Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
UV filter 67mm
- Trådstartare Lewe1
- Start datum
iSolen.se
Guest
B+W nano mrc tex om objektivet är dyrt eller sällsynt. I övriga fall är det bara att köra utan.
Om man fotar motocross kan det vara bra också.
iSolen.se
Guest
Eller om man fotograferar med ett "vädertätat" objektiv i regnväder. Många vädertätade objektiv är otäta framtill om de inte har ett filter monterat.
Jag trodde det var ett sällsynt undantag. Jag hoppas alla mina objektiv är vädertätade utan filter för jag använder aldrig filter.
iSolen.se
Guest
Det brukar stå i bruksanvisningen om man behöver täta med ett filter eller inte.
Säkert, man brukar få höra om det i forumen också.
Det var ju ett himla liv om ett canonobjektiv som inte var tätt.
De flesta objektiv som det står vädertätade på är säkerligen det utan filter.
Känner du till någon lista på undantagen?
Jacobssons
Aktiv medlem
Har själv köpt ett Lumix 25mm f1.7 till bra pris. Klurar dock på UV eller ej. Kör inga dyra objektiv, men på mitt kit 12-60 (vädertätat) så kör jag ett UV just för detta. Ska tydligen stöta ifrån fukt på glaset med samt vara mer lättrengjort - och det är det verkligen.
Men till min 25:a vete sjutton alltså om jag behöver nåt alls...
klurar på nåt billigt annars, typ:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=316046&infArtnr=pana25f17&flik=sc3
Lär väl duga.
Lär väl duga.
iSolen.se
Guest
Har själv köpt ett Lumix 25mm f1.7 till bra pris. Klurar dock på UV eller ej. Kör inga dyra objektiv, men på mitt kit 12-60 (vädertätat) så kör jag ett UV just för detta. Ska tydligen stöta ifrån fukt på glaset med samt vara mer lättrengjort - och det är det verkligen.
Lär väl duga.
Om det inte behövs med tanke på vädertätningen skulle jag skippa filtret, blir aldrig bättre bilder.
Rengöring, jag tycker det är lättare göra rent en välvd lins än en plan glasskiva. Linsens ytbehandling brukar vara av mycket bra kvalitet. Dessutom är det bara en och inte tre ytor som måste hållas rena.
Jacobssons
Aktiv medlem
Om det inte behövs med tanke på vädertätningen skulle jag skippa filtret, blir aldrig bättre bilder.
Rengöring, jag tycker det är lättare göra rent en välvd lins än en plan glasskiva. Linsens ytbehandling brukar vara av mycket bra kvalitet. Dessutom är det bara en och inte tre ytor som måste hållas rena.
Bra att veta. Annars finns ju rädslan att även det minsta grus kan ställa till det - vilket det väl också kan. Grus + tryck är väl ingen höjdare. Men man får la borsta, helt enkelt.
I TS fall så kanske det är viktigare, vad vet jag... Min glugg var så billig.
iSolen.se
Guest
Bra att veta. Annars finns ju rädslan att även det minsta grus kan ställa till det - vilket det väl också kan. Grus + tryck är väl ingen höjdare. Men man får la borsta, helt enkelt.
...
Titta, eller känn efter med fingret, du kommer ju hälla på isopropanol om några sekunder så du behöver ju för en gångs skull inte vara rädd för fingeravtryck. Någon ren textil funkar fint. Har fortfarande efter många år inte lyckats skada ett enda objektiv vid rengöring.
Råkade ut för sandstorm för en dryg vecka sedan, hade lite panik för jag hade inget filter så det var bara att bita ihop men det var inget problem alls, blåste bort och viftade lite lätt med en handduk och sen isopropanol och slipfritt papper.
PMD
Aktiv medlem
Speciellt inte med billiga filter. Vanligen är billiga filter sämre optiskt än dyra även om undantag kanske finns. Om man bara ska ha filtret som skydd så duger det billigaste bra, men då bör man ta av filtret när man ska fotografera.Om det inte behövs med tanke på vädertätningen skulle jag skippa filtret, blir aldrig bättre bilder.
iSolen.se
Guest
Speciellt inte med billiga filter. Vanligen är billiga filter sämre optiskt än dyra även om undantag kanske finns. Om man bara ska ha filtret som skydd så duger det billigaste bra, men då bör man ta av filtret när man ska fotografera.
Precis. Och i det läget finns ett par bra alternativ, motljusskydd och inte att förglömma, linslock.