ANNONS
Annons

Vädertätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Ska uppgradera min D50 till våren och har funderingar på antingen D80 el.D200.

Det enda som för min del(glad amatör), talar för D200 är 5bps(fågelfoto) samt vädertätningen.

Men vad menas med vädertätning egentligen?
Jag menar, en D50/D80 lär väl tåla lite damm och en regnskur iaf?

/Hasse

Jodå, en skur tål den nog. Men jag skulle inte stå och plåta i nån timme i ymnigt regn med en kamera som inte är tätad.
Sen får man tänka på att man bör ha en tätad glugg om det ska vara fullt ut "säkert". Att få fukt i gluggen är ju inte ett dugg bättre egentligen. Visserligen kan man säkert torka den, men kul med saltfläckar på linserna:-S

Det går också utmärkt att slå in kameran i en plastpåse om det regnar rejält. Det kostar absolut ingenting, och är säkerligen tätare än alla vädertätningar ändå.

Makten skrev:
Jodå, en skur tål den nog. Men jag skulle inte stå och plåta i nån timme i ymnigt regn med en kamera som inte är tätad.
Sen får man tänka på att man bör ha en tätad glugg om det ska vara fullt ut "säkert". Att få fukt i gluggen är ju inte ett dugg bättre egentligen. Visserligen kan man säkert torka den, men kul med saltfläckar på linserna:-S

Det går också utmärkt att slå in kameran i en plastpåse om det regnar rejält. Det kostar absolut ingenting, och är säkerligen tätare än alla vädertätningar ändå.

salt från regn o fukt?

Vandraren skrev:
Ska uppgradera min D50 till våren och har funderingar på antingen D80 el.D200.

Det enda som för min del(glad amatör), talar för D200 är 5bps(fågelfoto) samt vädertätningen.

Men vad menas med vädertätning egentligen?
Jag menar, en D50/D80 lär väl tåla lite damm och en regnskur iaf?

/Hasse

Vadå uppgradera? Låter som datorsnack. Köp ny leksak när du ledsnat på kameran. Ursäkta men jag hatar utrycket.

Makten skrev:
Ja. Särskilt regn är inte direkt fritt från salter. Hört talas om försurning? ;-)

Rätta mig om jag har fel men försurning handlar inte om salter. Det är gaser som reagerar med vattnet i luften och bildar syror som regnar ner. Saltet stannar kvar i haven.

Jag köper däremot att regnet vid avdunstning kan ge fula fläckar på linsen.

/Petri

Gula fläckar av bl.a salter.

se rubrik. När vattnet avdunstar bildar de joner som som bygger syror och baser olika slags salter m.m. Saltet (natriumkloriden) i havet är en helt annan historia som man blir varse om man fotar längs kusten en fuktig och blåsig dag. Även här blir resultatet saltavlagringar (mestadels av typen natriumklorid(koksalt). Det första fenomenet är dock mer frekvent i storstadsområden pga bilutsläpp och industrier.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar