Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning vid diamontering mm??

Produkter
(logga in för att koppla)

Gary

Aktiv medlem
Hej,

jag är ny på det här med diafotografering och har nu skickat iväg min första film för framkallning (utan inramning).

Det jag funderar över nu är vad man behöver för utrustning för att rama själv, förutom ramar såklart!!! :). Har sett på bla scandinavianphoto att det finns Klipp/Monteringsapparater för vissa ramar. Är dessa nödvändiga??

Sen funderar jag även på om man behöver ett ljusbord eller om man kan klara sig ändå vid granskning av dia??

Det enda som behövs är en sax, resten är lyx som kan underlätta om man monterar mycket.

Ljusbord behövs dock tycker jag. Man måste kunna slänga upp en hel plastficka och välja ut de som skall ramas, kunna lägga upp alternativa exponeringar bredvid varandra och välja. Men man kan bygga själv med en låda med ljuskälla och mjölkvit plexi och en glasskiva som repskydd. Det blir naturligtvis lite fel färgtemperatur om man inte hittar riktiga rör, men det funkar bra ändå. De billigare ljusborden som man köper är ofta väldigt små så man inte får plats med ett helt ark, och det kan jag tycka är lite jobbigt.

Oki....man tackar för svaret!! Då slipper man lägga pengar på det mao :)

Jag funderade lite kring det här med ramar också....räcker det med oglasade ramar(CS tror jag de kallas) eller är glas att föredra?? Olika märken är de olika bra??

Jag skall mest använda dia:na för inscanning och granskning nu då jag inte har projektor och duk (kanske blir i framtiden vem vet?).

Det skall vara oglasat. Glasade ramar är en bra växthusmiljö för mögel och annat otyg och måste dessutom demonteras vid skanning.

Lägg gärna till en bra pincett, finns en bra ganska bredkäftad på Apoteket. I alla fall för mig kan det bli lite fumligt om man ska inte och gräva med fingrarna och inte önskar fingeravtrycket på diat.

Tackar för svaren!!

Nu tror jag att jag har bra grepp på det här med utrustningen iaf....det praktiska (ramning) löser sig nog eftersom :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar