ANNONS
Annons

Utsatt för ett bedrägeri

Produkter
(logga in för att koppla)

KingArtur

Medlem
Har blivit utsatt för ett bedrägeri här på fotosidan som jag vill varna andra medlemmar för, så ni inte råkar ut för samma sak. Köpte en blixt av en kille från Piteå som varit medlem sedan 2005 på denna sida. Hade även gjort en affär med honom innan och då fungerade allt som det ska fungera. Alltså grejorna kom. Denna gång var det tydligen nöd i kassan och det kom ingen blixt. Han hade väldigt bråttom att få in betalningen. Skulle skicka samma dag och återkomma med kolinummret. Då gick han upp i rök och var oanträffbar. Det kom så klart inget kollinummer eller något annat ljud från honom. När jag äntligen fick tag i honom så…jodå jag skickade din blixt i går..men hittar inte kollinummret just nu. Skulle ringa tillbaka 5 minuter senare. Men nix det gjorde han så klart inte. När jag hotade med polisanmälan får jag som svar att

” Hej Peter vart galet alltihop,,bättre o vara ärlig men blixten har försvunnit i flytten,,får pengar imorgon och betalar tillbaka varenda krona,,mvh: XXX”

Varken pengar eller någon blixt har ännu dykt upp.

Men killen är fortfarande en av medlemmarna på denna sida och kan fortsätta med sina bedrägerier. (Hur kan man få vara kvar är för mig en gåta)

Han har vid 2 tillfällen fått mitt kontonummer för återbetalning. Men nix.

Vill ni veta namn och adress på killen som bedrog mig är det bara att mejla så får ni den uppgiften.

Men killen är fortfarande en av medlemmarna på denna sida och kan fortsätta med sina bedrägerier. (Hur kan man få vara kvar är för mig en gåta)

Vet ju inte hur ledningen för FS ser på detta, men normalt brukar man väl anse folk som oskyldiga tills en domstol har beslutat annat.
Jag utgår från att du inte bara hotat med polisanmälan mot honom, utan faktiskt lämnat in en också.

Har blivit utsatt för ett bedrägeri här på fotosidan som jag vill varna andra medlemmar för, så ni inte råkar ut för samma sak. Köpte en blixt av en kille från Piteå som varit medlem sedan 2005 på denna sida. Hade även gjort en affär med honom innan och då fungerade allt som det ska fungera. Alltså grejorna kom. Denna gång var det tydligen nöd i kassan och det kom ingen blixt. Han hade väldigt bråttom att få in betalningen. Skulle skicka samma dag och återkomma med kolinummret. Då gick han upp i rök och var oanträffbar. Det kom så klart inget kollinummer eller något annat ljud från honom. När jag äntligen fick tag i honom så…jodå jag skickade din blixt i går..men hittar inte kollinummret just nu. Skulle ringa tillbaka 5 minuter senare. Men nix det gjorde han så klart inte. När jag hotade med polisanmälan får jag som svar att

” Hej Peter vart galet alltihop,,bättre o vara ärlig men blixten har försvunnit i flytten,,får pengar imorgon och betalar tillbaka varenda krona,,mvh: XXX”

Varken pengar eller någon blixt har ännu dykt upp.

Han har vid 2 tillfällen fått mitt kontonummer för återbetalning. Men nix.

Vill ni veta namn och adress på killen som bedrog mig är det bara att mejla så får ni den uppgiften.

Vad spelar det för roll om han varit medlem sedan 1998? eller som i ditt fall 2005.
Gör det honom till en rättskaffens man oavsett var i landet man bor?

Gör man affärer här är det svårt att lösa problem som frakt och annat.
Hur vet du att du inte får tegelstenar i paketet?
Förskott är ett annat problem.
Det absolut bästa sättet för dig och för alla andra som läser är att annonsera ut varan på blocket och nyttja internetgirot.

Det funkar kort så här för er som inte vet.

1: Köparen blir intresserad och mailar säljaren och säljaren gör upp affären på internetgirot och kommer överens om pris, frakt.
2: Säljaren, köparen får ett mail där man godkänner affären.
3: Köparen betalar in på internetgirots konto.
4: Säljaren får ett mail om att pengarna kommit in.
5: Säljaren skickar varan mot spårbart paket, dvs ett kollinummer.
6: Köparen får varan och godkänner eller inte.
7: Säljaren får ett mail att köparen godkänt.
(gör köparen inget "val" på 5 arbetsdagar tillfaller summan personen per automatik)
8: Säljaren får sina pengar.

Denna procedur brukar ta 5 dagar om det flyter på bra.

Om köparen inte vill ha varan blir proceduren omvänd och köparen får inte sina pengar tillbaka förrän säljaren sett och godkänt produkten.

Här på FS gäller magkänslan men som de skriver bör man ses på plats om man kan. I annat fall, ptja..skylla sig själv lite?

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

Senast ändrad:
Vad spelar det för roll om han varit medlem sedan 1998? eller som i ditt fall 2005.
Gör det honom till en rättskaffens man oavsett var i landet man bor?

Gör man affärer här är det svårt att lösa problem som frakt och annat.
Hur vet du att du inte får tegelstenar i paketet?
Förskott är ett annat problem.
Det absolut bästa sättet för dig och för alla andra som läser är att annonsera ut varan på blocket och nyttja internetgirot.

Det funkar kort så här för er som inte vet.

1: Köparen blir intresserad och mailar säljaren och säljaren gör upp affären på internetgirot och kommer överens om pris, frakt.
2: Säljaren, köparen får ett mail där man godkänner affären.
3: Köparen betalar in på internetgirots konto.
4: Säljaren får ett mail om att pengarna kommit in.
5: Säljaren skickar varan mot spårbart paket, dvs ett kollinummer.
6: Köparen får varan och godkänner eller inte.
7: Säljaren får ett mail att köparen godkänt.
(gör köparen inget "val" på 5 arbetsdagar tillfaller summan personen per automatik)
8: Säljaren får sina pengar.

Denna procedur brukar ta 5 dagar om det flyter på bra.

Om köparen inte vill ha varan blir proceduren omvänd och köparen får inte sina pengar tillbaka förrän säljaren sett och godkänt produkten.

Här på FS gäller magkänslan men som de skriver bör man ses på plats om man kan. I annat fall, ptja..skylla sig själv lite?

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm

Är det inte lite lurigt det också.
Säg att jag köper ett objektiv av dig.

Jag godkänner inte innehållet när jag öppnar det och du
får inte pengarna.

Jag skickar tillbaka det men har nu bytt ut ett 24-70/f2,8L
och slängt i ett kitobjektiv istället.

Eller kanske jag har en blixt som är kass, köper en likadan av dig, godkänner den inte och skickar tillbaka den, fast då utbytt mot min trasiga.

Tror jag var nära att bli lurad på så sätt för ett tag sedan.
Jag skickade en mobil Touch Diamond till en kille, jag hade kollat så allt var ok innan, inga fel.
Skickar den med bussgods och han säger att den är trasig, men vill inte kontakta bussgods av någon anledning, utan vill bara skicka tillbaka den.
Jag misstänker att han hade en likadan som var trasig.
Efter att jag krävt att han skulle kontakta bussgods med en reklamation skrev han i sista mailet, jag får se vad jag gör.

Jag har sålt och köpt en hel del under åren och skickat samt mottagit en hel del också och än så länge har det alltid fungerat bra.

FS kanske kunde börja med något liknande som Tradera har?
En sälj/köp värdering där vi kan betygsätta varandra.
Om jag ska sälja något vill jag ju att köparen ska veta att jag är 100% ärlig, som det är nu förstör dessa bedragare för oss andra.

Såg förresten en annons här ganska nyligen, ett EF100/f2,8L Macro IS, det nya Macrot från Canon.
Han begärde 12000:- för det, jag mailade och sa att det kostar under 10000:- nytt, priset sänktes snabbt till 10000:- i annonsen, men försvann strax efter det.

MVH Julle.

Kan låta elakt och cyniskt men jag tycker inte du kan hävda bedrägeri för det är ett starkt ord och en tung anklagelse, som måste ha god grund för att framföras offentligt,som nämdes så säger lagen att en person är oskyldig till bevisad skyldig i domstol!

Polisanmälan kan/ska du göra för formens skull men räkna inte med att du får någon hjälp från polisen med etta då du är bara ett av massor med liknande fall som de inet prioriterar utan arkiverar och avskriver per automatik.

Jag har samma åsikt här som när det gäller all privatförsäljning oavsett ställe på nätet och du har fallit på egen naivitet så den enda som kan klandras är du själv som varit för godtrogen, hade du läst de eminenta tipsen som det länkas till ovan innan hade detta inte hänt, tycker att FS gjort allt man kan begära för att skydda och informera sina medlemamr mot att gå på såna uppenbara skojarfasoner som detta.

Ta detta som lärpengar och gör rätt nästa gång du handlar på nätet eller här på FS, om allt är rätt så funkar det, men minsta misstanke så avbryt och betala som sagt aldrig något i förskott ill ett konto och lämna aldrig ut ditt eget kontonummer till en uppenbar skojare som denna, det styrker min teori om skuldbördan att du gjort det.

Jaja jag vet att jag är rakt på sak och lite hård i ämnet men med så mycket info om vad man riskerar om man gör så så får man stå sitt kast, hade en diskusition om detta i en grupp idag och vi var eniga om den åsikten så jag är långt ifrån ensam om den.

Kan låta elakt och cyniskt men jag tycker inte du kan hävda bedrägeri för det är ett starkt ord och en tung anklagelse, som måste ha god grund för att framföras offentligt,som nämdes så säger lagen att en person är oskyldig till bevisad skyldig i domstol!

Polisanmälan kan/ska du göra för formens skull men räkna inte med att du får någon hjälp från polisen med etta då du är bara ett av massor med liknande fall som de inet prioriterar utan arkiverar och avskriver per automatik.

Jag har samma åsikt här som när det gäller all privatförsäljning oavsett ställe på nätet och du har fallit på egen naivitet så den enda som kan klandras är du själv som varit för godtrogen, hade du läst de eminenta tipsen som det länkas till ovan innan hade detta inte hänt, tycker att FS gjort allt man kan begära för att skydda och informera sina medlemamr mot att gå på såna uppenbara skojarfasoner som detta.

Ta detta som lärpengar och gör rätt nästa gång du handlar på nätet eller här på FS, om allt är rätt så funkar det, men minsta misstanke så avbryt och betala som sagt aldrig något i förskott ill ett konto och lämna aldrig ut ditt eget kontonummer till en uppenbar skojare som denna, det styrker min teori om skuldbördan att du gjort det.

Jaja jag vet att jag är rakt på sak och lite hård i ämnet men med så mycket info om vad man riskerar om man gör så så får man stå sitt kast, hade en diskusition om detta i en grupp idag och vi var eniga om den åsikten så jag är långt ifrån ensam om den.

Godtrogen eller ej så kan väl för f-n inte Peter klandras. Han har väl inte gjort något olagligt.

Som du själv säjer så kan man knappast räkna med någon praktisk hjälp från lagen och då kanske iaf denna varning vara på sin plats så att lurendrejaren får svårare att lura någon annan, åtminstone här på fotosidan.

/K

Godtrogen eller ej så kan väl för f-n inte Peter klandras. Han har väl inte gjort något olagligt.

Som du själv säjer så kan man knappast räkna med någon praktisk hjälp från lagen och då kanske iaf denna varning vara på sin plats så att lurendrejaren får svårare att lura någon annan, åtminstone här på fotosidan.

/K

Har inte påstått att han gjort det heller, men jag börjar ledsna på alla som skriker/gnäller om bedrägeri och att man blivit blåsta här på FS och andra forum och i media, när det i 9 fall av 10 är självförvållat.
Det finns så mycket info om hur man handlar säkert på nätet som alla har tillgång tills som huserar på nätet där det handlas men man tar inte åt sig utan intalar sig att "det händer inte mig" och när det går galet så hänger man ut motparten och säger att man blivit blåst när det är självförvållat.

Däremot begår högst sannolikt trådskaparen ett brott som är värre än det han säger sig utsatt för om han skickar personuppgifter på denne säljare till andra medlemmar på uppmaning som han säger att han ska göra, det är högst sannolikt ett brott mot PUL och då kan han råka illa ut.

Det andra som stör mig är att han kräver att FS ska vidta åtgärder mot detta, men det har man ju redan gjort på ett berömvärt sätt, läs tipsen i länken ovan, om alla följer dessa tips så kommer alla nätskojare att ge upp FS då de inte kommer att lyckas här men så länge medlemmar visar ett naivt och godtroget beteende så finns en marknad för dessa filurer och då stannar de kvar.

Fenomenet är på intet sätt nytt utan detta är samma typ av personer som tidigare annonserade i olika tidningars radannonser och gula tidningen mm. och inte höll ord, även då levde de på att folk är naiva och godtrogna, dessa skojare har som alla andra tagit till sig modern teknik och når nu en större kundkrets via nätet men samma sak egentligen, så det är dags att vakna upp och börja tänka lite innan man handlar!

Har gjort en hel del privata beg affärer via nätet som både säljare och köpare och inte haft några problem men så följer jag de tips som ges här och på andra ställen som Konsumentverket och andra och är inte motparten med på att göra det seriöst så blir det ingen affär, så låt det sunda förnuftet råda framöver och skapa en situation där nätskojare inte kan lyckas.

Använd tex Internetgiro, PayPal och andra säkra betalningstjänster eller kolla med den egna banken som ofta kan erbjuda en möjlighet om man gör affärer till och från.

Däremot är det av vikt för medlemamrna att få veta när det dyker upp oseriösa företag som webbshopar eller fysiska butiker som inte håller ord, då är en varning på FS befogad och bör då skickas in till Admin som kan lägga upp den på ett sätt så den ses av alla medlemmar som det gjorts vid några tillfällen det är bra och skyddar medlemmar från elände.

Håller helt med Bo utom när det gäller PayPal som endast är ett simpelt verktyg för att överföra pengar t ex till USA. Payson med betalgaranti är däremot mycket säkert och även något billigare än Internetgirot.
/Harald

Jag skulle tro att Bo menade Payson när han skrev Paypal, eftersom han även skrev "och andra säkra betalningstjänster" :)

Jag har gjort en del affärer här på FS, både sålt och köpt både kameror och objektiv. Oftast har jag setts på plats och utfört köpet, men jag har även skickat objektiv i förskott och fått pengar när köparen mottagit objektivet, helt utan problem. Jag ansåg helt enkelt att köparen verkade tillräckligt seriös för att jag skulle kunna lita på honom, och jag fick ju helt rätt också. Det skulle jag givetvis inte göra med varenda kotte som skulle köpa något av mig, men i just det här fallet handlade det om en profil som knappast skulle försvinna :)

I ett annat fall skickade jag en DSLR + tre objektiv till Bulgarien, ovetandes om att Paysons tjänst inte gällde för Bulgarien. Inga problem dock, pengarna kom som de skulle. Även i det fallet kände jag dock att jag inte hade någon anledning att tro illa om köparen, dels hade jag en verifierad svensk address, och dels hade jag talat med honom via telefon.

Varför har jag inte blivit blåst, trots att jag helt klart har agerat riskfullt? Har jag haft tur? Jag vill tro att det är för att jag har så lätt att känna in andra människor :)

Jag godkänner inte innehållet när jag öppnar det och du
får inte pengarna.

Jag skickar tillbaka det men har nu bytt ut ett 24-70/f2,8L
och slängt i ett kitobjektiv istället.

Eller kanske jag har en blixt som är kass, köper en likadan av dig, godkänner den inte och skickar tillbaka den, fast då utbytt mot min trasiga.

MVH Julle.

Ja helt säker kan man inte vara så klart.
Jag brukar ta rätt på serienummer och brukar känna till brister.
Jag fotar alltid mina produkter jag säljer men jag har som tur är inte varit med om sådana här händelser.
Visst finns det idioter överallt och den siste idioten är inte född än som kommer att råka ut för sådant här.

Ja helt säker kan man inte vara så klart.
Jag brukar ta rätt på serienummer och brukar känna till brister.
Jag fotar alltid mina produkter jag säljer men jag har som tur är inte varit med om sådana här händelser.
Visst finns det idioter överallt och den siste idioten är inte född än som kommer att råka ut för sådant här.

Brukar du ha vederhäftiga vittnen när du packar paketet, bär det till ditt inlämningsställe och lämnar det över disken? Annars kan det ju rent teoretiskt bli såhär:

Du skickar ett objektiv till mig, jag säger att jag fick en tegelsten. Du får inga pengar, jag har ett objektiv, du får den tegelsten jag hävdar låg i paketet :)

Nej, jag har hittills haft tur. Både köpt och sålt. Ibland använt internetgirot, ibland förskottsbetalning.

...när det i 9 fall av 10 är självförvållat.

Det är aldrig självförvållat att bli lurad. Det är bara en fråga av graden av ansträngning hos lurendrejaren att lyckas med uppsåtet. Det är den som luras som är den skyldiga, inte offret. Med detta resonemang skulle tex berusade kvinnor i korta kjolar få skylla sig själva om de blir våldtagna och skall alltså inte brottutredas. :-O

Däremot kan jag hålla med om att en del lurendrejeriförsök kan till synes vara lite väl enkla och brottsoffret inte varit tillräcklig försiktig. Men det förändrar inte brottet mer än att tex försäkringbolag kan tycka att man varit oaktasam och vill inte betala ut någon ersättning. Men det är fortfarande brottsligt att luras.

Jag kan själv tycka att det är dumt av berusade kvinnor i korta kjolar att befinna sig på farliga platser, men det är i omtanke om att vara försiktig mer än att man får skylla sig själv.

...om han skickar personuppgifter på denne säljare till andra medlemmar på uppmaning som han säger att han ska göra...
PUL tror jag inte, men skulle säkert kunna vara förtal eller liknande om det visar sig att personen blir friad i ev rättegång. Innan dom faller är man oskyldig. Sen vet vi inte med säkerhet hur det ligger till med saken annat än trådskaparens uppgifter.

...Det andra som stör mig är att han kräver att FS ska vidta åtgärder mot detta...

Jag håller med. FS har väl ingenting med detta att göra? Jag har sett liknande krav på att banker skall blixtstänga konton för skojare etc. När dom fallit kan FS fundera på avstängning om det är ett krav för medlemskap att vara ostraffad.
Konskvensen skulle annars bli att hälften av medlemmarna skulle bli avstängda när vi allihopa plötsligt påstår oegentligheter om varandra. Sen är väl frågan om FS har något ansvar för affärerna som görs upp. FS förmedlar väl bara kontakten? Skall tex min ICA-affär ta ansvar för de köp/sälj-lappar som sitter på anslagstavlan i entren?

Min röst ligger på att den som blivit lurad kan i detta skede uppmana andra att vara försiktiga när de handlar av varandra så man inte blir lurad. Man skulle ju kunna gissa att säljaren i det här läget inte ens haft för avsikt att luras men är osedvaligt klantig när det gäller att slutföra affären, tex helt enkelt slarvat bort blixten och skämms så mycket för det att han luras med bortförklaringar...

Det är aldrig självförvållat att bli lurad. Det är bara en fråga av graden av ansträngning hos lurendrejaren att lyckas med uppsåtet. Det är den som luras som är den skyldiga, inte offret. Med detta resonemang skulle tex berusade kvinnor i korta kjolar få skylla sig själva om de blir våldtagna och skall alltså inte brottutredas. :-O

Däremot kan jag hålla med om att en del lurendrejeriförsök kan till synes vara lite väl enkla och brottsoffret inte varit tillräcklig försiktig. Men det förändrar inte brottet mer än att tex försäkringbolag kan tycka att man varit oaktasam och vill inte betala ut någon ersättning. Men det är fortfarande brottsligt att luras.

Jag kan själv tycka att det är dumt av berusade kvinnor i korta kjolar att befinna sig på farliga platser, men det är i omtanke om att vara försiktig mer än att man får skylla sig själv.

Nja delar inte det riktigt då det är köparens sak att verifiera motpartens seriositet på alla tillbuds stående sätt, om man inte gör det så är det enligt mig självförvållat då köparen när som helst hade kunnat avbryta och då hade det inte gått illa.

Visst kan vissa skojare vara sofistikerade men med lite list så avslöjar man dem ändå, vissa däremot är ju pinsamt uppenbara som sagt.

Nej detta är inte jämförbart med våldtäkt pga onykterhet eller klädsel, det är en helt galen paralell då det i det fallet är fråga om en part som fattar ett beslut och det är gärningsmannen, kvinnan har inte bett om att bli överfallen och hur hon är klädd eller var hon är och nykter eller inte är oväsentligt så din jämförelse faller i mina ögon.
Vid en affär är det två parter och båda ska fatta beslut och båda kan avbryta om det känns fel, det är stor skillnad!

Brukar du ha vederhäftiga vittnen när du packar paketet, bär det till ditt inlämningsställe och lämnar det över disken? Annars kan det ju rent teoretiskt bli såhär:

Du skickar ett objektiv till mig, jag säger att jag fick en tegelsten. Du får inga pengar, jag har ett objektiv, du får den tegelsten jag hävdar låg i paketet :)

Nej, jag har hittills haft tur. Både köpt och sålt. Ibland använt internetgirot, ibland förskottsbetalning.

Om det är på det sättet att jag skickar ett objektiv via internetgirot (tydligen behöver man inte ha en vara på blocket för att nyttja internetgirot) där du nekar varan av någon anledning.
Du skickar tillbaka varan men jag får en tegelsten.
Jag klickar i att jag fått varan åter men att jag fått en tegelsten.
Du får inga pengar utan mest troligt jag eftersom jag gör en polisanmälan.

du skickar upp ett objektiv för 1000 kr och inte mitt för 10000 kr.
samma sak där, jag nekar varan.

Dessutom skrev jag att jag tar serienummer och fotar varan, är det en repa på just detta exakta stället tar jag en bild även där.
Eftersom en polisanmälan är gjord och det handlar om 10000 kr får du med all säkerhet en kallelse att befinna dig på polisstationen.

som skrivet, det har inte hänt men i och med detta blir man än mer noga med papper och allt.
Skickar heller inte med originalkvittot utan köparen får en kopia och originalet när man fått pengarna.

Eftersom en polisanmälan är gjord och det handlar om 10000 kr får du med all säkerhet en kallelse att befinna dig på polisstationen.

Ja, och då står ord emot ord.

Du hävdar att du skickade ett objektiv, jag hävdar att det låg en tegelsten i paketet. Just därför undrade jag om vittnen vid paketering och transport till postinlämningsställe.

Som jag ser det är dina vittnen det enda som skulle kunna leda till att du får rätt.

Ja, och då står ord emot ord.

Du hävdar att du skickade ett objektiv, jag hävdar att det låg en tegelsten i paketet. Just därför undrade jag om vittnen vid paketering och transport till postinlämningsställe.

Som jag ser det är dina vittnen det enda som skulle kunna leda till att du får rätt.

ptja..
är det på det viset får man väl spela in samt ha 2 vittnen som intygar att man skickade paketet!
Så det bästa är väl att mötas på plats

Precis! Vad vill du sälja? :)

Jag är medveten om att jag nog drog detta in absurdum...

Min poäng, om det finns nån, är att Internetgirot skyddar köparen bättre än säljaren, om inte denne blandar in allt detta med vittnen osv, och hur många gör det? "Internetgirot är ju så säkert"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar