Annons

väger mellan d80 och d90, vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får komma fram till hur stor budget du har. D40 är ingenting jämfört med en D90, så enkelt är det. Har du råd med en D90 så köp den, du kommer inte att ångra dig. Däremot kommer du att ångra dig om du köper en D40 och förväntar dig något annat än det allra enklaste, vilket du inte verkar göra.

Det är inte Nikons modernaste kamera, men för 2000 kr får du både kamera, optik och extern blixt. Jag tycker det låter som en utmärkt start för en fotosugen 13-åring. Du kan hitta bättre kamerapaket, men jag tror inte du hittar något märkbart billigare som ger samma eller bättre kvalitet totalt sett.

Nackdelarna är:

- D40 är lite äldre och nyare Nikonhus är klart bättre på det mesta

- Optiken är utmärkt optiskt men saknar bildstabilisering (VR). Det är nog största bristen här, men om du kommer fortsätta med foto kommer du ändå köpa fler objektiv vad det lider.

- Blixten är Nikons minsta / biligaste (nypris 1300 på postorder) vilket är både bra och dåligt. Det bra är att den är liten nog att gå ned i en ficka så man har den med sig. Större Nikonblixtar kostar ofta mer än hela det där paketet även begagnade (SB-800, SB-900).

William, sedan 8 november har du startat 8 trådar om vilken kamera som kan passa dig. Läser du svaren?
Det finns väldigt mycket kunskap här på fotosidan som du kan använda dig av, läs svaren och försök bestämma dig så du kan gå ut och börja fotografera istället. ;-)

För er som hjälper till, budgeten ligger på mellan 0-6000 kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EOS_400D___2_objektiv_och_tillbehor_30511364.htm?ca=11&w=1

eos 400d denna kamera bra?
vad är ison ? när blir det för mycket brus ar denna kamera?

Den känns billig med 2 objektiv , 1 blixt , kamera hus 400d ?
Det är en bättre kamera än Nikon D40. Å andra sidan är 28-105 inte speciellt lämpligt till den här kameran, eftersom det innebär att du inte får någon vidvinkel alls. Det låter i och för sig som ett bra paketpris, men du ska nog räkna med att du kommer att vilja komplettera med ett objektiv som ger dig vidare vinklar. Som nybörjare vill man nog ha objektiv som täcker in åtminstone området 18-50 mm.

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EOS_400D___2_objektiv_och_tillbehor_30511364.htm?ca=11&w=1

eos 400d denna kamera bra?
vad är ison ? när blir det för mycket brus ar denna kamera?

Den känns billig med 2 objektiv , 1 blixt , kamera hus 400d ?

Varför frågar du om ison? Välj d90 om du har pengarna, unvik äldre hus som t ex d200, d100 och d70 om du inte vill ha en kamera med ökad risk för haveri... Och gå till någon fotohandlare och känn på greppet för att bilda dig en uppfattning om det passar.

eos 400d denna kamera bra? vad är ison ? när blir det för mycket brus ar denna kamera? Den känns billig med 2 objektiv , 1 blixt , kamera hus 400d ?

Skitdyrt! 2800kr för ett 400D hus, är värd max 1500kr. 4000kr i paket med två dåliga objektiv och en Sigmablixt, jag skulle INTE välja det paketet.

Köp Nikon D40 paketet för 2K som du visade tidigare.

Skitdyrt! 2800kr för ett 400D hus, är värd max 1500kr. 4000kr i paket med två dåliga objektiv och en Sigmablixt, jag skulle INTE välja det paketet.

Köp Nikon D40 paketet för 2K som du visade tidigare.

Kanske, men med tanke på den vilda nojan över ISO-tal så verkar det ju inte helt rekommendabelt heller. D40 har samma sensor som D70 såvida det inte är en D40x som har samma som D80.

Hur vet du det? Har du sett många beg 400D säljas för under 1500 kr?

Det har inte jag, det som främst talar emot det hela är att objektiven inte är särskilt kul. Framför allt är det inte så lustigt att ha ett som börjar på 28 mm på vindvinkelsidan om man inte har en kraftig dragning åt att aldrig ta bilder med vidvinkel. Telet är ju inte heller direkt manna från skyn prestandamässigt.

[Jag tror att ett gott råd är att det är bättre att köpa en sprillans ny lite enklare modell med garantier och obrukad elektronik/slutare än en gammal till synes bättre model som kanske snart brakar. Om du inte köper av en bekant eller så som kan garantera hur gammal kameran är. Både Nikon och ´Canon har bra "nybörjarmodeller" för ett ok pris. Utvecklingen går så snabbt så när du går ut ur affären så lägger de upp en ny modell på hyllan. Optik kan man köpa begagnad och gärna här på fotosidan Det känns säkrare här mvh Sven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar