Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

utrustning vid olika sporter

Produkter
(logga in för att koppla)

Setterborg

Avslutat medlemskap
Efter att surfat runt på fotosidan några veckor nu tycker jag mig märka att olika sporter kräver olika utrustning.

Jag är lite nyfiken på vilken utrustning de olika sporterna kräver när det gäller objektiv/blixt och säkert mängder av grejer jag inte har en aning om existerar.

alla sporter är av intresse (fotboll, hockey, innebandy, golf, skate, cykling, m.fl)

//Tobias
 
Jag har varit ute på en tävling och fotograferat golf med min D80 och ett 55-200 VR. Det gick väl ganska bra mest med tanke på att jag är lite nybörjare men jag skulle inte sagt nej till att ha upp till ca 400mm för lite mer close-ups på avstånd.

Det blev, med tanke på att man tog ett visst säkerhetsavstånd, många sådana här typer av bilder. Inte fel men lite begränsande.
http://farm1.static.flickr.com/225/524927120_ee927c085f_b.jpg

Visst, kul bilder men jag skulle gärna vilja ta sådana här bilder (bara ett exempel) också utan att behöva croppa 100%
http://i.pgatour.com/pgatour/2007/images/11/04/tag1.jpg

Jag har börjat kika på ett 80-400 för ändamålet
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=312
 
För dom sporter jag fotat så gör jag ingen direkt skillnad på utrustning annat än olika långa objektiv. Basket - normal till kort tele, hockey - medium tele, motorsport - medium till långt tele, osv. Gemensamt för alla är att jag vill ha så ljusstarka objektiv som möjligt för att klara av dåligt ljus. Jag använder som regel inte blixt. Ju längre objektiv ju oftare använder jag också enbensstativ.