ANNONS
Annons

Vädersäkra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns mycket riktigt inga garantier. Men jag har i alla fall plåtat i timmar i ösregn utan problem.

De vanliga otätade prylarna tåler också en del innan något händer.

Men som sagt finns inga garantier.
 
Nej, inga garantier. Det var det jag ville fram till här.

Det verkar/låter som attmånga ibland litar totalt på en så kallad vädertätning.

Kanske jag som är feg av mig.. hmmm.

Skall sägas att jag sett fotografer ("proffs") som har haft skitfula & slitna prylar men som har varit noga med regnet!


MVH Niclas,
 
Man pratar oftast om tätningen mot huset och det är redan listat vilka objektiv som har den. Men hur ser övrig tätning på objektiven ut och skiljer sig L objektiven från standard objektiven där?
 
Alla rörliga delar (manuell fokusring, zoom och playbackring) är utformade på ett sådant sätt att de är både damm och droppsäkra. Alla knappar har gummitätningar och den rörliga delen på EF 24-70/2.8L och 24-105/4L är tätade.

De "vanliga" objektiven saknar helt tätning, men är bra ändå ;)
 
Gäller det även de äldre L objektiv som ej är listade som "täta" eller bara de listade?
 
Det gäller, så vitt jag vet alla L-objektiv. Men det verkar som andra har andra erfarenheter när det gäller "dammsugaren" 100-400, eller så är det bara som de fått för sig :). Däremot så har de listade (+ alla nya) fått utökad tätning mot bajonetten.
 
Även L-optik av äldre årgång som inte är klassad som tätad har viss tätning. Dessutom klarar alla objektiv en hel del.

De som är märkta "tätade" är alltså mer tätade. De andra är mindre tätade, men inte otätade.

/M
 
Tackar för svaren, då är jag nöjd och vet troligen vilka eller vilket objektiv jag ska innhandla.

/Roger
 
Min Nikon 601 AF med 35-70/mörk-mörkare & 80-200/2,8 skjutzoom har varit ute i
Ösregn, kortare stunder framme.
ryggsäcken blöt.
storm
duggregn
Spilt vatten på 80-200 + F5
Doppad i snö
Normalt innanför jackan under skidåkning. Det är varmt, fuktigt och utanför när man fotagraferar 20 minusgrader.

Det har aldrig varit några problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.