Annons

UV-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska precis börja med UV-fotografering och skall beställa ett hus till min F90X nu i dagarna. Jag har tänkt att gå PADI:s kurs i UV-fotografering men för att få ut mer av den så vill jag inte komma dit helt oförbered utan tänkte plåta lite i sommar. Objektivet jag kommer att använda är AF Nikkor 24mm 1:2.8

Min fråga är om det finns någon bra bok som tar upp UV-fotografering, tips, teknik mm.
Mitt problem är att jag är dålig på engelska och har lässvårigheter så jag vill ha något på svenska om det finns.

Annars om det är någon som har generella tips att komma med så tar jag gärna emot det. Jag har ingen koll på något. Gärna tips om bra vatten i södra Sverige (Skåne, Blekinge) där man kan prova lite

Tacar på förhand

Greve Nickon
 
Hej

Roligt att du ska börja fota undervattnet. Måste dock säga att PADIs kurs i UV-foto inte är mycket att hänga i granen. Detta beror självklart på instruktören men det är få instruktörer som är bra på att fota UV. Dock finns det mycket bra kurser innom SSDF som är att rekomendera. Kolla med din lokala klubb.

Ang. 24mm så räcker det inte långt under vatten. Man måste komma ihåg att man har en bränviddsförlängning på ca. 1,4. Så 24 blir 33mm i verkligheten. Men det fungerar. Viktigt är att ha bra närgräns på objektivet då man inte kan fota mycket mer än 1 meter bort i svenska vatten. Det som blir bäst bilder när man är nybörjare är macro fotografering. Även de som är duktiga brukar tycka bäst om detta.

Lycka till och kom ihåg, använd dia till uv-kort.
 
Systemkamera i hus med 24 mm (Sigma i mitt fall) funkar alldeles utmärkt som vidvinkel och går dessutom ner till 1:4 i makro med en närgräns på 14 cm (typ 3-4 cm utanför domen). En dom, till skillnad mot en planport, minskar inte bildvinkeln.

Tony Holm har skrivit boken "Foto under vatten"; den kan jag rekommendera (ISBN 91-7136-277-0).

Mvh
Dennis K

martinh skrev:

Ang. 24mm så räcker det inte långt under vatten. Man måste komma ihåg att man har en bränviddsförlängning på ca. 1,4. Så 24 blir 33mm i verkligheten. Men det fungerar.
 
Hej!

Bäst är faktiskt att ändå FÖRSÖKA att läsa lite av den litteratur som finns utgiven på engelska. Framförallt för att få en uppdatering på de bildtekniker som är möjliga tack vare utvecklingen av optik och blixtar. UV-fotografering är en ganska liten gren inom fotografering, och underlaget för att publicera nya böcker på svenska är därför lite klent. De bästa och mest omfattande böckerna är därför på engelska. UV-foto är ganska knepigt, så en stor del av arbetet går helt enkelt åt till att få en skarp, välkomponerad och ffa välexponerad bild. Här finns alltså en i stort sett outnyttjad nisch för den som lyckas överföra de tekniker som används av naturfotografer på land för att skapa bilder med "känsla". Läs, fotografera, anteckna vad du gör med kameran och försök igen. Ett sista ord: UV-forografering innebär i än högre grad kameravård än du är van vid på land.

Lycka till! Vi hoppas få se dina bilder så småningom.

/peter
 
Hej,

Det finns idag inga aktuella uv-foto böcker på svenska.

Den jag kan rekkomendera är :

"the underwater photographer" av Martin Edge.

Mvh
Anders
Stockholm Underwater Photographic Soceity
 
Greve Nickon skrev:
Hej!
Jag ska precis börja med UV-fotografering och skall beställa ett hus till min F90X nu i dagarna. Jag har tänkt att gå PADI:s kurs i UV-fotografering men för att få ut mer av den så vill jag inte komma dit helt oförbered utan tänkte plåta lite i sommar. Objektivet jag kommer att använda är AF Nikkor 24mm 1:2.8

Greve Nickon

jag såg att du bor i Lund.
Magnus Lundgren på Lunds dykarskola är en mkt bra undervattensfotograf. Han placerar sig oftast bland topp tre på UV-Foto SM.

Det finns även en uv-foto klubb löst knuten till skolan.

/Jonas
 
Re: Re: UV-fotografering

budda skrev:
jag såg att du bor i Lund.
Magnus Lundgren på Lunds dykarskola är en mkt bra undervattensfotograf. Han placerar sig oftast bland topp tre på UV-Foto SM.

Det finns även en uv-foto klubb löst knuten till skolan.

/Jonas


Hej Jonas!
Jag har snackat en del med Magnus. Det var han som hjälpte mig plocka ihop vad jag skulle ha för utrustning. Det är också där som jag planerar att gå utbildningen när det blir dags för det.
 
Re: Re: Re: UV-fotografering

Greve Nickon skrev:
Hej Jonas!
Jag har snackat en del med Magnus. Det var han som hjälpte mig plocka ihop vad jag skulle ha för utrustning. Det är också där som jag planerar att gå utbildningen när det blir dags för det.

Då är du i goda händer. Jag gick min divemasterutb där. Det är ett bra gäng som jobbar på Dykskolan i Lund och dykterminalen i Malmö

Lycka till!

/Jonas
 
Greve Nickon skrev:
Hej Jonas!
Jag har snackat en del med Magnus. Det var han som hjälpte mig plocka ihop vad jag skulle ha för utrustning. Det är också där som jag planerar att gå utbildningen när det blir dags för det.

När det gäller dina ursprungliga frågor så finns det nog inte ngn bok på svenska. Boken som rekommenderas ovan har jag också och den kan jag också rekommendera.

När det gäller allmänna tips så finns det väl två huvudsakliga vägar att gå. Vidvinkel för vrak- omgivnigs- och dykarbilder och makro för djurliv (iaf det djurliv vi har i svenska vatten :eek:)

Ett tips jag kommer ihåg från boken är att binda fast ett gäng plastblommor i blyvikter och slänga dem i en pool. Med dem kan du öva det mesta.
Blixtfotografering, hovringsfärdigheter (fota riktigt nära med makro), kontroll av bakgrundsfärger, komposition mm mm.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.