Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustningsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag har den senaste tiden i forum noterat en hel del folk som har rapporterat problem med Canon 20D. Om det är en onaturligt stor del kan jag inte avgöra, men jag kan tänka mig att den som är spekulant på den modellen skulle ha stor glädje av att se/läsa en sammanställning av alla dessa, samt ha en möjlighet att se en likvärdig sammanställning för andra modeller. Idag är det inte helt lätt att finna alla rapporterade problem för en kameramodell, ett objektiv eller annan typ av utrustning, och få personer uppdaterar sina recensioner (om dom ens har lagt in någon) när dom upptäcker ett problem.

Kan man inte tänka sig att när man skapar en tråd i teknikforumen får man en möjlighet att koppla tråden till en utrustningskomponent bland recensionerna, samt klicka för "Allvarligt problem - kräver reparation" eller "Mindre problem". Allt givetvis valfritt.

På så sätt skulle man dels kunna söka enklare i forumen när man är på G att köpa utrustning och vill ha info om rapporterade problem, men man skulle också kunna tänka sig att länkar till dessa "problemrapporter" finns när man tittar på recensionerna.

Vi skulle också då få svar på den eviga frågan: "Hur många procent av Nikon respektive Canon ägare har problem med sin utrustning?" Men det kanske inte är alla som vill att den smutsiga byken skall komma fram i ljuset :)

Det jag ser som ett större problem är snarare att antalet kameror troligen inte är tillräckligt stort för att få en större bild. Ett tillverkningsfel i en batch kanske, men antalet fel som rapporteras kommer troligen ge en delvis snedvriden bild av det hela. Speciellt då benägenheten att rapportera fel är avsevärt mycket högre än att rapportera full funktion.

I vissa fall är det ju solklart fel, men i andra saker såsom back- och frontfocus så krävs en gemensan reproducerbar testmetodik för att ge vettiga slutsatser.

Vi ska inte glömma bort att många av de rapporterade problemen helt enkelt är handhavandefel och sådant som beror på att rapportörerna är fullständigt okunniga om fotografi och hur en kamera fungerar. Elementära foto- och kamerakunskaper, och en genomläsning av manualen, skulle lösa många "problem" direkt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto