Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant. Hur mycket kostar det att byta frontlins på ett objektiv?

Om man bara fotograferar planerat och stillstående/regisserbara motiv går det förstås bra att ständigt sätta på/ta av objektivlock. Om man däremot gillar att ta bilder av saker som händer spontant är det omöjligt.

Tror de är 3:e tråden jag varit med i detta ämne sista veckorna. Alltså kör på de som känns bra :)
Vill man ha Uvfilter så kör man med de, är man allergisk mot det så kör man utan, frontlins kostar typ 1500kr att byta. motsolsskydd räcker gott.. bla bla bla :)

Okej. Synd. Det har ju nämnts en del summor i diskussionerna tidigare, men fortfarande väntar jag på någon som faktiskt vet vad det kostar.

det är ju faktiskt inte så svårt att ta reda på. Pratar man med en auktoriserad Canonreparatör så borde man få siffror. Men jag tror de är väldigt individuellt för varje objektiv.

Kan höra med min kontakt på assist.

Okej. Synd. Det har ju nämnts en del summor i diskussionerna tidigare, men fortfarande väntar jag på någon som faktiskt vet vad det kostar.

Det är kanske väldigt ovanligt att man överhuvudtaget byter en frontlins, små repor har väldigt liten inverkan på bildkvaliteten, och av detta skäl finns det inget standardsvar.

Däremot brukar de flesta verkstäder ha en grundavgift, som du får betala så fort de tar i objektivet. Hos Intervision fick jag betala 1200 kr (+ moms) för något som kallades för "fastpris", det blir 1500 kr med moms och är inte helt osannolikt ursprunget till prisuppgifter.

Till detta kommer priset på själva frontlinsen, som säkert varierar väldigt beroende på vilket objektiv det gäller. För en del objektiv är det dessutom så att frontlinsen är en del av ett fast sammanfogad grupp linser, du kan således inte bara byta det främre glaset utan måste byta hela gruppen.

Själv använder jag UV-filter istället för objektivlock då det är viktigt för mig att snabbt kunna byta objektiv mitt i en fotosession, att då pilla med objektivlock är inget alternativ.

Och för en del objektiv (L-telen bl.a.) sitter längst fram en skyddslins, så man slipper använda UV-filter ;)

Ett skyddande filter har både fördelar och nackdelar. Behöver man det inte är det onödigt, och vice versa.

Den här diskussionen behöver vi nog inte ha en gång till =)

Och för en del objektiv (L-telen bl.a.) sitter längst fram en skyddslins, så man slipper använda UV-filter ;)
Canons L-telen har mycket riktigt ett fast monterat skyddsglas på de modeller som har så stor frontlins att de inte försetts med filtergänga (istället använder de insticksfilter). På alla L-telen som har filtergänga rekommenderar Canon att användaren sätter på ett filter (uv eller ofärgat).

Canons L-telen har mycket riktigt ett fast monterat skyddsglas på de modeller som har så stor frontlins att de inte försetts med filtergänga (istället använder de insticksfilter). På alla L-telen som har filtergänga rekommenderar Canon att användaren sätter på ett filter (uv eller ofärgat).

Det stämmer inte riktigt. 300/4L har både filtergänga och skyddslins. Att inte de största monstertelen har filtergänga beror mig veterligen på att det är olämpligt/krångligt/dyrt att hålla på med filter i den dimensionen. Hur som haver, mitt inlägg var inte menat att leda till ytterligare diskussion =)

300/4L har både filtergänga och skyddslins.

Samt gissningsvis en lins av antingen fluorit eller den ospecificerade glassort Canon kallar UD direkt bakom skyddsglaset. Fluorit vet vi är mjukt och ömtåligt och skulle alltså vara synnerligen olämpligt som frontlins. Glas med liknande optiska egenskaper som fluorit brukar även de vara påtagligt mjukare än "vanligt" glas så troligen är därför även Canons s.k. UD-glas ömtåligt.

Kort sagt tror jag att det är ett missförstånd att dessa inbyggda skyddsglas ersätter ett UV-filter utan att de tvärtom syftar till att ge objektiven samma stryktålighet som motsvarande objektiv med en frontlins av "vanlig" glassort skulle ha utan UV-filter.

För övrigt kostar naturligtvis även sådana här skyddsglas en rejäl slant att byta, gissningsvis i samma storleksordning som en frontlins i ett billigare objektiv, så klarar ni er utan UV-filter på dessa objektiv bör ni även göra det på vanliga objektiv (och vice versa i ärlighets namn, i de fall då UV-filter är motiverade för att skydda frontlinsen på vanliga objektiv är de det även till dessa för att skydda det dyra skyddsglaset).

Tillägg:

Jag kom att tänka på Canons nya supertelen, de verkar sakna skydd och mycket riktigt är frontlinsen inte av vara sig fluorit eller UD.

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3508

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar