Annons

Välja blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

c-dude2

Ny medlem
Hej.

står i valet att köpa blixt till min A55
Vet inte igentligen vilken som är bästa köp/mest för pengarna.

Har tittat på Nissin Di866 som killarna på mediamarkt tipsar om, dessutom så är man sugen på sonys hvl 43 am.

Är helt klart nybörjare när det gäller blixt ( o även fotograferande ; )

Jag kommer antagligen mest använda blixten för vardagsfotograferande men gillar även att experimentera.

Vilken anser ni vara bästa köp?


/Christer
 
Jag hade gått på sonys 43:a

Jag har haft både sony och minoltablixtar men inte just 43:an. Däremot har jag 58:an nu men den är alldeles för stor på a55:an (som jag också har). Konstruktionen är dock väldigt nice på både 43:an och 58:an.

Jag är inte emot tredjepartare i allmänhet, men när det kommer till blixtar så är det bra med orginal. Det finns funktioner i orginalen som kan vara kul att experimentera med.

Kolla på http://www.friedmanarchives.com/ebooks/index.htm

Där finns en del info om sonys blixtar och hur man kan bygga en studio med vanliga blixtar.
Sidan är lite rörig men det finns info om man letar lite på den (även "gratis" info utan att man köper böcker)

//Björn
 
Tack för svaret.


Gick sonika in på Mediamarkt o beställde 43,an då dom inte hade den hemma.


/Christer

Bra val!

När det gäller blixtar till Sony ska man absolut gå på Sonys originalblixtar och inte någon tredjepart. Sony har nämligen ett mycket bra system för hantering av trådlös blixt som funkar med alla Sonykameror och alla Sonyblitar, samt även med ett par Minolta, men inte andra.

Sen skiljer det inte så mycket i pris heller och Nissin m.fl. har nog nära noll i andrahandsvärde, medan Sonyblixtarna är åtråvärda.

När du får din blixt bör du verkligen testa och sätta dig in WL. Mycket enkelt, gör så här:
  • Sätt bliten på kameran och sätt på den.
  • Med Fn-knappen väljer du blixtläge och sätter det till WL
  • Klart!
Då kan du dels använda blixten monterad på kameran, men du kan också plocka av den och fälla upp den inbyggda bliten. Då kan du placera den externa blixten var du vill eller hålla den i ena handen en bit ifrån kameran och eperimentera med olika vinklar. Skaffar du så småningom ytterligare en eller två blixtar kan du mycket billigt och enkelt göra rätt avancerade studioljussättningar. Begagnade Minolta 3600HS(D) t.ex. kostar mellan 600-800 kr och dyker upp på Tradera och blocket mm med jämna mellanrum.

Den externa blixten utlöses av den interna med fullständig automatisk exponeringskontroll.

I övrigt är F43 mycket trevlig med sin vridningsmöjlighet. Jag har den större varianten F58 som är konstruerad på samma fiffiga sätt och och ett par Minoltor. Gillar verkligen F58an.


/Mats
 
Blixt till A35

Hej!

Såg tipset om blixtar och blev grymt sugen på en trådlös, typ F43.
Hur långt ifrån kameran kan den blixten placeras vid fri sikt i WireLess-läge?

Men i väntan på att ekonomiska utrymmet infinner sig undrar jag om det går det att använda den blixt jag hittills haft till min nu snart pensionerade "Minolta Dynax 500si super" utan att det är till skada för A35-kameran.

Blixten är "Sunpak auto 355 AF" (355AF-MX) och ursprungligen avsedd för Minolta; 300i - 8700i, {3, 5, 7, 9, SP} xi, 400si samt 700si. Om det är riskfritt för kameran så tänkte jag använda det vid längre fotoavstånd i inomhushallar avsedda för bl.a. handboll.

Olämpligt eller riskfritt?
 
Om det är olämpligt vet jag inte, tror inte det kommer funka jättebra, men du kan väl testa blixten på kameran och se om det funkar? Ställ in kameran på ttl så är det större risk att det funkar :)

Vad gäller 43:an så funkar det nog bättre, men jag förstår inte hur du tänkt använda det, tänkte du sätta den i närheten av målet då eller, och själv sitta längre ifrån? Vet inte hur populärt det blir hos spelarna (eller beroende på nivå så kan det nog vara förbjudet till och med). Oavsett så tror jag det blir svårt att få den trådlösa blixten just dit man vill.

Skall man nå långt med blixt så kanske det kan vara bättre med en sk snoot (reflekterande rör) som man klämmer på den vanliga blixten, finns också varianter med en plastlins i fronten som koncentrerar ljuset ännu mer om man kör tele.
Har inte testat detta själv, men det kan vara en tanke.
 
Och för att svara på frågan om avståndet så räkna med 10 meter, kanske mer beroende på omgivande ljus.
Testade du med den gamla blixten eller?

Såg att du startat nu tråd om det nu :)

Om du berättar vad du vill göra så kanske du kan få ett bättre svar av mig.
 
Tack Björn,
har inte klart för mig om det är radio eller "morse"-teknik på de nyare kamerorna/blixtarna och behöver lära mig... läste en del på ditt länktips.

Men jag är ganska imponerad av den inbyggda blixten i kameran så jag får se hur mycket av dokumentationsbehoven den täcker in. Men sedan är det experimentlustan också... :)

Kändes som en ny tråd passade för den teknikfrågan.
(gjorde sökning men fick ingen träff som passade såvitt jag kunde bedöma)

Den gamla blixten har jag inte vågat prova.
Får se om den kommer till användning på något sätt någon gång...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.