Annons

Vädertätning på L-ojektiven

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Vad menas mer exakt med vädertätning. Är det enbart gummiringen mot kamerahuset som är tätningen eller är fokusering/zoom-ringarna mm också tätade. Någon som vet får gärna svara. Roger.
 
osäker på fokus o zoom -ringarna. Har aldrig sett någon direkt uppgift om detta, men Canon uttrycker det som att "sealed" (försluten) på Canon USA. Borde ju då vara även fokus o zoom-ringarna. Men vissa "sealed" anges att det krävs ett (UV)filter påsatt för att vara tät.

Jag vet av egen erf att mina "täta" L-objektiv verkligen är täta. (17-40, 24-70, 24-105, 70-200 IS) Har stått i regn och fotat i timmar med en 1DmkIIn och aldrig haft något problem. Har UV permanent på samtliga.
 
Ett klipp ur CPN (Canon Professional Network)

"This means a rugged build quality that will endure the knocks of everyday use, and weather sealing to protect against every type of adverse conditions. Accordingly, the L-series lenses feature liberal use of rubber sealing at interface areas, such as the lens-to-camera junction, external switches, and around zoom and focus rings to prevent water getting in and destroying the lens’ electronics."

http://cpn.canon-europe.com/content/infobank.do

http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/lenses/l-series_lenses.do
 
Kort och koncist, de pallar mer vatten än vad du gör.
 

Bilagor

  • attachment.php.jpg
    attachment.php.jpg
    42.6 KB · Visningar: 876
en något mer verbal version av Hr Ekvalls mycket korta och tydliga översättning.. ;-)

"en tålig byggkvalitet som motstår påverkan av dagligt användande och förseglad för att skydda mot varje slag av använding under hårda förhållanden. Följdaktligen är L serien utrustad med gummitätningar vid alla genomföringar som kopplingen lins-kamera, omkopplare samt runt zoom och fokusringar, vilka hindrar vatten att komma in och förstöra elektroniken i linsen."
 
Senast ändrad:
..... och då är det väl lika bra att vi tillägger att Canon uttrycker sig lite slarvigt, då inte samtliga L-objektiv är tätade.

Finns en (minst) tråd om detta redan i forumet.

Övningsuppgift för intresserade att hitta den (toppmenyn "Forum" och sedan "sök inlägg") och hitta svaret på vilka som är tätade och vilka som inte är det.. :)
 
Tibor skrev:
..... Övningsuppgift för intresserade att hitta den (toppmenyn "Forum" och sedan "sök inlägg") och hitta svaret på vilka som är tätade och vilka som inte är det.. :)

Hittade svaret i denna tråd
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64649&highlight=v%E4dert%E4tade+AND+canon

Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM II
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II
 
Lägg till 50 mm f/1.2 L och 70-200 mm f/4 IS L till listan.

17-40 mm f/4 är inte helt tät. man behöver ett filter fram på optiken för att det ska bli bra. Jag tror även att det gäller 16-35 mm f/2.8 L (båda versionerna), men jag vet inte säkert.
 
JensB2 skrev:
Lägg till 50 mm f/1.2 L och 70-200 mm f/4 IS L till listan.

17-40 mm f/4 är inte helt tät. man behöver ett filter fram på optiken för att det ska bli bra. Jag tror även att det gäller 16-35 mm f/2.8 L (båda versionerna), men jag vet inte säkert.
Det är korrekt, ett filter krävs för maximal täthet.

På listan över tätade objektiv saknas också Canon EF 24-105/4L IS.

/Daniel
 
Kompletterar listan med era tillägg.

Zoom optik
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM behöver filter
Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM II behöver filter
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM behöver filter
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 24 - 105 mm F4.0L IS USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F4.0L IS USM

Fast optik
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II
Canon EF 50 mm F1.2L USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
 
Tack så mycket för alla svaren. Tydligen är L-ojektiven bra tätade mot damm och fukt på alla ställen.
 
Hur länge håller O-ringarna? Förstår att det beror på miljö och nyttjandegrad, men mellan tummen och pekfingret.
Slitaget på obektivens O-ringar borde vara högre ä husens.
Erfarenheter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.