Annons

Uttrar reagerar mot USM,, eller??

Produkter
(logga in för att koppla)
BengtJohnsson skrev:
Någon gång under de senaste tusen åren har betydelsen ändrats.
Någon gång de senaste 300-500 åren...

I den gamla Bibelupplagan från 1541 används beteckningen "blåman" för afrikan eller mörkhyad man.

Jag är rätt säker att blåman också användes på 1700-talet.
 
Enligt artikel i Sydsvenskan har uttern kommit tillbaka i Skåne, troligen på grund av renare miljö med bättre vattenkvalitet.
 
Bävrar som Uttrar?

Har då fått något bra svar på din fråga än, eller har någon annan med liknande erfarenheter hört av sig? Jag har nämligen köpt ett usm och skall upp till Värmland i sommar där jag i en liten bäck typ träffade på en familj bävrar förra året, och förhoppningsvis är de kvar för jag tog säkert 1000 bilder då men fick inte någon skarp, det var mulet, regnigt och trots mitt stativ så blev det inte en endaste bild trots att jag försökte i 2 dagar, men nu med mitt nya objektiv så tänkte jag ge mig av dit igen i sommar och undrar om det skulle kunna ha samma effekt på bävrar då, de är väl ganska så närbesläktade kan jag tänka mig?

Hälsn Thomas
 
De är nog inte så nära släkt även om de påminner om varandra.

Bävern har mig veteligen inte lika skapra sinnen generellt.
Synen har är nog ca lika dålig på de båda, men säkert med fördel för Uttern..
De båda hör enormt bra så där ligger väl kanske också problemet.

Min erfarenhet är att Bävern inte heller vädrar så mycket som Uttern..

Jag har inte fått ngt klart svar ännu,, Med tanke på mina egna färska erfarenheter så vet jag inte riktigt hur det ligger till.

Kanske är det så att "petnoga finfakta" som en specifik luftfuktighet, lufttryck ++ osv faktiskt påverkar hur frekvensen från ultrasonicmotorn uppfattas hos tex Uttern.. Jag kan tänka mig att många djur är känsliga för USM, men att vi inte så ofta märker det.. vi märker det nog endast vid speciella tillfällen.



MVH Niclas, som spånar;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.