr), den är uppbyggd som en systemkamera men har en liten sensor (gör faktiskt makrofotografering enklare). G12:an har en närgräns på 1 cm, vinklingsbar skärm, bra objektiv, mycket bra sensor (för att vara kompakt) och har blixtsko (för riktig makroblixt). Dessutom har G12 bildstabilisering speciellt anpassad för makrobruk, bra om din vän behöver fotografera på fri hand. Se http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11285975

En passande makroblixt är Canon MT-24EX Macro Twin Lite (9 500), den kan även trådlöst styra ytterligare Canonblixtar för riktigt avancerad ljussättning. (Makroblixten går sedan också att använda tillsammans med Canons systemkameror.) Se http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556550

Kompaktkamerans kanske främsta svagheter i jämförelse med systemkameran är i första hand brus vid höga ISO och att det är svårt att få till ett snyggt kort skärpedjup. Fast om vi använder lägsta ISO (betydelselöst när motivet står still) står sig brusnivåerna mycket väl också mot systemkameror (med stora sensorer) och det långa skärpedjupet (på grund av den lilla sensorn) är närmast ett plus i en makrosituation.

Om kvaliteten sedan är tillräcklig kan bara din vän avgöra, men jag gjorde ett mycket snabbt test (utan blixt) med min Canon S90 som i princip har identisk sensor som G12 (den senare är om något lite bättre då den är en årsmodell nyare). OBS! Bilden i full storlek kan du se här: http://sara.nordling.nu/foto/Canon-S90-Makrodemo/S90-Makrodemo-2105-xl.jpg

Totalpriset för en G12 och MT-24EX hamnar på c:a 14 300 kr, det vill säga inte mycket mer än vad bara en bra systemkamera kostar, till denna behöver du sedermera objektiv och blixt. Om du skulle utelämna blixten (som är kostsam) och köra med "vanlig" belysning är G12 svårslagen oavsett vilket system du jämför med.
 

Bilagor

  • S90-Makrodemo-2105-fs.jpg
    S90-Makrodemo-2105-fs.jpg
    78.2 KB · Visningar: 1,258
Skärpedjupskravet när man ska fota något som är 10x10x5cm stort gör att det mesta över 10MP är ganska meningslöst - ska kameran köpas mest för detta användningsområde (och dessutom uppställt i en liten hemmastudio) är det fullständigt onödigt att tänka/lägga för mycket på kameran.

Så här ser det ut när man lägger ner 5000kr (då har jag iofs inte räknat in något stativ - vilket jag iofs ser som ett absolut måste....)

6MP, APS, F32 och en vitlöksknodd belyst av en billig skoblixt med en upplättningsreflektor på högersidan.

http://ezpicshare.com/images/makrotest.jpg

Jag tvivlar på att man kan göra detta bättre/billigare med en kompaktkamera.
Säg att man tar en Nikon D3000/Sony A290/Canon1000D, köper till en Sigma 70-300 makro och någon slags billig blixt så har man kanske kommit upp i ca 6000kr

Det är viktigare att man ställer upp det rätt och gör rätt än att man handlar dyra prylar.
 
Stativ är det viktigaste vid macrofoto. Köp en begagnad Nikon CoolPix 4500 som är helt fantastisk att fota macro med. Att den har vridbart hus innebär att man ser direkt på skärmen hur skärpan blir. Närgränsen är på 2cm och upplösningen räcker länge och väl till objekt i den storlek som du skall fota. www.blocket.se är en bra affär att handla begagnat i. Priset bör hamna på ca 1000:- inkl eventuella tillbehör.
 
Pratar vi detaljer om 0,2 mm så kanske inte uppställningen med systemkamera och telezoom räcker, men kompletterad med en närbildslins eller mellanringar för några hundringar för detaljbilder?
 
Ni tar då i ordentligt både med extrem utrustning och extrem teknik innan ni vet budget, krav på resulat, fotografens kunskapsnivå m.m. ... ;-)

Det är kanske inte är nödvändigt att dom finaste detaljerna ska vara synliga på översiktsbilder, man kan ju komplettera med detaljbilder? Och att ha hela produkten skarp från topp till botten är kanske heller inte ett krav, normalt kan det räcka att dom detaljer man vill betona i en bild är skarpa. Om man backar lite på dom värsta kraven så kan en mycket enklare och billigare utrustning räcka väldigt långt. En kompaktkamera med makromöjlighet är sannolikt ett mer realistiskt val än en super-duper systemkamera som drar med sig problemet med mycket dyra tillbehör och faktiskt svårare att få ett bra resultat på grund av kortare skärpedjup.

En del krav framgick så att säga i första inlägget och ska man uppfylla dessa så hamnar lite åt det extrema hållet. Ändrar vi kraven så håller jag med om att en kamera med mindre sensor är att föredra t ex Canon G12 med ett makroobjektiv. Men den kommer inte att räcka till något som är 15cm stort och där detaljer som är 0,2mm tecknas klart och tydligt.

Sen kanske en systemkamera med makroobjektiv och makroblixt inte behöver betyda att det blir särskilt krångligt med fotograferandet och stackningsfunktionen i PS är ganska automatiserad oxå...
Men jag ska göra ett test under dagen och se.
 
Sådärja, nu har jag gjort ett praktiskt test. Det är uppifrån Canon G9 f/8, Canon 5D mk 1 med Tamron 180/3,5 makro - fokus på front, mitt och sist stackad.
Fotografering av stacken tog 8 minuter, att komma igång med ZereneStacker typ 2 minuter. Lägg in bilderna, välj stack och spara...
Först hela bilderna:
 

Bilagor

  • G9-1.jpg
    G9-1.jpg
    73 KB · Visningar: 229
  • Front-1.jpg
    Front-1.jpg
    52.3 KB · Visningar: 224
  • Mitt-1.jpg
    Mitt-1.jpg
    54.4 KB · Visningar: 227
  • Stack-1.jpg
    Stack-1.jpg
    71.4 KB · Visningar: 221
Detalj på locket:
 

Bilagor

  • G9-2.jpg
    G9-2.jpg
    39 KB · Visningar: 221
  • Front-2.jpg
    Front-2.jpg
    32.7 KB · Visningar: 224
  • Mitt-2.jpg
    Mitt-2.jpg
    35.4 KB · Visningar: 223
  • Stack-2.jpg
    Stack-2.jpg
    36.4 KB · Visningar: 222
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto