ANNONS
Annons

UW system Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej
Tänkt komma igång med uv foto och med tiden göra det till en del av mitt företag.

Har reden en bra kund som gör att jag gärna vill investera lite i bra grejer.

Frågan hur tycker ni jag skall komma igång?

Jag har titta på runt men hitta inte mycket beg utrustning, finns där inga marknad för det?

Jag fota idag med D3 men vet inte om den skall användas för tycker det kostar för mycket till att komma igång.

Just nu tänker jag på att köpa ett D7000 och använda min 14-24. någon som har erfarenhet med detta?

Hur bra funkar P7000 med ett ikelite hus och bra blixtar?

Om där är annat ni tycker jag skall tänk på hör gärna av är.

mvh

Vad är det för typ av fotande du tänkt dig? Vad är det kunden vill ha?

Utrustning som passar för allt blir snabbt rätt omfattande, men med lite mer info ska du nog få de svar du behöver.

Ja kanske det hjälpa, till att börja med är det elever på dykskola.

Så det är ju vidvinkel och porträtt så gälla.

Har tänkt lite på P7000, vet ju att det inte är lika bra kamera men är det inte en fordel att kunna byta perspektiv utan att skulle upp till ytan och byta objektiv?

Och om jag köpa ett D7000 vad objektiv skall jag då ta?

Då tycker jag att en bra kompakt, en lös blixt (eller två) och en vidvinkeladapter (eller annan vidvinkellösning) är det du ska sikta på. Smidighet, storlek och pris väger klart över här tycker jag.

Om just den kameran är den lämpligaste har jag ingen aning om. De flesta nya kameror är bra nog. Om den är snabb på att hitta fokus i lite sämre ljus, kan ta bilder i RAW och har bra ISO/brus-egenskaper brukar det räcka.

Jag har bra erfarenheter av Ikelites skal, men det finns många som gör bra skal. Se bara till att det går att sätta på någon vidvinkelpryl på det bara.

Nu vet jag inte vilken typ av budget du tänkt dig, men är det mindre än 30.000+ så skulle jag avskriva iden med att skaffa ett UV-system i klassen DSLR.
Kikade själv en hel del på det innan jag köpte och det föll på de enorma ingångskostnader som behövdes. Runt 25.000kr utan att ens räknat in alla portar och blixtar.

Vore jag dig skulle jag satsa på Canons kompakter i G-serien. En G10, G11 eller G12 med ett 3-pars hus. Hus jag skulle rekommendera är väl främst från Patima då jag använder det själv och tycker det är suveränt. Hyfsat kompakt, klarar 100m, finns port med gänga för vidvinkeladapter. Skaffa ett par S&S eller Inon blixar. Hela kittet borde du kunna få för strax under 20.000kr.

Om du är helt bestämd på DSLR system så finns det en relativt ny tillverkare som tydligen gör mycket prisvärda hus. Träffade en italienare i Mozambique som köpt ett komplett hus till sin 7D för under 2500 euro. Det var dock inga blixar i hans setup.

Värt att tänka på, vad du än köper, så kommer kamera och objektiv att vara en liten del i den totala kostanden.

Och om jag köpa ett D7000 vad objektiv skall jag då ta?

Hej
Jag har en Nikon D7000 med Aquatica hus och har inte hunnit använda den så mycket under vattnet ännu men tidigare så använde jag Nikon D200/Aquatica med Tokina 10-17 som är en mycket bra lins med god förmåga när det gäller vidvinkel och närbilder..

lite exempel på bilder med Tokina 10-17:
http://www.aquafoto.se/under-ytan/gotland/undervattenslanskap-natur-2938594

http://www.aquafoto.se/under-ytan/gotland/gotland-okänd-lastångare-2010-2561661

mvh/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar