Annons

Utställning, vad ska jag värdera bilderna till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Toppen! Tack så mycket för hjälpen, den sidan har jag helt gått förbi tydligen...

Rätta mig om jag har fel, men dessa mått är för mina bilder: innermått 49*74 yttermått 55*80

för bilder med storlek 50*75 alltså =)

Alltså jag och räkning men det borde ju stämma.....

haha ja, men jag kör på det.

Sen angående pris på samma bild fast i olika storlekar, om jag tar runt 1500:- för storlek 50*75, hur lågt skulle du sänka för storlek A3?

haha ja, men jag kör på det.

Sen angående pris på samma bild fast i olika storlekar, om jag tar runt 1500:- för storlek 50*75, hur lågt skulle du sänka för storlek A3?

Jag har bara sänt bilder till olika tävlingar och aldrig sålt något så jag är inte rätt person att fråga om det. Lycka till med din utställning.

Ing-Marie

Toppen! Tack så mycket för hjälpen, den sidan har jag helt gått förbi tydligen...

Rätta mig om jag har fel, men dessa mått är för mina bilder: innermått 49*74 yttermått 55*80

för bilder med storlek 50*75 alltså =)
55x80, inte en chans.
Har du ngnsin sett standardramar i 55x80? Det har inte jag.

70x100 behöver du. Men fråga gärna annars passepartoutbutiken om vad som är vettigt.

55x80, inte en chans.
Har du ngnsin sett standardramar i 55x80? Det har inte jag.

70x100 behöver du. Men fråga gärna annars passepartoutbutiken om vad som är vettigt.

Jag ringde och pratade med butiken och det är inga fel på mina mått, det är helt en smaksak hur bred passepartout man vill ha, och då väggarna jag ska hänga på är vita och inte vill ha överdådiga passepartouter så är min måttbeställning inga problem. Så det finns allt chans ;)

Vad skall du ha dessa passepartouter till sen?
I ett hörn o damma o bli fula eller sälja så många du kan när du har chansen att få tillbaka pengarna?

Nu har jag kommit närmare min utställning som är i slutet av juni.
Bilderna har valts ut och printats i 50*75 samt en svart/vit på alu-plåt i 50*70.

Den på alu-plåt kommer ligga någonstans runt 2500:- medan resterande kommer ligga på ca 1300-1500kr, har svårt att sätta slutsumma.

Har tänkt att erbjuda bilderna i storlek A3 också, vilken minskning av priset bör jag göra för den mindre storleken jämfört med 50*75 tycker ni?

Jag kommer sälja utan ram och vill också hänga utan ram, HUR hänger jag utan ram och stift/nålar som förstör fotot?

Tack för ert svar!

En enkel fråga från mig som inte ens har en utställning på gång men börjat fundera på vilka möjligheter som finns. När du pratar om format, tex 50*75 eller 50*70 för landskap, möjligen gå ner till A3, talar du då om själva bildens storlek eller den färdiga monteringen med passepartout i ram?

Då är de förstörda om du inte har ett dedikerat utrymme för detta. O de behöver ligga plant, jämn fuktighet, rumstemperatur.

Att återanvända passepartourer är inga problem alls. Själv har jag använt mina hur många gånger som helst. Vill man undvika hål i sina passepartourer så tar man små nålar och sätter runt den istället för i den. På så vis vilar den på små nålar så länge bilden är på utställningen, och att de skall ligga plant säger ju sig självt och i en låda blir de inte heller dammiga.

Ing-Marie

Köp passepartourer och tejpa fast( använder frystejp) Så gör alla som tävlar med olika fotoklubbar. Passepartourerna går att använda många gånger.

Ing-Marie

Har just börjat fundera på detta med montering och fattar inte riktigt. Om jag har A3-bilder till att börja med jag vill montera på kartong och med passepartout men utan ram (jag har såklart monterat i ram från tex IKEA, då är det inget problem, men nu vill jag ta fram kanske 100 bilder och dels blir det då väldigt skrymmande med ram, dels tycker jag IKEA-ramarna är för grova, tar för mkt av uppmärksamheten och alternativet med finare ramar blir för dyrt)

1
Börjar jag med att skaffa syrafri A3-kartong på vilken jag "monterar" bilden genom att använda frystejp utefter hela bildsidorna och som alltså får gå in säg 1/2 cm på bilden?
2
Skaffar jag så A3-passepartout i syrafri kartong som då ska täcka minst 1 cm (och därmed tejpen) av bilden?
3
Hur fäster jag passepartoun mot bilden på baksideskartongen så det inte syns?
4
Vilken tjocklek bör det vara på baksideskartong resp passepartout?

Har just börjat fundera på detta med montering och fattar inte riktigt. Om jag har A3-bilder till att börja med jag vill montera på kartong och med passepartout men utan ram (jag har såklart monterat i ram från tex IKEA, då är det inget problem, men nu vill jag ta fram kanske 100 bilder och dels blir det då väldigt skrymmande med ram, dels tycker jag IKEA-ramarna är för grova, tar för mkt av uppmärksamheten och alternativet med finare ramar blir för dyrt)

1
Börjar jag med att skaffa syrafri A3-kartong på vilken jag "monterar" bilden genom att använda frystejp utefter hela bildsidorna och som alltså får gå in säg 1/2 cm på bilden?
2
Skaffar jag så A3-passepartout i syrafri kartong som då ska täcka minst 1 cm (och därmed tejpen) av bilden?
3
4

Sitter vid mobilen och skriver så ursäkta om det blir lite fel.

Jag har köpt färdiga passepartourer av ett lågprisvaruhus i Mark och kartong på bokhandeln. Först tejpar jag på själva passepartour med frystejp i hörnena, ev även nån i kanten. Kartongen skall ha samma mått som själva passepartouren. Då sätter jag vikt frystejp på så många ställen som behövs. Längs alla kanter. Jag har inte allt för tjock kartong den är ju mest för att skydda bilden. Vill man vara noggrann finns det nog särskild tejp för detta endamål men jag tävlar med mina bilder och bytar bilder med jämna mellanrum.

Ing-Marie

1
2
3
4
1 skall det hålla så måste det vara syrafri kartong.
2 passepartout skär du antingen själv eller köper den färdigskuren. Skär du själv så kommer du att svära ett antal ggr. En bra passepartoutskärare kostar från tusenlappen o uppåt finns ingen gräns. Fördelen med att skära själv är att du kan få dem i alla format.
Närndet gäller såpass många så hade jag utan tvekan köpt dem färdiga.
3 passepartoutens innermått är ca 5mm mindre än A4 o har för mig att det är detsamma för A3 i varje kant. Alltså som du skrev 1cm kortare i var ledd.
4 yttermått på passepartout är anpassat till standardramar. A4 30x40, A3 40x50 i normalfallet.
5 en korrekt monterad bild fästs med syrafri konstnärstejp i överkant av bilden mot passepartout.
6 bakstyckets syrafria del vänds mot bilden. Lägg passepartout med framsidan nedåt o bilden fasttejpad.lägg bakstycket mot passepartout o tejpa ihop dem med syrafri tejp. Fäll över bakstycket, det blir alltså som ett gångjärn i passepartoutens överkant.
Klart, bara ramen kvar som förseglas med syrafri tejp mot damm.

En enkel fråga från mig som inte ens har en utställning på gång men börjat fundera på vilka möjligheter som finns. När du pratar om format, tex 50*75 eller 50*70 för landskap, möjligen gå ner till A3, talar du då om själva bildens storlek eller den färdiga monteringen med passepartout i ram?

Det är själva bildens storlek utan passepartout eller ram.

Så vad tycker ni är en skälig summa att ta för en bild i format A3?

Jämfört med samma bild i format 50*75, är det hälften av priset eller ska man gå ner procentuellt?

Det behöver inte skilja speciellt mycket.
Du kan ju se det som en service för de som inte har plats för 50x75...

Har också tänkt på tejp, men fördelen med frystejp är då att det inte sliter med något av bilden/pappret när man tar bort den?

Är osäker på om frystejp är syrafritt eller inte, så det ska jag låta vara osagt. Däremot tycker jag, efter att gått en kurs i inramning inklusive passepartoutskärning, att frystejp varken är tekniskt eller estetiskt tilltalande.
Det finns annan tejp som är bättre, vet inte vad den heter men den fästs på fotot efter att ha fuktats med vatten. Den tejpen sätter man sedan som "hängslen" på baksidan av bilden och en kartongsida.

Jag har oförberett fått en förfrågan om att ställa ut bilder en helg i Juni 2014 vilket är fantastiskt roligt och jag har tackat Ja.

Detta är min absolut första utställning och den kommer att annonseras ut i kommunens magasin för vilka kulturella händelser som kommer under 2014 (ges ut gratis i brevlådorna flera ggr per år) samt att det kommer göras en artikel i lokaltidningen (ca 40.000 läsare) om utställningen.

Jag vann en fototävling i Norge under hösten 2013 där min bild kommer att användas som reklam för att locka turister till Norge och bland annat att visas upp på billboard på Times Square i New York under våren 2014.
Det gjordes en del artiklar om detta i Norge och min lokaltidning gjorde en förstesideartikel om mig och vinsten.

Så även om jag är en nybörjare (fotat sedan Januari -13) så är jag inte helt okänd.

Så vad bör jag prissätta mina bilder till?
Funderar på A3-format och vita passepartouter.

Bilden som jag vann fototävlingen med är i annonseringen "dragplåstret" då den nämns som "bilden på Times Square och nu visas den här" typ, vad är en sådan bild värd om den låt säga trycks upp i ca 10 exemplar? Ju exklusivare desto mer värd, antar jag?

Ni får gärna ge synpunkter.

Här kan ni se bilder från mig: http://hermanssonphoto.smugmug.com

Gott nytt fotoår och god fortsättning!

Mvh
Erik Hermansson

Lite nyfiken hur det gick med din utställning? Hoppas allt gick bra.

MVH Ing-Marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar