Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV eller polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-Oskar

Medlem
Jag har en budget på max 500 kr och ska köpa ett filter. Ska jag satsa på ett polfilter av billigare (sämre?) klass eller köpa ett UV som är av känt märke?
 
Tja, har man digitalkamera fyller UV-filtret ingen annan funktion än att det tillför en glasyta. En del som inte är så rädda om sin optik monterar ett sådant filter längst fram, så att de inte skadar frontlinsen.


Med ett polfilter går det att släcka ut reflexer i icke metalliska ytor och förstärka färgmättnaden i blått och grönt. Ett filter som i mitt tycke är nyttigt och användbart.
 
Ja så kan man ju också tolka det, det är sant :) Jag har helgarderat mig i alla fall, jag är försiktig och har UV-filter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.