Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utsliten 550D värt att byta upp sig nu, eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoIvar

Ny medlem
Hej! sitter på en 550D som jag köpte när den var precis ny. Jag är nöjd med kameran och den har gjort allt jag har bett den om. Dock har jag precis gjort en rejäl resa genom Afrika och har förstått att jag vill byta upp mig inför nästa långresa. Något jag verkligen har förstått är att jag vill kunna ta snabbare bilder, men vill även allvädersskydd.

Vore lätt att byta upp sig till en 60D, men är det verkligen värt det för 550D och 60D är väll rätt lika om man ser till bilderna? 7D passar även in otroligt bra på min önskelista, men funderar på om man ska vänta tills nästa kommer.

Så ska jag vänta tills 7DII eller vad den nu kommer heta och köpa en 7D då? Eller är det värt att köpa en 7D nu? tror ni priset på 7Dan kommer sjunka rejält eller stå sig? Eller räcker en 60D?

Blev lite luddigt men hoppas ni förstår ungefär vad jag menar! Kan vänta ett halvår med att köpa.

Tack på förhand.
 
Något jag verkligen har förstått är att jag vill kunna ta snabbare bilder, men vill även allvädersskydd.
Skillnaden i bps är ganska liten mellan 550D och 60D, medan 7D är dubbelt så snabb som 550D. 7D lär också ha bättre skydd mot t x regn än 60D och 550D, även om jag tror det är ytterst sällan det har någon praktiskt betydelse.

Om du väntar på nya modeller ska du kanske tänka på att det brukar ta några månader från det att en kamera presenteras till det att den finns i svensk butik.
 
Skillnaden i bps är ganska liten mellan 550D och 60D, medan 7D är dubbelt så snabb som 550D. 7D lär också ha bättre skydd mot t x regn än 60D och 550D, även om jag tror det är ytterst sällan det har någon praktiskt betydelse.

Om du väntar på nya modeller ska du kanske tänka på att det brukar ta några månader från det att en kamera presenteras till det att den finns i svensk butik.

Bps 7D = 6,3 60D = 5,3 och 550D = 3.7. Alltså är skillnaden större mellan 550D och 60D än mellan 60D och 7D!
 
För knappt 1 år sedan bestämde jag mig för att jag ville byte min 2,5 år gamla 450D mot en 7D. Jag gick också ganska länge i tankarna att jag skulle vänta ut en 7DII. Efter några månader prissänktes 7D till 9975:- under några dagar, och jag klämde naturligtvis till. Jag är hur nöjd som helst, och även om jag hade fått betala fullpris så hade jag idag inte gruvat mig för det. Livet är kort, kläm till nu är mitt förslag:)
 
Vill du ha en riktigt högt presterande och robust kamera med allväderskydd och många bilder per sekund, så har jag ett annat förslag. Köp en begagnad 1D Mk3. Du kan nog få en för under 13000 i bra skick.
Det finns en del mycket starkt överdrivna myter om autofokusproblem som pressat ner priset på denna modell. Du får en verkligt kraftfull kamera för ett lågt pris. Autofokusen fungerar enligt mig alldeles utmärkt.

Jag har själv haft en 1D Mk3 som jag sålt och köpt en 1D Mk4. Mk4 är ännu lite bättre men med nuvarande begagnatpriser är nog 1D Mk3 mer prisvärd.
 
Tack så jätte mycket för alla tipsen! har förstått att nästa 7D inte är något att vänta på och att man inte ska vänta för länge med att köpa kameran! Tipset med 1D kameran verkade väldigt intressant också. sökte och hittade direkt denna annonsen är onekligen sugen på att slå still!.Annars får det bli en 7D i slutet av sommaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.