Annons

Vädersäkra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil Fransson

Aktiv medlem
Hallå!

Jag funderar lite på hur vädersäkra objektiv egentligen är. Jag har hört att gluggar i Canons L-serie är vädersäkra. Är det nån som vet om det gäller alla modeller i L-serien?
Sen har jag två Sigma EX-objektiv. Är dom någorlunda täta mot regn och fukt också?

Mvh Emil
 
Alla L-gluggar är inte tätade, kommer dock inte ihåg vilka som var det. Men det finns säkert listor ngnstans.
EX-objektiven är inte tätade, men de är säkert bättre än kit-gluggen..
Har dock inte gjort några tester på det, och jag planerar inte att testa mina objektiv...
 
dessa samt de som är tillverkade senare av L-objektiven är vädertätade. bl.a 24-105/4 du kan oxå se det på objektivet om det har en gummipackning mot huset.

Canon EF 16 - 35 mm F2.8L USM
Canon EF 17 - 40 mm F4.0L USM
Canon EF 24 - 70 mm F2.8L USM
Canon EF 28 - 300 mm F3.5 - F5.6L IS USM
Canon EF 70 - 200 mm F2.8L IS USM
Canon EF 300 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F2.8L IS USM
Canon EF 400 mm F4.0 DO IS USM
Canon EF 500 mm F4.0L IS USM
Canon EF 600 mm F4.0L IS USM
Canon Extender EF 1.4x II
Canon Extender EF 2.0x II
 
för att det skall bli "helt" väder tätt så skall husen oxå vara väder tätade, och av dom digitala husen så tror jag det bara är 1D serien som är det.

analogt så är det 1 serien samt EOD 3
 
defiant skrev:

analogt så är det 1 serien samt EOD 3

Eos 1V är den enda kameran som har full väderskydd av de analoga modellerna.

Eos 3 är i klass med Eos 1N som har viss form av tätning. I broschyren för Eos 1N gör de reklam för tätningen. Ändå påstår många att Eos 1N inte alls är tätad.

Till listan ska läggas de nya objektiven.

EF 50/1,2L USM
EF 70-200/4L IS USM
 
defiant skrev:
hur är det med den nya 85/1,2L ?

Den har ingen tätning. Det är en gammal konstruktion i grunden. För att vädertäta hade man göra en helt ny konstruktion. Nu har man snabbat upp motorn och infört antireflexbehandling bak.
 
Kameratillverkarna snackar mycket om tätning, men det blir lite flummigt när de inte talar om vad det innebär. Finns det någon tillverkare som tillämpar IP-klassning enligt IEC 60529?
 
jimh skrev:
Kameratillverkarna snackar mycket om tätning, men det blir lite flummigt när de inte talar om vad det innebär. Finns det någon tillverkare som tillämpar IP-klassning enligt IEC 60529?
IEC 60529 är ju främst en klassning av starkströmsmaterial, och den tror jag inte någon kameratillverkare över huvud taget känner till.

Men visst vore det fint med ett IP54-klassat kamerahus.

http://www.sp.se/Electronics/services/ip/guide.htm
 
Maxell skrev:
IEC 60529 är ju främst en klassning av starkströmsmaterial
Är det det? Jag skall inte påstå att jag har koll, men i princip alla jaktradioapparater är IP-klassade. Min skall t ex hålla just IP 54.
 
Maxell skrev:
IEC 60529 är ju främst en klassning av starkströmsmaterial, och den tror jag inte någon kameratillverkare över huvud taget känner till.
Nej då, jag citerar SP:s webbplats: "För elektrisk eller elektronisk utrustning i krävande miljöer..."

GPS-tillverkarna använder den genomgående.

Genom lite googlande ser jag att t.ex. Pentax för sina tätade kompakter använder den japanska standarden JIS som verkar väldigt lik IEC 60529.

De flesta verkar dock bara specificera inträngningen av vatten och inte föremål, t.ex. IPX7.
 
Jag har inte provat att fota i nämnvärt oväder med mina tätade gluggar, men jag har hört andra som påstår att fotografen alla gånger ger upp snabbare än kameran. Gäller givetvis för heltätat hus + glugg.

Ganska bra betyg tycker jag.

/Peter
 
Oj! Tack för alla svar!
Dock verkar det ju tyvärr som att de objektiv som jag kikar på är dom enda som INTE är vädersäkra...
EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS
EF 300 f/4 L IS
EF 4000 f/5.6 L IS

Jaja, jag får väl köpa 300 f/2.8 istället då ;)
 
Enligt mig så existerar inget vädertätt.

Det är som att lura sig själv. Liksom att pissa på sitt eget ben i tron på att urin inte är blött..

Visst kan prylar vara mer eller mindre vädersäkra, men vad är egentligen definitionen av "vädertätt"?
Typ: 3st genomsnittstora regndroppar per cm2 i minuten, utan vind, i ett (för lätt nederbörd) normalt lufttryck, 0m över havet osvosv?


Jag tillåter lite regn själv, men då menar jag lite.
En droppe som smyger sig in på fel plats kan ställa till det oavsett vädertätning. Speciellt om det är surt stadsregn fullt av skit och microskopiska bakterier... Men man går ju inte heller runt med "PH-strips" för att mäta surhet...;)
Luktar överreaktion? Nej, det är ju så lätt att skydda så varför skapa ett problem av detta?!

Jag skydar när det regnar. Det är med regnskydd som jag menar att vädertätning hör hemma. Men det är ju jag det.



MVH Niclas,
 
Det är ju inte bara vatten... vädertätning borde hålla ute en del damm också, vilket är skönt om man fotar mycket på motortävlingar t.ex.
 
För mig betyder en vädertätad utrustning att jag kan arbeta med den utomhus oavsett väder.... inte doppa den i havet.

kort och gott: Vädret ska aldrig kunna hindra mig.

mvh /Peter
 
Så ni skyddar typ aldrig utan lita på vädertätningen?


Har ngn undersökt med sitt eventuella försäkringsbolag om vad de skulle säga om en kamera fuktskadades av regn, trots vädertätning? Jag skulle tro att man utsätter kameran på egen risk...


MVH Niclas,
 
jimh skrev:
Är det det? Jag skall inte påstå att jag har koll, men i princip alla jaktradioapparater är IP-klassade. Min skall t ex hålla just IP 54.
P.R. skrev:
Nej då, jag citerar SP:s webbplats: "För elektrisk eller elektronisk utrustning i krävande miljöer..."

GPS-tillverkarna använder den genomgående.

Genom lite googlande ser jag att t.ex. Pentax för sina tätade kompakter använder den japanska standarden JIS som verkar väldigt lik IEC 60529.

De flesta verkar dock bara specificera inträngningen av vatten och inte föremål, t.ex. IPX7.

OK, där ser man! Jag har tydligen ingen koll på läget, så bortse från mitt uttalande. Men det är bra att IEC-standarderna sprider sig, för där finns mycket bra att hämta.
 
Niclasfoto skrev:
Så ni skyddar typ aldrig utan lita på vädertätningen?


Har ngn undersökt med sitt eventuella försäkringsbolag om vad de skulle säga om en kamera fuktskadades av regn, trots vädertätning? Jag skulle tro att man utsätter kameran på egen risk...


MVH Niclas,

Mitt försäkringsbolag var inte speciellt intresserat av att försäkra min kamerautrustning överhuvud taget, i alla fall tolkade jag det så utifrån priset de gav mig. :)

Ett duggregn bekymrar mig inte, blir det en åskskur så föredrar jag att ta in kamera och objektiv under ett paraply. Skulle kameran bli skadad av ett lätt regn så får man ta en diskussion med Canon - och sedan förmodligen betala själv. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.