and30ers
Aktiv medlem
Intressant. Hur mycket kostar det att byta frontlins på ett objektiv?
.
Beror lite på vilket objektiv. Å andra sidan är det svårt att hitta UV-filter som passar ett 6mm f/2.8.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
.
Om man bara fotograferar planerat och stillstående/regisserbara motiv går det förstås bra att ständigt sätta på/ta av objektivlock. Om man däremot gillar att ta bilder av saker som händer spontant är det omöjligt.
Vilket objektiv gäller den prisuppgiften?...frontlins kostar typ 1500kr att byta...
Vilket objektiv gäller den prisuppgiften?
Okej. Synd. Det har ju nämnts en del summor i diskussionerna tidigare, men fortfarande väntar jag på någon som faktiskt vet vad det kostar.Vet faktiskt inte...
Okej. Synd. Det har ju nämnts en del summor i diskussionerna tidigare, men fortfarande väntar jag på någon som faktiskt vet vad det kostar.
Filtret på bilden hos Webhallen säger UV(0) i alla fall.
Okej. Synd. Det har ju nämnts en del summor i diskussionerna tidigare, men fortfarande väntar jag på någon som faktiskt vet vad det kostar.
Canons L-telen har mycket riktigt ett fast monterat skyddsglas på de modeller som har så stor frontlins att de inte försetts med filtergänga (istället använder de insticksfilter). På alla L-telen som har filtergänga rekommenderar Canon att användaren sätter på ett filter (uv eller ofärgat).Och för en del objektiv (L-telen bl.a.) sitter längst fram en skyddslins, så man slipper använda UV-filter
Canons L-telen har mycket riktigt ett fast monterat skyddsglas på de modeller som har så stor frontlins att de inte försetts med filtergänga (istället använder de insticksfilter). På alla L-telen som har filtergänga rekommenderar Canon att användaren sätter på ett filter (uv eller ofärgat).
300/4L har både filtergänga och skyddslins.