ANNONS
Annons

Utsatt för ett bedrägeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och då står ord emot ord.

Du hävdar att du skickade ett objektiv, jag hävdar att det låg en tegelsten i paketet. Just därför undrade jag om vittnen vid paketering och transport till postinlämningsställe.

Som jag ser det är dina vittnen det enda som skulle kunna leda till att du får rätt.

Eller så öppnar man paketet på posten när man tar emot det, och har därigenom ett oberoende vittne ;-)

Mvh Mattias

Däremot begår högst sannolikt trådskaparen ett brott som är värre än det han säger sig utsatt för om han skickar personuppgifter på denne säljare till andra medlemmar på uppmaning som han säger att han ska göra, det är högst sannolikt ett brott mot PUL och då kan han råka illa ut.

Nej, det är inte ett brott mot PUL.

Eller så öppnar man paketet på posten när man tar emot det, och har därigenom ett oberoende vittne ;-)

Jag har aldrig provat det så jag vet inte hur bra det brukar gå.

Brukar postpersonal, ICA-kassörskor eller tobakshandlare gå med på att man öppnar paket hos dem medan de väntar och bevittnar öppnandet?

Har blivit utsatt för ett bedrägeri här på fotosidan som jag vill varna andra medlemmar för, så ni inte råkar ut för samma sak. Köpte en blixt av en kille från Piteå som varit medlem sedan 2005 på denna sida. Hade även gjort en affär med honom innan och då fungerade allt som det ska fungera. Alltså grejorna kom. Denna gång var det tydligen nöd i kassan och det kom ingen blixt. Han hade väldigt bråttom att få in betalningen. Skulle skicka samma dag och återkomma med kolinummret. Då gick han upp i rök och var oanträffbar. Det kom så klart inget kollinummer eller något annat ljud från honom. När jag äntligen fick tag i honom så…jodå jag skickade din blixt i går..men hittar inte kollinummret just nu. Skulle ringa tillbaka 5 minuter senare. Men nix det gjorde han så klart inte. När jag hotade med polisanmälan får jag som svar att

” Hej Peter vart galet alltihop,,bättre o vara ärlig men blixten har försvunnit i flytten,,får pengar imorgon och betalar tillbaka varenda krona,,mvh: XXX”

Varken pengar eller någon blixt har ännu dykt upp.

Men killen är fortfarande en av medlemmarna på denna sida och kan fortsätta med sina bedrägerier. (Hur kan man få vara kvar är för mig en gåta)

Han har vid 2 tillfällen fått mitt kontonummer för återbetalning. Men nix.

Vill ni veta namn och adress på killen som bedrog mig är det bara att mejla så får ni den uppgiften.

Djävligt trist att sånt föreekommer här på FS.
Jag har sålt grejor här och det har alltid varit face to face.
Och alla parter har blivit nöjda.

Hoppas det löser sig.

Jag har aldrig provat det så jag vet inte hur bra det brukar gå.

Brukar postpersonal, ICA-kassörskor eller tobakshandlare gå med på att man öppnar paket hos dem medan de väntar och bevittnar öppnandet?

Nope, eller rättare sagt, åtminståne inte på postens utlämningsställe i Hemköp i Farsta. Har även försökt att få öppna paket skickat med bussgods variant av postförskott innan betalning, men det går inte heller för sig (vilket jag i.o.f.s. kan förstå när jag tänker efter).

Inte godtrogen

Kan låta elakt och cyniskt men jag tycker inte du kan hävda bedrägeri för det är ett starkt ord och en tung anklagelse, som måste ha god grund för att framföras offentligt,som nämdes så säger lagen att en person är oskyldig till bevisad skyldig i domstol!

Polisanmälan kan/ska du göra för formens skull men räkna inte med att du får någon hjälp från polisen med etta då du är bara ett av massor med liknande fall som de inet prioriterar utan arkiverar och avskriver per automatik.

Jag har samma åsikt här som när det gäller all privatförsäljning oavsett ställe på nätet och du har fallit på egen naivitet så den enda som kan klandras är du själv som varit för godtrogen, hade du läst de eminenta tipsen som det länkas till ovan innan hade detta inte hänt, tycker att FS gjort allt man kan begära för att skydda och informera sina medlemamr mot att gå på såna uppenbara skojarfasoner som detta.

Ta detta som lärpengar och gör rätt nästa gång du handlar på nätet eller här på FS, om allt är rätt så funkar det, men minsta misstanke så avbryt och betala som sagt aldrig något i förskott ill ett konto och lämna aldrig ut ditt eget kontonummer till en uppenbar skojare som denna, det styrker min teori om skuldbördan att du gjort det.

Jaja jag vet att jag är rakt på sak och lite hård i ämnet men med så mycket info om vad man riskerar om man gör så så får man stå sitt kast, hade en diskusition om detta i en grupp idag och vi var eniga om den åsikten så jag är långt ifrån ensam om den.

Jag har faktiskt handlat av honom en gång tidigare och då gick det som det skulle, alltså han återkom med kollinummer och grejorna kom som avtalat. Denna gången fullkomligt gick han upp i rök. Kanske fått någon ekonomisk kris vad vet jag. Men han är så klart polisanmäld och allt det där. Så särskilt naiv vill jag inte hålla med om att jag varit. Inger ju faktistk ett förtroende när det gick bra 2 veckor innan detta hände att handla av honom.

Det kan nog absolut skilja från ställe till ställe. Gubben på bussgods i Larsboda är nog lite stressad :)

Jag tycker det är helt rätt av trådskaparen att ta upp fall där man känner sig lurad av köpare/säljare på fotosidan.
Detta förfarande stävjar på sikt lurendrejarna att söka andra jaktmarker då de inte har mer att hämta här.
Är det så att de känner sig orättvist anklagade har de all möjlighet att försvara sig, vilket ännu inte tycksa ha skett i detta fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar