ANNONS
Annons

Välja 30D eller 350D? (var: "Hjälp mig snälla")

Produkter
(logga in för att koppla)

photo_dream

Medlem
Hjälp mig snälla

Hej,
Jag är i tagen och ska köpa mig min första digitala systemkamera. Har tidigare haft en Konica Minolta Dimage Z2. Jag har lärt mig mycket med den, men nu vill jag som sagt investera i något bättre. Det jag står och väljer mellan är Canon EOS 350D och Canon EOS 30D. Jag har läst en massa "reviews" om de här två modellerna och har hängt upp mig på några detaljer. ISO-läge är ju dubbelt så högt på 30D (3200). Slutartiden 1/8000 sec mot 1/4000 på 350D och "spot-mätning" saknas på 350D. Är detta relevant då kameran ska användas till macrofotografering och fina lanskapsvyer. Ska jag lägga mer pengar på objektiv eller ska jag köra på en 30D och lite mindre dyra objektiv? Har tyvärr inte hittat någon review där man gämfört 350D mot 30D.

Vore toppen om Ni vill hjälpa mig med Era insynsvinklar.

Ursäkta registrerade viss i fel forum. Någon snäll moderator kanske kan hjälpa mig att flytta till rätt.

Jag vill påstå att dom värdena (iso 3200) och (1/8000 sek) är bara för extrema tillfällen.
Högt iso brukar följas av brus och 1/8000 dels sek används nästan uteslutande i motljusbilder.
Frågan är hur många fotografer som behöver så korta slutartider?
Eos 30D är ju den bättre av kamerorna och har du pengarna så är det bara å slå till.
Glöm bara inte att ha ett bra objektiv framför...

My 50 cent !

Måste finnas många trådar som behandlar just detta ämne. Prova söka i forumet så ska du se hur mycket tips man kan ta del av ;)

Lycka till med kameraköpet/Andreas

det finns trådar av exakt samma problem, 35D elelr 30D med objektiv som sekundärt val(?!)

Jag tänker inte bemöda mig med ett längre utlägg eftersom det står att läsa i andra trådar. Lite kort:

350D mycket bra kamera! 30D Lite mer av allt utom bildkvaliten. Är skillnaden i pris värt skillnaden i optik? Verkligen inte!

Den som köper en 30D istället för en 350D och väljer sämre optik bara för det anser jag, dock högst personligt skulle omyndigförklaras.

Har man däremot specifika krav som tex att man _måste_ ha 2st inmatningshjul för att klara fotografera eller att man _måste_ kunna pressa till ISO 3200 (dock med sådär resultat) Ja då säger jag inget, då är 30D given. Men har man inga sådana krav så duger 350D utmärkt!

Instämmer med Kalle med det tillägget att du bör känna på de båda i butik & bedömma om du tycker att skillnaden i känsla mellan dem bekommer dig, det finns en viss skillnad i ergonomi & kvalitetskänsla men om detta inte bekommer dig så köper du 350D & har lite mer pengar över till det som ger bildkvalitetsskillnader, optik.

//Larsa

För mig som fotar mycket sport och mycket inomhus så finns det klara fördelar med 30D.
Utifrån vad du skriver skulle jag satsat på 350D och bra objektiv.

Jag köpte en 30D, mycket beroende på sökaren.
Kan knappt blunda med ett öga så det var jätte
svårt att se något i 350Ds sökare medan jag
kunde se jättebra i 30D. Sen kan man ta fler bilder per sekund, men nu i efterhand tror jag inte jag har så stor nytta av de där extra bilderna när kamerorna är så snabba iallafall.

Kram Julia

Hej Julia!

Ville bara säga att jag tycker du gjorde rätt!

Jag har använder nästan uteslutande spotmätningen när jag plåtar och jag hade aldrig kunnat klara mig utan den...

Lycka till med kameran och hoppas vi får se lite roliga bilder här framöver!

Mvh
Maria

Tack för alla svar. Efter att ha läst era kommentarer och andra trådar om samma ämne så känner jag mig lite klokare. Jag beger mig nu ner till närmaste fotoaffär och känner efter vilken som passar mig.

MVH,

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar