ANNONS
Annons

Hur försiktig ska jag vara ? (D80)

Produkter
(logga in för att koppla)
Plastig vet jag verkligen inte. Min kusin har en D70, och när jag tog i den fick jag ett fruktansvärt begär att byta upp mig till en 40D (kvalitetskänslaberoende utav bara attan är jag). Skulle säga att den är för bra byggd för sin klass =)

Är det här något som det finnsbelägg för någonstans genom tester eller är det det att du känt på den ena sen på den andra och tagit dig en uppfattning ?

Det är helt och hållet baserat på att ha känt på dom. Hade en D70 i 5 år och testade en D80 en vecka. Gjorde inga disekeringar av kamerorna med riktiga materialtest utan det var bara klämm, tryck och hålla test medels händer.

/Karl

har vi vandrat av frågan i fokus ?... jo

Och ingen som kan svara på hur känslig de rörliga delarna i kameran är för stötar ? spegeln osv.

har vi vandrat av frågan i fokus ?... jo

Och ingen som kan svara på hur känslig de rörliga delarna i kameran är för stötar ? spegeln osv.

Det är nog svårt att få något specifikt svar på en sån fråga....det rör sig om avancerad elektronik och mekanik men som ändå är ganska robust byggd. "Do the math yourself"....använd sunt förnuft....du skall inte slå i spik med kameran men småstötar klarar de utan problem. Fall från mer än någon halvmeter ner i hårt golv är inte heller att rekommendera.

mvh / Matti

jo det är ju just det, hur ska man "översätta" en skoter tur till stötar i kameran, det är en svår fråga jag förstår det. det stor problemet med skoter turerna tror jag är att det är så upprepande det skumpar hela hela tiden. så det är som att stå å skaka kameran var tredje sekund typ, bilden jag får i huvudet är att det kommer bli glapp eller nått ? kanske inte ens kan bli så, bara en bild jag drömt ihop i mitt huvud

jo det är ju just det, hur ska man "översätta" en skoter tur till stötar i kameran, det är en svår fråga jag förstår det. det stor problemet med skoter turerna tror jag är att det är så upprepande det skumpar hela hela tiden. så det är som att stå å skaka kameran var tredje sekund typ, bilden jag får i huvudet är att det kommer bli glapp eller nått ? kanske inte ens kan bli så, bara en bild jag drömt ihop i mitt huvud

I och med att din kamera ligger vadderat i din väska, skall det ju otroliga stötar till för att motsvara 0.5m ner i hårt golv. Skotern är väl också fjädrad?
Tror bara den blir ordentligt omskakad utan att få rejäla stötar.
Du har nog med andra ord den första D80n med sensorrengöring?

sorry för mitt sidospår i din tråd.

/Karl

På skoter brukar jag ha system kameran i en midjeväska på magen. Hänger och slänger minimalt och det tenderar även att vara "mjukast" och mest kroppsegen "stoppning" där ;-)

mvh / Matti

Jag har kört MTB med min förra kamera löst hängande i kameraremmen på ryggen ,en D100 med batterigrepp och 18-70 på...
Hade mitt 70-300 i ryggfickan på cykeljackan...

Den var med i regn och rusk, snö och vad det nu råkade vara för väder...

Det gick finfint i flera år - märkte aldrig några problem...

Men jag körde ju lite lugnare då, så det vart ju inga vurpor t.ex. ...

Jag tog min tidigare behandling i beaktning när jag sålde den - den gick iväg väldigt billigt...men fullt fungerande.

Både 18-70't & 70-300't kör jag med fortfarande - på min D300...

/Magnus

Tackar gubbar och gummor nu är jag lite lugnare till sinnet :),
är som sagt min första spegel reflex kamera så jag ville bara försäkra mig.
tack för svaren !.
ps. nu har jag nog fått mina svar nu kan nu avika från ämnet bäst ni vill ;). Eller fortsätta med tipps ideer eller anekdoter om du gör/gjort för att frakta kameran i "våldsamma" miljöer.

Vet inte om man måste vara medlem, men denna tråd visar hur en kille låter en D90 vara ute hela natten, med frost och snö över hela kameran morgonen därpå, och finner att...

1) kameran fungerar utan problem
2) batterierna funkar även de...

http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=206956&highlight=d90+night

Bli gärna medlem på denna kanonsajt, gratis.

Du har nog missförstått det hela. Lite rimfrost utanpå kameran har ingen som helst betydelse, det är inuti som fukt och ev isbildning kan ställa till det, som det redan påpekats i denna tråd. Men fuktig inomhusluft ( ca 60% är bäst för oss mänskliga) behöver inte kylas så mycket innan gränsvärdet 85% eller t.o.m 100% nås.

Ja se där roligt att se. skulle vilja ha nån oberoende sida som bara testar saker tills dom dör, sånt man ibland ser i vissa tidningar då dom tar ett gäng "vatten och stöt säkra" kameror. och testar dom tills dom krashar helt.
skulle vara intressant att se hur mycket regn en ej vädertätad kamera tar får olika märken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar