Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja bildskärm, TFT eller CRT.

Produkter
(logga in för att koppla)

gits

Medlem
Jag måste investera i en ny dator samt bildskärm. Har sedan jag började foto digitalt för ett halvår sedan använt mig av en ca 3 år gammal bärbar dator till att bildbehandla i. Det har funkat hyggligt om man frånser att skärmen är liten, bara 14 tum. Bilderna ser bra ut på min skärm, både mina egna och andras.
Hitintills har det sagts att en CRT-skärm är bäst för arbete med bilder. Stämmer det också i dag? TFT-skärrmarna har ju blivit både bättre och billigare.
Nu kliar jag mig i huvudet och försöker komma underfund med om jag skall köpa en 17 tum TFT (på grund av utrymmesskäl) eller en 19 tum CRT.

/StigB
 
Hej.

Personligen hittar jag i dagslägen inte många argument för att köpa en TFT, såvida man inte har utrymmesbrist.
Jag tycker fortfarande att bildkvaliten på en bra CRT är klart mycket bättre än vad kvaliten är på TFTer i ungefär samma prisklass. Jag tycker fortfarande att man måste upp mot 10000:- för en vettig 17" TFT.
Men visst, utrymmes mässigt så är det ju mycket skönare att köra TFT, samtigit är väl strålningen klart lägre på TFTer. Jag tror du dock att min bortgång kommer bero på något annat än strålning från CRT-skärmar, hur mycket jag än sitter vid dem.

Här är den tråd med tips på bra CRTer:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=14269#post139687

Men som med allt annat i teknikväg så är ju det enklaste att titta på sakerna i verkligheten. Är du nöjd med bildkvaliten på en billigare TFT så är det väl bara att köpa, vad alla andra än säger...

//Ola.
 
På jobbet har vi ett antal tft skärmar,bla en gammal Sony och en ny LG och på Sonyn så ser bilder förskräckliga ut, tror inte jag kan åstadkomma motsvarande bild ens med värsta jpeg komprimering på min skärm hemma.
LG´n är bättre men inte alls lika bra som min samtron crt som nu kostar ~2000 kr
 
Det är väldigt stora skillnader mellan olika TFT-skärmar. Speciellt 1-2 år gamla modeller är inte så bra för bilder. Vissa nya prisvärda skärmar är däremot riktigt bra. Jag kör på en 17" Philips 170B4 som kostar ca 5000 inkl moms. Den är klart bättre än min gamla Sony Trinitron skärm. Framförallt tonomfånget är klart bättre. Jag kan utan vidare särskilja alla 26 tonstegen på tesmönstret hos dpreview.com. Det gick inte med min gamla skärm hur jag än ställde in den. Färgåtergivningen är "tillräckligt bra". En bild på en skärm (oavsett pris och kalibrering) kommer aldrig att se exakt ut som en bild på papper.
 
Apple gör ju bara TFT-skärmar numera, och de är väl anständiga.
Själv har jag kollat på Samsung 172W. Den har fått bra omdömmen. Får se framöver. Jag är less på mina två stora åbäken. Har ju datorn i vardagsrummet, så det gör ju inget om skärmarna är snygga också.
 
Jag har både en TFT-skärm till en PC och en vanlig 19-tums CRT-skärm till min Mac. Skulle aldrig kunna tänka mig att jobba med bilder på TFT-skärmen men den är bra för mail och ordbehandling etc och den är snyggare och tar liten plats.

Det finns TFT-skärmar idag som lär ska kunna matcha CRT-skärmar även vid bildbehandling men då räcker inte 5000 kr.
 
Instämmer!

En TFT har extrema problem med att visa färgnyanser. Däremot så är pixlarna knivskarpa så det är helt underbart med en TFT om man läser mycket text på skärmen.
För 5kkr så kan du glömma TFT för bildbehandling!
 
bjornt skrev:
För 5kkr så kan du glömma TFT för bildbehandling!
Det beror väl på vad man ska ha den till. För professionell bildbehandling javisst. Men för avancerat amatörbruk duger en bra TFT alldeles utmärkt. Fördelarna överväger nackdelarna med att färgerna inte är 100% korrekta.
 
objernulf skrev:
Det beror väl på vad man ska ha den till. För professionell bildbehandling javisst. Men för avancerat amatörbruk duger en bra TFT alldeles utmärkt. Fördelarna överväger nackdelarna med att färgerna inte är 100% korrekta.
När jag plåtar åt diverse facktidningar och byråer jobbar jag inte så mycket med bilderna, det överlåter jag åt deras repro.
 
CRT är bättre än TFT, så länge vi pratar rimliga prisnivåer.

Kan tipsa om Philips 109P40, grymt bra skärm (har en själv). Den går att kalibrera, har mycket bra skärpa och färgåtergivning. Vunnit flera tester. Dessutom är den riktigt prisvärd, kostar nu 3600kr hos Dustin inkl. moms. Finns som 22" också.
 
Det här var intressant,många olika synpunkter att ta ställning till.
Tackar alla för den information jag fått hitintills.

/StigB
 
Innan jag själv för inte så länge sedan förnyade mitt skärminnehav, gjorde jag en noggrann analys på världsmarknaden.

Vad man nog generellt kan säga är att CRT-skärmar nog kommer att förbli oslagbara under lång tid framåt, när det gäller bildbehandling och visning av film/spel etc. Det lär gälla oavsett prisläge.

I mitt eget fall valde jag en SONY GDM-F520 (21").
De testrapporter som fanns på den och de utlåtanden från vanligt folk som förekom på nätet och av specilister på bildbehandling, gjorde att jag slog till.

Det har jag inte ångrat - maken till skärm har jag aldig sett och jag har sett det mesta. Briljans, färger, linearitet, upplösning och inte minst kalibreringsmöjligheterna är helt suveräna. Svårt att se hur någon skärm skulle kunna ge mer. Vad gäller TFT-skärmar, jag har också sett det mesta i den vägen - utom för rent textmaterial, anser jag nog det vara stopp.
Man får betydligt mer för pengarna i alla prislägen genom CRT-skärmar - det är nog den trista sanningen för den som har dåligt med plats!.
 
ANNONS