Annons

Vädertätning? Äsch, då!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Det regnade i Karlstad i natt. Rätt rejält. När jag kom ut i morse såg jag att någon (inga namn!) glömt att ta in duken på bordet och dynrona i stolarna. Dynorna var rejält blöta och tunga som f-n. Vad värre var, samma någon hade glömt att ta in den Nikon D50 med 18-105 som använts under kvällen Den stod på en pall bredvid bordet, och tyckte väl livet var sisådär... Jag började fundera på hur vi hade på försäkringsfronten!

Nåväl, jag tog in kameran, monterade bort batteriet och objektivet, samt torkade av alltsammans med en diskhanduk. Den fick stå isärmonterad över dagen idag, och när jag kom hem var den så glad som den brukar. Jag kan inte se att den fick några men. Lite puts av UV-filtret var allt som behövdes. Det bör också noteras att kameran såg OK ut även innan torkproceduren började, dislayen visade vad den brukar.

Sens moral: även en kamera utan speciellt väderskydd kan vara ute i regnet och klara sig fint!

Per.
 
Ajdå, hur kunde du glömma det? :)
Nåväl, det visar väl, precis som du säger, att dagens kameror klarar en hel del strapatser, även utan vädertätning.
 
Skönt att det klarade upp sig!

För ett antal år sedan - på den tiden när Canon D60 var senaste prylen - skaffade hustrun och jag en var sin. Sent en kväll nere vid en å skulle vi fota vatten i rörelse. Vad som egentligen orsakade det vet jag inte, men jag minns att vi båda liksom i slowmotion såg hur ett av stativen välte och gav kameran ett generöst dopp med ett ljudligt plums.

Ur med batteriet och akutfärd hem. Inget fungerade. Fick stå på tork några dagar innan den började ge svaga livstecken ifrån sig och efter ytterligare någon vecka verkade den OK. Senare upptäckte vi en rödorange missfärgning upptill på bilderna, men även det gav med sig efter ett tag. Sedan fungerade den trofast några år innan den byttes ut...

Det är den enda kamera jag haft med "simborgarmärke" och jag har inga planer på att skaffa fler...
 
Antar att du hade litet tur där :)
Skulle nog inte prova att blöta ner kameran med berått mod ändå...

Själv stöp jag i vattnet från en kanot iförd Nokia mobiltelefon och en vattentätGarmin eTrex GPS.
Mobilen kunde jag ringa i fast det rann ur den.
GPS:en mådde INTE bra efter det doppet.
 
Lite OT men för några dagar sedan...

...så badade jag i sjön helt ovetandes om att jag hade glömt plocka ur mina bilnycklar ur badbyxorna. Väl efter ombytet när jag börja leta efter dem så förstod jag vad som måste ha hänt. Fick "glatt" ta på mig badbyxorna igen för att trippa ner i vattnet. Efter en korts stunds letande så hittade jag dem på bottnen ett 20-tal meter ut. Nycklarna var till en Volvo V50 och de låg säkert under vatten i 15 minuter. Jag skruvade isär nyckeln när jag kom hem och till min förvåning så visade det sig att det var helt kruttort på insidan av plasthöljet!.. Snacka om "vädertätat" :)
 
På tiden innan Canon D60 var det hetaste så badade jag med en personsökare från NEC (om jag minns rätt). Död blev den, men efter att ha legat på tork en vecka så fungerade den som om inget hänt. Däremot uppskattade den inte SL-bussen som blev dess baneman. Jag lyckades tappa den när jag sprang efter nämnda buss och upptäckte självklart inte vad som hänt förrän bussen börjat rulla... Den såg, ska vi säga, lite platt ut. :eek:)
 
Ja ibland blir man överraskad av vad grejerna tål, Jag glömde bilnyckeln (SAAB) med fjärrkontrollen i byxfickan, det blev inget dopp i sjön men väl ett helt tvättprogram med centrifugering och allt. Bara att skaffa nytt tänkte jag men allt var helt oskadat och fungerarar än perfekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.