Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utvecklar vi varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Härom dagen försökte jag belysa hur kvalitén på bildkommentarerna sjunkit under det senaste året. Men det tog en sådan skruv att moderatorn fann det för gott att stänga diskussionstråden.
Härmed gör jag en ny ansats och hoppas på en mer sansad diskussion.

Det talas ofta om hur vi ska lyfta bilden och hålla den i centrum. Men den senaste utvecklingen - mot att ett kvantitativt kommenterande blivit berömvärt - inverkar kontraproduktivt mot denna intention. Helt plötsligt är kommentaren viktigast och inte minst i vilket antal de delas ut av oss enskilda medlemmar.

Jag vill hävda att det resulterat i ett ryggkliande och en jakt på returkommentarer som inte alls är till gagn för någon. Det här går inte att styrka men efter att ha studerat det under en längre period är det min övertygelse att så har skett. Det här gäller ingalunda alla kommentarer och kommentatorer men jag tycker det är nödvändigt att frågan tas upp.

Ska man tro alla kalaskommentarer som delas ut till var och varannan bild måste FS vara ett tillhåll för osedvanligt talangfulla fotografer. Naturligtvis är det inte så, mig själv inräknad förstås.

Ofta har vi gnällt över kommentarstorkan och jag har deltagit i sådana diskussioner ett flertal gånger. Jag har funderat lite mer på det där - vad inga eller få kommentarer bara kan innebära är att bilden inte kommunicerar, fotografen har inte nått fram och slagit an en sträng hos betraktaren. En till parameter som kanske måste läggas till idag är att alla hyllningar som delas ut resulterat i att folk inte vågar bryta mönstret och ta upp det negativa i en bild. Summa summarum innebär detta stagnation, vi upphör att utvecklas. Vi måste alltså bli bättre på att påtala brister i våra bilder. På samma sätt måste vi bli bättre på att tala om *vad* som är bra i en bild, inte bara att vi upplever den som bra eller snygg.

Det sägs att man kan koka ihjäl en groda utan att den märker något om man bara startar proceduren med en för grodan gynnsam vattentemperatur.
Jag tror samma sak har skett med oss, sakta men säkert sjunker kvalitén på våra kommentarer och vi märker inte hur obehagligt och intetsägande det blivit. Om vi för två år sedan hade kastats in i nuvarande FS-klimat är jag övertygad om att betydligt fler än jag hade förfasats.
Det sista att pedagogiskt jämföras med grodans reaktion om man startat med uppvärmt vatten.

Det är dags att vakna upp ur dvalan och höja oss några snäpp. Annars kommer vi finna FS kidnappat av en Lunarstorm- och myskultur och vi får söka oss till andra forum där fotografin fortfarande är viktigare än den sociala samvaron.

Jag tror den här utvecklingen går att vända!

Ta gärna ett djupt andetag och en liten funderare innan du svarar så får vi en givande debatt som för oss framåt.

/Johan

Intressant inlägg och vi tar till oss. Vi sitter inte och avvaktar, utan denna grunddiskussion är något som vi nästan alltid diskuterar på våra möten. Vi skulle gärna se lite kreativa input på hur lösa det hela.

Ett förslag har varit att göra så man inte kan motkommentera någon inom X dagar. Fast jag är osäker på vilka sidoeffekter det kan ge.

Vi har även lagt till att man kan ta bort sin Gästbok, vilket kanske kan ha en fördel i vissa lägen.

Iallafall så är vår grundinställning att hålla fanan högt och satsa på kvalitet framför kvantitet.

Det bästa sättet för att höja kvaliten på kommentarer är väl de som vet hur man gör ger sig ut bland bilderna och ger bra kommentarer,
(För på samma sätt som att man inspireras och lär sig av bra bilder som man ser så borde man väl kunna inspireras och lära sig av bra kommentarer som man läser).

Men jag tycker det verkar som att de personer som bäst vet hur en kommentar ska se ut helst håller till i forumen.

Vad är det för fel ett uppmuntrande ord?

Den som ständigt matas med sk "konstruktiv kritik" som här på fs anses så fint, skulle till sist bli knäckt som människa och förmodligen sluta fotografera. Det är ju som att säga att det du presterat inte är bra utan så här borde du gjort istället. Alla människor behöver beröm och positiva omdömen.

(Det enda de här debatterna som stundtals liknat ren personjakt lett till, är att den enligt min mening bästa fotografen här på fs nu lämnat densamma.)

opejo skrev:
Det bästa sättet för att höja kvaliten på kommentarer är väl de som vet hur man gör ger sig ut bland bilderna och ger bra kommentarer,
(För på samma sätt som att man inspireras och lär sig av bra bilder som man ser så borde man väl kunna inspireras och lära sig av bra kommentarer som man läser).

Men jag tycker det verkar som att de personer som bäst vet hur en kommentar ska se ut helst håller till i forumen.

Ja det finns väl ingen som sitter inne med en patent-formel på hur man Ska/bör kommentera under en bild... men i stort så har Du nog ganska rätt... dvs, den kvalitativa aktiviteten kan öka...
Den kvalitativa = konstruktiva å till innehållet substansfyllda å granskande kommentaren kan alltid öka till antal... å detta kommer nog ganska naturligt om Alla (naturligtvis även undertecknad) för en ständig dialog med sig själv om vad han/hon vill se här på FS i Bildkritiks-väg...
Dvs, en Stor portion självrannskan...
Sedan går det ju alltid som David tog upp i ett tidigare inägg hitta mer tekniska lösningar på problemet...
Men Alla kan Vi bli bättre... det är Jag helt övertygad om...

Mvh...

Det tycks vara så att det finns olika åsikter bland medlemmarna om vad som utgör god bildkritik. Det finns väl egentligen inget skäl för Fotosidan att inte hålla dörren öppen för alla dessa åsikter. De masskommentarssällskap (inget negativt i uttrycket) jag stött på här på sidan tycks fota mycket, kommentera mycket och ha trevligt med sin hobby. Någon smittsam sjukdom tycks denna inställning inte vara, såvitt jag förstår, och därför tycker jag inte att det finns någon poäng med att uppehålla sig vid dem mer.

Ett förslag för de/oss som vill kommentera på ett annat sätt skulle kunna vara en pool där man för varje upplagd bild är tvungen att lämna fem lite utförligare kommentarer till sina medfotografer. Några duktiga fotografer skulle kunna vara poolvärdar och "godkänna" kommentarerna innan man tillåts fortsätta ladda upp bilder. Detta skulle kunna leda till mer diskusion och färre bilder som inte kommenteras. Bara en tanke...

mvh

Johnnie (som hoppas att ingen bitterhet från förra tråden tillåts hindra en konstruktiv debatt i denna)

EDIT
Ett annat förslag: skulle inte poolvärdarna kunna utökas och samtidigt få i uppgift att hålla uppe verksamheten under bilderna? Värdarna skulle kunna intervjua och liksom ställa följdfrågor för att få en mer utförlig bildkritik. Vad tror ni om det?

//Johnnie

Senast ändrad:
Har följt med i dessa trådar till och från...Jag som nybliven (ganska så) medlem av denna sida och även ny inom fotografering vet inte riktigt vad jag ska säga...jag har inte tillräckligt med kunskap inom "branchen" för att kunna kommentera en bild så som trådskaparen önskar, ibland blir det kortfattat och inte så konstruktivt.

Viktigt för mig har då varit att på ngt sätt i alla fall påtala att jag uppskattar bilden.
Förhoppningsvis ökar kunskapen både vad gäller fotografering och att konstruktivt kunna "bedöma" mina och andras bilder.....

Det här "ryggdunksnacket" vet jag inte om jag köper, kan det inte bara vara så enkelt att aktiva medlemmar som också tar bilder som tilltalar många, får många kommentarer? Jag menar en aktiv medlem som tex kommenterar en del, syns ju på ett annat sätt och naturligt är ju då att man går in och kollar vad det är för en nisse! Nästa steg är att gå in på bilderna osv.

MVH Romana

EDIT
Ett annat förslag: skulle inte poolvärdarna kunna utökas och samtidigt få i uppgift att hålla uppe verksamheten under bilderna? Värdarna skulle kunna intervjua och liksom ställa följdfrågor för att få en mer utförlig bildkritik. Vad tror ni om det?

//Johnnie [/B]

Intressant förslag Johnnie!!?

Så om det står exempelvis (Wow!!!) under en bild så kan poolvärdarna gå in å skriva... ' Hur menar du då X..? '

Men är inte risken att det bara blir ett ohyggligt digert arbete för poolvärdarna att kontinuerligt styra upp bildkommentarer..?

Men Jag tycker kanske det är ett intressant förslag att jobba vidare på... eller kanske inte förresten... ja vem vet..? =)

Mvh...

Senast ändrad:
elmfeldt skrev:
Intressant inlägg och vi tar till oss. Vi sitter inte och avvaktar, utan denna grunddiskussion är något som vi nästan alltid diskuterar på våra möten. Vi skulle gärna se lite kreativa input på hur lösa det hela.

Ett förslag har varit att göra så man inte kan motkommentera någon inom X dagar. Fast jag är osäker på vilka sidoeffekter det kan ge.

Vi har även lagt till att man kan ta bort sin Gästbok, vilket kanske kan ha en fördel i vissa lägen.

Iallafall så är vår grundinställning att hålla fanan högt och satsa på kvalitet framför kvantitet.

Mycket hoppingivande!

Från oss medlemmar kan medicinen vara ökad eftertanke, självrannsakan och kreativitet innan vi släpper våra kommentarer.

Från ägarhåll efterlyser jag en ökad aktivitet, bl.a i form av tydligare och tuffare medlemsregler som på ett eller annat sätt måste godkännas av medlemmen.

/Johan

dunberg skrev:

EDIT

//Johnnie

Tycker också det låter intressant men som Gunnlaug säger så kommer det nog att bli ett digert jobb för poolvärdarna.

Eller kanske en pool där kommentarer man ger till en bild inte spär på de kommentarer fotografen fått , utan det man skriver till en bild stannar i den poolen.
Vilket borde innebära att en diskussion kan uppstå utan att fotografens "fådda" och kritikerns givna kommentarer skenar i höjden.

D.v.s. att varken de kommentarer man ger eller får i den poolen skulle synas på din personliga sida under kommentarer du fått eller givit.

opejo skrev:

Bra inlägg Peter!

Jag känner inte igen mig i att jag bäst vet hur en kommentar "ska vara". Däremot i att jag är mer aktiv i forumen än i kommentargivandet.
Jag känner ofta en leda över det jag beskriver i inledningsanförandet. Det inverkar mycket negativt på min kommentarsinspiration. Receptet för egen det torde då bli att fokusera mer på kommentarer och lite mindre på det jag upplever som negativt.

/Johan

Att FS CREW!!

Flera förslag har cirkulerat under det dryga år jag varit med.

* Flamepool
För den som bara vill sågas.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39785

* Återinför markeringen "ej kommenterad" under en bild.
Jag saknar de där 2-3 sympatikommentarerna.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28568
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35284
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28913

* Stoppa nya kommentarer när man själv är nöjd
Hur många wow är meningsfullt? Hur många "goda råd" är värdefullt? Låt var och en avgöra. Nu måste man ta bort bilden om man inte vill kommunicera den mer eller lägga den i en utställning där ingen heller ser och kan lära av tidigare diskussion.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38096

* Inför "Nya kommentarer" i poolerna så att man kan följa aktuell bilddiskussion med tumnagel och text löpande.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41394

* Inför en möjlighet att prenumerera på kommentar till en viss bild så att man kan följa upp sina kommentarer.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40151

* Begränsa inflödet av bilder (dyker upp då och då i massor av diskussioner)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46152

Listan kan göras längre men det som behövs är inte fler förslag utan handling! Flera gånger får aktiva deltagare med förslag till utveckling svaret att ni funderar...
Tendensen att analysera problemen blir ett Babels torn!
Det är inte alls svårt att hitta syndabockar... flera har redan lämnat... några i tysthet...

FS CREW!!! - Pröva några av förslagen. Se vad som händer... utvärdera... inrätta en remissgrupp av aktiva...
- KOM IGEN NU!

Jag tycker att det här är en storm i ett vattenglas.

Att införa en massa regler för hur eller när det är tillåtet att kommentera en bild kommer att leda till att många fler än idag avstår från att kommentera överhuvudtaget, det är min övertygelse. Vi är trots allt här för att vi tycker om fotografi och bilder och inte för att lära oss bli experter på att formulera kommentarer.

Själv är jag nybörjare och kan därför många gånger inte vare sig ge tekniska råd eller ens formulera riktigt varför jag tycker om en bild. Det jag vet ganska säkert är om jag faktiskt gör det, eller inte. Räcker inte det, till att börja med?

Det är en aning absurt att diskussionen handlar om att kommentarerna är för många fast fel, när det finns bild efter bild som inte får en enda - vare sig ett hjärtligt WOW! eller en mer konstruktiv kommentar. För min del medför det att jag drar mig för att ens tala om att jag tycker om en bild, trots att jag vet att mycket av bildtyckande är helt subjektivt och mina kommentarer därför faktiskt är, eller borde vara, lika relevanta som någon annans.

dunberg skrev:

Ett förslag för de/oss som vill kommentera på ett annat sätt skulle kunna vara en pool där man för varje upplagd bild är tvungen att lämna fem lite utförligare kommentarer till sina medfotografer. Några duktiga fotografer skulle kunna vara poolvärdar och "godkänna" kommentarerna innan man tillåts fortsätta ladda upp bilder. Detta skulle kunna leda till mer diskusion och färre bilder som inte kommenteras. Bara en tanke...

//Johnnie

UTMÄRKT FÖRSLAG!

EvaJ skrev:

Att införa en massa regler för hur eller när det är tillåtet att kommentera en bild kommer att leda till att många fler än idag avstår från att kommentera överhuvudtaget, det är min övertygelse. Vi är trots allt här för att vi tycker om fotografi och bilder och inte för att lära oss bli experter på att formulera kommentarer.

Själv är jag nybörjare och kan därför många gånger inte vare sig ge tekniska råd eller ens formulera riktigt varför jag tycker om en bild. Det jag vet ganska säkert är om jag faktiskt gör det, eller inte. Räcker inte det, till att börja med?

Definitivt! Visst är det bra med substansrik kritik, men det är oxå mkt betydelsefullt att få veta, framförallt av "nybörjare", om bilden "går hem" eller ej. Så från en amatörfotograf som har varit med ett par år uppmanar jag dig att fortsätta med detta!

[
Det är en aning absurt att diskussionen handlar om att kommentarerna är för många fast fel, när det finns bild efter bild som inte får en enda - vare sig ett hjärtligt WOW! eller en mer konstruktiv kommentar. För min del medför det att jag drar mig för att ens tala om att jag tycker om en bild, trots att jag vet att mycket av bildtyckande är helt subjektivt och mina kommentarer därför faktiskt är, eller borde vara, lika relevanta som någon annans.

Dina kommentarer i egenskap av "beginner" är värda mkt! Och jag är övertygad om att en förkrossande majoritet av oss här på FS tycker detsamma. För övrigt såg jag att en diskussion om just detta efterfrågades - "kommentarer från vanligt folk". Den handlar om vart man skall posta sina bilder för att få sådana. Mitt svar är här naturligtvis. Ju fler regler ju färre kommentarer, det är jag övertygad om. Det skall kännas kul att kommentera bilder, inte "nervöst"... Lever min kommmentar upp till FS normer, kommer den att uppfattas som ett försök till kommentarsfiske, kommer fotografen att bli irriterad över min kommentar för att den "bara" lovordar bilden, osv osv.

Sen är det oxå intressant att införa någon form av belöningssystem eller pooler där man ställer större krav på kommentarsnivån. Flera intressanta förslag på detta har ju framförts i olika trådar. Men jag tycker det är viktigt att även "gemen man" kan få uttrycka sina känslor om en bild, även om det bara blir ett WOW.

Senast ändrad:
EvaJ skrev:

Håller inte med dig. FS har en ökad tendens att likna Lunarstorm, Wildawebben osv - mycket oroväckande. Är det det man vill ha bör man rimligtvis bege sig dit istället för att ta den kulturen hit.

Det är fullt tillräckligt. Om FS sedan fungerar som det är tänkt kommer du utveckla både din fotografi och ditt bildseende vilket ökar dina färdigheter i att bedöma och kommentera andras bilder.

Jag har inga direkta problem med ordfattiga och intetsägande kommentarer så länge de inte levereras systematiskt. Din aktivitet här är precis lika viktig som någon annans - kör på!

/Johan

EvaJ skrev:

Du skriver citat: 'Själv är jag nybörjare och kan därför många ggr inte vare sig ge tekniska råd eller ens formulera riktigt varför jag tycker om en bild...' slut citat...

Helt ok Eva... vem är egentligen expert på att ge kommentarer... ja inte är det undertecknad... det kan Jag garantera...
Men Jag ser inte detta som ett Stort oöverstigligt hinder... utan tvärtom så omfamnar jag problematiken som det kan innebära att kreera en bra å konstruktiv kommentar kring en bild... ja jag tycker helt enkelt det är J-vligt roligt... =)
Lyckas Jag då..? Nej långt ifrån... å det är väl inte det viktiga egentligen!!!
Det viktiga är väl att man försöker så gått man bara kan... å ofta så räcker kunskapen långt mer än att bara vräka ur sig ett WOW!!!

För mig har det hela tiden 'bara' handlat om detta... 'Att försöka = ta sig tid...'

Mvh...

Jag som relativ nybörjare kan lära mig mer om foto genom att läsa andra mer erfarna fotografers kommentarer om bilder. Jag brukar vara på ett annat (utländskt)forum då, eftersom det där skrivs konstruktiva kommentarer av erfarna fotografer. Jag ser då saker som jag inte skulle ha tänkt på själv och som jag sedan kan applicera på mitt eget arbete. Har, som sagt, lärt mig mycket genom denna hårda men raka kritik.

Vad jag kan se är det bara ett fåtal av Fotosidans medlemmar som "vågar" ge hård men rättvis kritik. De flesta verkar välja tystnaden framför att kanske råka "stöta sig" med någon.

Ingen vinner på det i längden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar